RACE DAY! Williams a druhá šance

Vše, co potřebujete před startem GP Německa 2014 vědět: strategie, počasí, penalizace, statistiky, historie.

Zveřejněno 20. 07 2014 — Tomáš Richtr

Velká cena Německa 2014 coby desátý závod sezony otevře její druhou polovinu. Startuje ve 13:55 na TV NOVA, ale již ve 13:30 zahajuje Studio F1 s předzávodním programem.

Sobotní vražedné teploty se umírní a v době závodu spadnou přibližně na hodnotu 27 °C. Očekává se dokonce nějaká oblačnost, což bude mít vliv na výrazný pokles teploty povrchu závodní dráhy. Efekt, na který spoléhá například Ferrari. Vyloučit se nedá ani možnost bouřkových přeháněk – pravděpodobnost je uváděna jako dvacetiprocentní.

Strategie dvou zastávek v boxech je teoreticky nejrychlejší než ta na tři pitstopy. Závod je vypsán na 67 kol a při pravděpodobnější strategii dvou pitstopů by se stavělo kolem okruhů 18 a 38. Vysoké teploty trochu překvapily Pirelli, které na Hockenheimring přivezlo nejměkčí směsi: červenou super-měkkou a žlutou měkkou. Jejich nasazení ovlivní průběh degradace a opotřebení dané teplotami, stylem jízdy, absencí systému propojeného zavěšení kol FRIC a počasím.

Moderní generace vozů F1 pojede na Hockenheimringu samozřejmě poprvé. Hodně odlišné – ve srovnání s dobou před dvěma lety – jsou také pneumatiky. Po Monaku, Interlagosu, Red Bull Ringu, Montrealu a Hungaroringu je to šestý nejkratší okruh v kalendáři. Má 17 zatáček a měří 4 574 metrů. Závod tak má délku 306,458 kilometru. Nejvyšší rychlosti dosáhl v kvalifikaci Nico Rosberg s mercedesem: 332,5 km/h. Nejpomalejší byl Kamuj Kobajaši s caterhamem – 316,5 km/h. Pilot si musí na absolvování zastávky v boxech vyhradit přibližně 17 sekund. Nová verze okruhu byla představena v roce 2002. Od té doby se na něm odjelo osm velkých cen – safety car vyjel na trať dvakrát (v letech 2002 a 2008).

DRS zóny jsou pro letošní závod na Hockenheimringu dvě: první 60 metrů za první zatáčkou, druhá začíná 260 metrů za čtvrtou zatáčkou a vede až před vracečku – zatáčku č. 6. Každá má svůj vlastní detekční bod: 110 metrů před první zatáčkou, resp. 260 metrů za zatáčkou číslo 4.

Jediným penalizovaným pilotem je Mexičan Esteban Gutiérrez (Sauber): na startu je níže o 3 místa za kolizi s Pastorem Maldonadem na Silverstonu. Lewis Hamilton zahajuje další stíhací jízdu po startu z 15. místa, neboť v kvalifikaci havaroval kvůli selhání brzd. Mercedes ústy svého šéfa Tota Wolffa ale oznámil, že Hamiltonův Mercedes dostane brzdy jiného dodavatele (Carbone Industrie místo společnosti Brembo). V takovém případě by teoreticky musel startovat z boxů, neboť FIA aplikuje pravidlo, podle kterého – jednoduše řečeno – se nesmí mezi kvalifikací  a startem závodu na auto ‘sáhnout’ ve smyslu změn v jeho nastavení či specifikace. Krátce po půlnoci čekáme na oficiální potvrzení ředitelství závodu o tom, jaké je definitivní složení startovního roštu. To musí být známo nejpozději 4 hodiny před startem velké ceny.

[colored_box color=”blue”]Vyjádření jezdců k  pátečním tréninkům
Reportáž a výsledky kvalifikace na  GP Německa
[/colored_box]

Hlavním sportovním komisařem GP Německa je Němec Jochen Mass – šampion evropské série cestovních vozů 1972, účastník 114 velkých cen F1, pilot týmů Surtees, McLaren, ATS, Arrows a March, vítěz GP Španělska 1975 a vítěz závodu 24 hodin Le Mans v roce 1989. Jeho kolegy jsou Australan Garry Connelly a Venezuelan narozený ve Španělsku Vincenzo Spano.

Jedná se o 61. Velkou cenu Německa a 34. závod na Hockenheimringu. Dalšími okruhy jsou Nürburgring a v roce 1959 to byl berlínský AVUS. Na Hockenheimringu se poprvé jelo v roce 1970 a své poslední vítězství v životě tu získal Jochen Rindt – pět týdnů před svou smrtí. Michael Schumacher je s pěti vítězstvími nejúspěšnější, Juan Manuel Fangio, Jackie Stewart, Nélson Piquet, Ayrton Senna a Fernando Alonso vyhráli GP Německa třikrát. Hamilton vyhrál GP Německa dvakrát: v roce 2008 na Hockenheimringu, o tři léta později na Nürburgringu.

Třem pilotům německé národnosti se poštěstilo vyhrát domácí závod: bratrům Schumacherovým a na šestý pokus také Sebastianu Vettelovi. Z osmi závodů na nové verzi Hockenheimringu jich pět vyhrál pilot startující z pole position, dva jezdec startující jako druhý a na startu třetí Alonso vyhrál závod v roce 2005.

Okruh leží nedaleko města Hockenheim v německém Bádensku-Württembersku. Vznikl využitím lesních silnic v roce 1932 a stal se testovací tratí pro Mercedes-Benz a Auto Union. Do roku 1947 nesl jméno Kurpfalzring. V roce 1965 oddělila nově vybudovaná dálnice A6 vesnici od hlavní sekce dráhy a vznikla vnitřní část trati nazvaná Motodrom. Na dráze se objevily dvě šikany po tragické havárii Jima Clarka v závodě F2 v roce 1968. Další přibyla po smrti Patricka Depaillera o 12 let později. Na dlouhé trati měli jezdci problémy s limitem paliva v takzvané turbo éře; Alain Prost například nedokončil závod v roce 1986 – mistr světa téže sezony.

GP Německa 2000 vyhrál Rubens Barrichello z Ferrari po startu z 18. místa. Většina soubojů památného závodu se ale odehrávala v lesích, skryta před zraky návštěvníků. Na trať vyběhl o několik dní dříve propuštěný zaměstnanec Mercedesu, který se tak pomstil dokonale. Incident navíc odhalil slabiny v zabezpečení okruhu. Mezi fanoušky oblíbený okruh ale nepatřil k těm preferovaným u samotných pilotů F1: rovinky byly dlouhé a pro velkou úmrtnost techniky se během závodů s malým počtem jezdců nudili.

Pořadatelé dostali ultimátům a pro sezonu 2002 přestavěli trať do současné podoby. To se zase objevily opačné kritické hlasy některých pilotů F1. Okruh je to ale nadále rychlý, závody se tu jezdí za méně než 1,5 hodiny, což přineslo šestou nejrychlejší velkou cenu sezony 2012. Pohříchu se může letos jednat o poslední závod F1 na Hockenheimringu.

Diskuse k článku

Napsat komentář