Rallye se přidává. Jezdcům se nelíbí konání FIA a založili asociaci
Nové směrnice FIA si posvítili na prvního hříšníka. Byl jím pilot Hyundai Motorsport Adrien Formaux v rallyeovém šampionátu WRC. Netrvalo to dlouho a piloti rallye přišli s tvrdou odpovědí.
Během posledního závodu světového šampionátu WRC, Švédské rallye, se pilot tovární stáje Hyundai Adrien Formaux po jedné z rychlostních zkoušek slovně odvázal a použil vulgární výraz “we fucked up”. FIA nelenila a prvního hříšníka dle nových směrnic potrestala pokutou 30 tisíc eur. Formaux se po rallye veřejně omluvil s tím, že popisoval svou chybu a rozhodně nikoho nechtěl urazit ani pohoršit.
Tento incident byl poslední kapkou pro špičkové jezdce WRC, kteří se rozhodli, že potřebují organizaci, jež by hájila jejich zájmy. Inspirací jim byla Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), asociace jezdců Formule 1, která už desítky let úspěšně prosazuje zájmy pilotů vůči FIA a promotérům závodů.
World Rally Drivers’ Association (WORDA) je organizace, která byla založena v roce 2025, konkrétně v reakci na události během úvodních závodů sezóny mistrovství světa v rallye (WRC). Její vznik je poměrně čerstvý (po Švédské rallye), a proto ještě nemá dlouhou historii, ale už nyní je jasné, že hlavním impulsem pro její ustavení byla potřeba jezdců rallye mít silnější zastoupení a hlas vůči Mezinárodní automobilové federaci (FIA), která tento sport řídí.
Hlavní důvody vzniku WORDA lze shrnout do několika klíčových bodů, které jezdci sami ve svém prvním oficiálním prohlášení z 24. února 2025 zdůraznili.
Nepřiměřené sankce za vyjadřování
Jezdci nesouhlasili s rostoucí přísností FIA vůči tomu, co považovali za běžné hovorové výrazy. Například Fourmauxův výrok byl spontánní reakcí na náročný závod, nikoli úmyslným urážkou nebo agresí. Pokuty v řádech desítek tisíc eur byly podle nich nejen neúměrné jejich příjmům, ale také vytvářely negativní obraz rallye jako sportu, kde „peníze nejsou problém“. WORDA zpochybnila smysl těchto trestů a požadovala větší transparentnost ohledně toho, kam tyto pokuty směřují.
Chybějící zastoupení jezdců
Ačkoliv FIA má mechanismy pro řízení WRC, jezdci cítili, že jejich názory nejsou dostatečně zohledňovány při tvorbě pravidel a rozhodování o trestech. WORDA měla dát jezdcům možnost přímo komunikovat s prezidentem FIA Mohammedem Ben Sulayemem a dalšími čelními představiteli, aby mohli ovlivňovat budoucnost sportu.
Rozšířené role jezdců
Moderní rallye jezdci nejsou jen sportovci, ale také mediální osobnosti, tvůrci obsahu a zábavní činitelé. Od rána do večera jsou pod drobnohledem kamer, fanoušků i médií. Tento tlak zvyšuje riziko nechtěných prohřešků, a WORDA chce zajistit, aby pravidla reflektovala tyto nové realitu a nebyly odtrženy od praxe.
Férovější podmínky a budoucnost sportu
Cílem WORDA není jen reagovat na sankce, ale také aktivně spolupracovat na zlepšení WRC. Jezdci chtějí mít vliv na technická pravidla, bezpečnostní normy a celkový vývoj rallye, aby sport zůstal atraktivní pro fanoušky i příští generace závodníků.
První kroky a očekávaná reakce od FIA
Už v den svého vzniku, 24. února 2025, vydala WORDA prohlášení, ve kterém vyzvala k urgentnímu jednání s prezidentem FIA. Dokument podepsali všichni jezdci kategorie Rally1 (nejvyšší třídy WRC) pro rok 2025, někteří zástupci WRC2 a dokonce i osminásobný mistr světa Julien Ingrassia, což ukazuje širokou podporu napříč komunitou. Organizace zdůraznila, že nechce být jen „hasičem problémů“, ale partnerem pro konstruktivní dialog.
FIA zatím na vznik WORDA oficiálně nereagovala, ale očekává se, že k prvnímu setkání dojde před dalším podnikem WRC, Safari Rally Keňa, která je naplánována na březen 2025. Mezitím WORDA začala budovat svou strukturu – není ještě zcela jasné, kdo ji formálně vede, ale předpokládá se, že klíčovou roli hrají zkušení jezdci jako Thierry Neuville nebo Sébastien Ogier, kteří mají respekt jak mezi kolegy, tak u vedení sportu.