Racing Point dohnala minulost – chybí mu odebraných 15 bodů

GP Abú Dhabí rozklíčovala poslední letošní tajenku. Souboj o třetí místo v Poháru konstruktérů vyhrál McLaren, který se tak poprvé od roku 2012 umístil mezi třemi nejlepšími týmy. Racing Point ještě před startem závodu vedl, ale nakonec souboj prohrál. Za jejich porážkou však stál velmi zajímavý příběh...

Štítky: 2020 Racing Point Zveřejněno 14. 12 2020 — Petr Čermák

Letošní sezona byla dosud nejlepším ročníkem pro novodobý Racing Point. Bývalý Jordan získal dohromady čtyři stupně vítězů a Sergio Pérez dokonce dokázal zvítězit v GP Sachíru. Na začátku roku hlásal šéf týmu Otmar Szafnauer, že jakékoliv umístění mimo top 3 bude pro tým porážkou.

Ačkoliv Racing Point zakončil sezonu na celkovém čtvrtém místě, nesplnil určený cíl. Pokud by ale tým nepřišel následkem vyšetřování o 15 konstruktérských bodů, mohlo vše skončit úplně jinak.

Racing Point přijel na předsezonní testy s monopostem, který připomínal loňský vůz Mercedesu. Okamžitě se zvedla vlna emocí a jednotlivé týmy se začaly odvolávat na technická pravidla. Nejdále však zašel Renault, který třikrát podal protest proti konstrukci nového RP20. Zaměřoval se zejména na brzdové trychtýře – součásti, které si od letošního roku musí tým konstruovat sám. Renault tvrdil, že Racing Point okopíroval koncept Mercedesu, což by bylo proti pravidlům.

Po dlouhém vyšetřování FIA rozhodla o provinění Racing Pointu a udělila „růžovým mercedesům“ trest. Kromě peněžního trestu (tým musel uhradit pokutu 400 tisíc eur) přišel Racing Point o 15 konstruktérských bodů. Ani jeden jezdec však nebyl diskvalifikován, ani nepřišel o body do Poháru jezdců.

Exkluzivně: FIA zametla kauzu brzdových trychtýřů Racing Pointu pod koberec

Udělený trest vyvolal nevoli nejen u potrestaného Racing Pointu, ale také u konkurenčních týmů, kterým přišel trest příliš mírný. Racing Point, McLaren, Ferrari a Renault se proti trestu odvolaly, každý jeden tým ale nakonec svá odvolání stáhl. Racing Point tedy přijal 15bodovou ztrátu a doufal, že je na konci sezony nebude postrádat.

Po vítězství Sergia Péreze a třetím místu Lance Strolla v GP Sachíru se Racing Point posunul na průběžné třetí místo s náskokem 10 bodů na čtvrtý McLaren. V Abú Dhabí ale přišla pro tým ze Silverstone studená sprcha – po výměně pohonné jednotky musel Sergio Pérez startovat z předposlední pozice. Do cíle ani nedojel, jelikož jej potkal technický problém. Trápil se také Lance Stroll, který nakonec dokroužil na desátém místě.

McLaren si mezitím vyjel 18 bodů za 5., respektive 6. místo a urval třetí místo pro sebe. Tým z Wokingu se mezi nejlepšími třemi týmy umístil naposledy v roce 2012, tehdy pro McLaren závodili Jenson Button a Lewis Hamilton.

Formule E má záložní kalendář, neměla by chybět ani ePrix Mexika a San-je