Red Bull: Bylo by hloupé letos podceňovat jakýkoli tým
Ve formuli 1 začíná nová éra s přepracovanými technickými pravidly, což podle šéfa Red bullu Christiana Hornera znamená, že v roce 2022 bude nutné brát všechny soupeře vážně. Nelze nikoho podceňovat.
Nová technická pravidla zahrnují hlavně přepracovanou aerodynamiku s důrazem na vyšší přísavný efekt a osmnáctipalcové pneumatiky. Čekají nás tak naprosto odlišné vozy, než na které jsme byli zvyklí z předchozích let, což by mohlo mít za následek, že se rozložení sil ve startovním poli značně promíchá.
Zvláště vezmeme-li v úvahu že se týmy, které loni měly méně konkurenceschopné vozy, rozhodly dále nevyvíjet a zaměřily všechny své zdroje na rok 2022. Což by mohlo dát Ferrari, McLarenu či Alpine výhodu oproti Red Bullu, který se až do posledního závodu sezóny 2021 musel soustředit na boj o titul. Nelze ovšem vyloučit ani možnost, že by i konstruktéři Haasu mohli objevit nějaké vylepšení a posunout tak tým polem vpřed.
I když Red Bull nebude letos podceňovat žádné soupeře, přeci jen očekává, že vepředu budou stále stejné týmy, je jen otázkou, v jakém pořadí:
„Je pravděpodobné, že velké týmy zůstanou vpředu. Ale v jakém pořadí je obtížné předvídat. Letošní auto navrhovala stejná skupina lidí, která navrhovala loňské auto. Přičemž záleží na tom, jakými způsoby se daná skupina umí vypořádat s problémy, jak si dokáže vykládat pravidla a na její kreativitě. Tím se od sebe jednotlivé skupiny liší,“ vysvětluje Horner.
Zároveň nevylučuje možnost, že se objeví stáj, která se bude schopna posunout vpřed z chvostu pole.
„Bude zajímavé vidět co udělají naši konkurenti, ale kvůli tak velké změně pravidel, kterou tu teď máme, by bylo hloupé podceňovat jakýkoliv z týmů.“
Další problém, s kterým se týmy musejí vypořádat je rozpočtový strop. Ten byl ve formuli 1 zaveden loni ve výši 145 milionů dolarů a letos kles na 140 milionů dolarů.
Red Bull tak má oproti většině týmů situaci ztíženou, jelikož kvůli boji o titul musel rozložit své zdroje do vývoje vozů pro rok 2021 i 2022. „Určitě to byla výzva, ale je třeba si uvědomit, že jsme přenesli kolem 60 % vozu.“
„Velkou výzvou pro rok 2022 zaprvé je, že se rozpočet snížil o pět milionů a zadruhé, že každý komponent je jiný a zcela nový. Nové šasi, nový volant, nové pedály, nové zavěšení – nové všechno! To s sebou samozřejmě nese značné náklady.“
Dle toho, co jsme zatím viděli, nebude konstrukce vozu levná, což dostane týmy pod tlak. Věřím, že tento rok je každý tým na hranici rozpočtového stropu. Tlak ve větší či menší míře tak budou pociťovat všichni.“
Red Bull se obává, jak se Pérez vedle Verstappena přizpůsobí novým pravidlům