Räikkönen se ocitl uprostřed konfliktního znění pravidel

Kimi Räikkönen přišel o body z Velké ceny Emilia Romagna jednak kvůli smyku za safety carem před restartem závodu, ale také pozoruhodnou patovou situací v pravidlech.

Štítky: GP Emilia Romagna Kimi Räikkönen Pravidla Zveřejněno 22. 04 2021 — Tomáš Richtr

Zpočátku byla Räikkönenova situace celkem jednoduchá před tím, než byl závod na Imole po svém přerušení znovu restartován. Na kluzké trati dostal smyk a přišel o pozice. Pokud se to jezdci stane, má dvě možnosti: vrátit se na svou původní pozici (pokud to stihne před takzvanou safety car čárou 1, což je bílá příčná čára v oblasti před vjezdem do boxů), nebo musí zajet do boxů a odstartovat z pitlane.

Räikkönenův tým chtěl využít první možnosti. Jenomže pak nastalo něco, co dostalo Räikkönena do jakési patové situace v šachu. Když totiž startovní pole kroužilo za safety carem v očekávání restartu velké ceny, bylo rozhodnuto o letmém startu (rolling start). Ředitelství závodu se rozhodlo upustit od restartu z pevných pozic, ale z bezpečnostních důvodů sáhlo k restartu letmo.

Jenomže v takovém případě ‚rolling startu‘ platí jiná pravidla: pilot nesmí nikoho předjíždět až do chvíle, než projede cílovou a startovní čáru. Proto dostal Kimi Räikkönen od týmu instrukci zůstat na pozici, na které se po smyku octil.

Jedno se o konflikt, který Alfa Romeo neuměla v tu chvíli vyřešit a od ředitelství závodu se jí nedostalo rychlé odpovědi. I když sportovní komisaři uznali tohle dilema, prohlásili, že s ohledem na léta zavedenou praxi i v jiných šampionátech se mohl Räikkönen vrátit na své místo, nebo měl zajet do boxů.

Situace byla o to horší, že v takovém případě nemají komisaři variabilní možnost volby trestu, protože ten je za daný prohřešek taxativní: stop & go, což po závodě znamená časový trest 30 sekund. Právě to překvapilo některé fanoušky, protože Sergio Pérez po chybě za safety carem  v předchozí fázi závodu také ztratil několik pozic a vrátil se zpět na své původní místo, za což dostal trest. To vše zmatení ještě více zkomplikovalo. Rozdíl mezi Räikkönenovým a Pérezovým případem byl v tom, že Räikkönenova situace byla novým startem závodu, zatímco Pérezova situace byla běžný výskyt safety caru  na dráze. Jedná se o dvě různé situace, která jsou pravidly bohužel odlišně řešena.

Ano, je to zbytečně komplexní, ale taková jsou nyní pravidla a jejich text.

Šéfové formule 1 by to chtěli vylepšit. A hlavně zjednodušit. Jinými slovy, kdyby se to Räikkönenovi stalo znovu, odstartoval by závod ze své ‚nové‘ pozice (na které měl původně zůstat i Pérez), na kterou by spadl. A nemusel by startovat z boxů. Ale změny pravidel během sezony musí být formálně odsouhlaseny.

Od roku 2030 bude Volvo prodávat pouze elektromobily