Shrnutí: Reálné možnosti Red Bullu

Víkend v Soči se nesl ve znamení intenzivních vyjednávání o tom, co bude s Red Bullem od příští sezony dále. Bernie Ecclestone, Christian Horner, Helmut Marko byli v centru dění a své si do médií říkali Niki Lauda, Toto Wolff, Maurizio Arrivabene a další. Je nemožné fanouškům nabídnout solidní informace, protože ty se mění ve frekvenci jednoho…

9 Štítky: Red Bull Toro Rosso Zveřejněno 13. 10 2015 — Tomáš Richtr

Víkend v Soči se nesl ve znamení intenzivních vyjednávání o tom, co bude s Red Bullem od příští sezony dále. Bernie Ecclestone, Christian Horner, Helmut Marko byli v centru dění a své si do médií říkali Niki Lauda, Toto Wolff, Maurizio Arrivabene a další.

Je nemožné fanouškům nabídnout solidní informace, protože ty se mění ve frekvenci jednoho půldne. Ecclestone v sobotu prohlásil, že situace nejspíš bude vyřešena, o den později si Red Bull stěžuje, že bude z formule 1 “vystrčen”.

Jaké jsou nyní možnosti?

Toro Rosso dostalo nabídku motorů Ferrari verze 2015. Což zní fajn, ale nejasno zůstává nad slovy Franze Tosta, podle kterého skončí-li Red Bull, skončí také Toro Rosso.

K posunu ve věci motorů Mercedes 2016 pro Red Bull nedošlo. Helmut Marko doufal v dohodu díky svému krajanovi Nikimu Laudovi, ale k té nikdy nedošlo. Red Bull zbrkle vypověděl Renaultu smlouvu. Ferrari je navíc ještě více než Mercedes náchylné k tomu, aby bylo svým silným zákazníkem (Red Bullem) poraženo. A už je také docela pozdě vzhledem k tomu, že vozy k prvním testům vyjedou za 3,5 měsíce.

Ferrari nestíhá vyrobit větší počet klikových hřídelů, například. Ano, zní to divně, ale tak náročné na konstrukci a výrobu tyto součástky jsou, jako například bloky motorů. To je prý také důvod, proč Mercedes jako jediný má čtvrtou generaci pohonných jednotek, zatímco jejich zákazníci pouze třetí.

Ferrari pro příští rok chystá zcela nový, užší motor, který si vyžádá také novou převodovku. Již tak má Ferrari problémy vyrobit dostatek kusů pro Sauber a Haas. Partner webu GPF1 James Allen s odvoláním na experty v oblasti motorů označili tento důvod jako věrohodný. Ferrari zvažuje pilotní zkoušku motoru pro Velkou cenu USA. Šance na dohodu s Ferrari jsou nyní opravdu malé, byť nikoli nereálné.

Ke smluvnímu rozchodu mezi Red Bullem a Renaultem ještě nedošlo. Ale co by to obnášelo dát tenhle vztah dohromady, to je ve hvězdách. Byť se o tom hodně mluví. Adrian Newey ale například tohle manželství považuje za neopravitelné. Pro Red Bull by se ale technicky jednalo o nejlepší scénář, protože by se nemusel adaptovat na novou pohonnou jednotku od jiného dodavatele.

Paradoxně: s ohledem na průtahy v dohodě Renault – Lotus, do které má co mluvit také Bernie Ecclestone, není tenhle scénář zcela utopistický. Naopak se nabízí jako nejlepší. Ale politika, ego, ješitnost (a můžeme jmenovat dál) nyní fungují jako jeden obrovský blok a bez profesních obětí (rozuměj někdo by se musel poroučet) je to scénář nemyslitelný. V osobní rovině je nejvíce poničený vztah mezi šéfem programu F1 Renaultu Cyrilem Abiteboulem a šéfy Red Bullu Christianem Hornerem a hlavně Helmutem Markem. Skutečná ‘power game’.

Je neuvěřitelné, že skandál Volkswagenu prakticky hodil vidle do scénáře “motory Ferrari 2015 pro Red Bull na další dvě léta a pak Audi do F1”. Jedno je jisté: Red Bull do vlastního motoru nepůjde. Prostředky (finanční, organizační, znalostní, vývojové, výrobní, atd.) si to žádá obrovské, a Honda funguje jako odstrašující příklad.

Pokud se majitel Red Bullu Dietrich Mateschitz skutečně rozhodne F1 opustit, nemusí po sobě zrovna pálit mosty. Po vzoru transferu Honda – Brawn v roce 2009 by mohl umožnit Hornerovi současný tým Red Bullu provozovat. Ostatně by tím Mateschitz ušetřil odhadem 500 milionů dolarů (asi 12 miliard korun) na pokutách kvůli předčasnému odchodu z F1, kde měl zůstat přinejmenším do roku 2020.

Na příjmech od Bernieho Ecclestone by si měl Red Bull přijít na 75 milionů dolarů plus za umístění v Poháru konstruktérů (odhadem 65 milionů za čtvrté místo). Další peníze od nějakého konvenčního sponzoringu Red Bullu a hurá do strategické práce na budoucnosti. Daniel Ricciardo a Max Verstappen jako jezdecká dvojice? Ostatně to je i Vámi preferovaná verze.

Scénář převzetí týmu Christianem Hornerem je výrazně pravděpodobnější, než kompletní zrušení stáje.

Ale je tu ještě jeden šílený nápad: Red Bull založí vlastní závodní sérii. Nemožné to není, podívejte se například na výrazný úspěch Světové série Renault. Která byla před tím sérii Nissan. Který vlastní značku Infinity. Partnera Red Bullu. Infinity World Series? Asi ne, ale je jen málo firem na světě, které mají předpoklady na to to dokázat. Red Bull je jednou z nich.

[yop_poll id=”31″]

Diskuse k článku

Napsat komentář