Reakce na vývojové pneumatiky testované v Bahrajnu se u pilotů různí

Pirelli je po testech v rámci volných tréninků GP Bahrajnu kritizováno za kvalitu pneumatik, které chce týmům nabízet od příští sezony. Výrobce pneumatik se ale brání, podle nich totiž nejsou letošní vozy schopné pracovat s koncepcí pro příští rok. Tato slova někteří jezdci kritizují, jiní je chápou.

Štítky: 2021 Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 30. 11 2020 — Petr Čermák

Pirelli v rámci pátečních tréninků GP Bahrajnu nabídlo týmům jednu sadu pneumatik navíc – tato sada je považována jako vývojová, Pirelli novou koncepci nasadí až v příštím roce. Zpětná vazba od závodních jezdců ale nebyla vůbec pozitivní.

Pirelli se však před smrští kritiky brání. Podle italského výrobce nejsou týmy schopné optimalizovat nastavení pro příští rok, proto tedy nemohly využít plný potenciál pneumatik. Ne všem jezdcům se ale reakce dodavatele pneumatik zamlouvá.

Alexander Albon patří mezi kritiky. Vysvětlení Pirelli odmítá, podle britského závodníka s thajskou licencí jde totiž o problém s gripem, nikoliv o problém s balancem, o kterém Pirelli mluví.

„Můžete se zeptat kohokoliv ve startovním poli, ale problém není s balancem pneumatiky. Problém je s gripem, který není dostatečný,“ vysvětluje Albon. „(Nastavení) optimalizujeme, jak nejlépe to jde. Víme, o jakou směs se jedná a na co máme z pohledu nastavení mířit.“

„Chlapi provádí průzkum a pokaždé se dostaneme velmi blízko optimálního nastavení pro danou sadu pneumatik. Přesto nasadíme starší (letošní) koncepci a zajíždíme rychlejší časy.“

Se svým týmovým kolegou souhlasí i Max Verstappen. Podle Holanďana by změna nastavení nepomohla, pneumatiky pro rok 2021 nejsou jednoduše řečeno dost dobré. „Samozřejmě že auta nenastavíme úplně optimálně, ale abych byl upřímný, během tréninků nebyl klíčový setup.“

„Můžete se přizpůsobit, ale pokud pneumatiku nezahřejete, nebude fungovat. Můžeme převrátit celé naše nastavení a stejně nepojedeme rychle jako s letošní specifikací. Doufám, že je nebudeme používat, ale na to rozhodnutí si budeme muset počkat.“

Po šťastném konci musí přijít nepříjemné otázky: Proč tolik ohně? A co ta svodila?

Opačný názor má na vysvětlení Pirelli jezdec AlphaTauri Pierre Gasly. Podle něj může být nastavení opravdu klíčovým bodem pro využití kompletního potenciálu pneumatik.

„Naše auta jsou nastavená na maximální využití současných pneumatik,“ přiznal Gasly. „Novou sadu se snažíme pochopit, nejde o to využít ji na maximum. Je logické, že se budeme cítit lépe se starší specifikací.“

„Myslím si, že bychom dokázali tuhle skutečnost zvrátit, pokud bychom si pohráli s nastavením auta. Lépe bychom dokázali pracovat s teplotami, tlakem apod. Prvotní zkušenosti ale rozhodně nebyly ideální.“

Šéf závodního oddělení Pirelli Mario Isola chápe kritiku jezdců, jelikož už dva roky závodí s určitou koncepcí pneumatik.

„Jezdí s auty, která jsou už dva roky optimalizována na současné pneumatiky, takže jim věří, umí se připravit a umí jim přizpůsobit nastavení auta,“ uvedl Isola. Na současné specifikaci pneumatik ale letos jezdci závodí z toho důvodu, že vloni zavrhli připravovanou sadu na letošní rok, která byla podobně jako ta pro příští sezonu velmi kritizovaná.

„Vždycky, když nabídnete nové pneumatiky, tak se objeví kritika. Slyšel jsem týmové rádio, myslím si, že to bylo od Verstappena, který si stěžoval na nedotáčivost. Varovali jsme týmy, že jejich vozy budou nedotáčivé. Řekli jsme jim, aby své vozy přenastavily, aby zkusily přizpůsobit balanc. Budou to tak muset příští rok dělat.“

Testy v rámci volných tréninků prý podle Isoly slouží převážně ke sběru dat, nikoliv k tomu, aby si jezdci na novou specifikaci pneumatik zvykli.

„Věřím, že z pneumatik v příštím roce získají maximum. Soustředí se převážně na sběr dat, nikoliv na snahu ‚vyždímat‘ z těch pneumatik maximum. Bylo důležité, aby týmy sbíraly aerodynamická data. Někteří jezdci jezdili se zahrádkou, jelikož profil předních kol je odlišný. Zadní profil jsme ale neměnili, nechtěli jsme měnit design podlahy.“

„Přední profil pneumatik je ale odlišný a bude vyžadovat adaptaci. Týmy musí své vozy přizpůsobit novému produktu.“

První elektromobil GM je dnes raritním kouskem, výrobce nechal většinu zničit