Red Bull nemůže pomýšlet na úspěch bez vlastního motoru

Jeho bývalý spolupracovník navrhuje partnerství s externím dodavatelem, který by levně poskytl pohonnou jednotku ušitou na míru.

1 Štítky: Cosworth Pohonné jednotky Red Bull Zveřejněno 7. 06 2017 — Lukáš Štěrovský

Red Bull v současnosti jezdí s motory Renault, byť pod hlavičkou TAG Heuer. Jenže Francouzi do formule 1 v loňském roce vstoupili s vlastním týmem, který odkoupili od Lotusu. Poradce a neformální šéf Red Bullu Helmut Marko už v Bahrajnu prohlásil, že budoucnost týmu v F1 není jistá, pokud se nepodaří zajistit nezávislého dodavatele levných pohonných jednotek.

Mark Gallagher, bývalý šéf výrobce motorů Cosworth, který pracoval s Red Bullem v roce 2005, věří, že za současného stavu rakouská stáj nemůže pomýšlet na další tituly mistrů světa. „Red Bull je ochromený tím, že nemá fungující motor. Přestože mají velkou podporu od Renaultu, ten má svůj vlastní tým, na který se zaměřuje.

Red Bull vyhrožuje odchodem. Už zase…

Red Bull by neměl hrát druhé housle a odebírat takto od někoho motory. Věřím, že každý si zaslouží mít svůj vlastní motor. Ne pouze na úrovni ‚zákazníka‘, ale takový agregát, který je specificky přizpůsobený danému týmu. Je to důležité, protože v F1 nemůžete jen připojit motor k autu, jako by to byla baterie Duracell. Potřebujete něco, co integrujete do celkového konceptu,“ tvrdí Gallagher.

Za předpokladu snížení nákladů na výrobu pohonných jednotek Gallagher očekává, že Red Bull by mohl vlastní motor získat – třeba právě díky spolupráci s Cosworthem nebo obdobnou firmou. „Jsem velký fanoušek toho, co tvrdí Helmut Marko. Že potřebují nezávislého dodavatele. Jenže potřebují někoho takového, kdo jim dokáže vyvinout nejlepší řešení na míru. A firmy jako Cosworth na to mají kapacitu.“

Co to vlastně je „nezávislý motor“ ve formuli 1

Jak by ale takový levný a nezávislý motor mohl konkurovat pohonným jednotkám Mercedesu či Ferrari? Stačí se podívat na trápení Hondy, která ani s dostatkem financí a neomezeným vývojem nedokáže vylepšit svoji nelichotivou situaci. Gallagher oponuje finanční stránkou celé věci.

„Divám se na trápení McLarenu a říkám si, proč tomu tak je, když existují dodavatelé, díky kterým byste za stejný rozpočet, za jaký v oblasti aerodynamiky ani nemrknete, mohli stavět vlastní motor. Je jasné, že McLaren chce peníze Hondy stejně tak jako její pohonnou jednotku. Nezávislý dodavatel samozřejmě týmu platit nebude.

Musíte si ale říct, v jakém bodě je tato situace ještě výhodná. Je lepší končit poslední v šampionátu a mít mnohem méně peněz z přerozdělování (takzvaných prize money, pozn. red.), nebo jezdit lépe, víc vydělat a zaplatit dodavateli motoru?“ zamýšlí se Mark Gallagher.

Ve vztahu mezi Red Bullem a Renaultem „je zeď“

Diskuse k článku

Napsat komentář