RACE DAY! Vyvaruje se Williams konečně chyb?

Vše, co potřebujete vědět před startem závodu: strategie, počasí, penalizace - v tradiční 'GPF1 RACE DAY!' analýze.

10 Zveřejněno 22. 06 2014 — Tomáš Richtr

V neděli ve 13:55 začíná přenos Velké ceny Rakouska vozů formule 1. Již ve 13:30 si ale nenechte na TV NOVA ujít předzávodní program Studia F1. 

Jedná se o návrat na rakouský Spielberg po 11 letech a jede se na konfiguraci staršího okruhu A1 Ring. Je to osmý závod letošní sezony z celkových devatenácti. Z pohledu časů na kolo se jedná o nejkratší okruh v kalendáři, což bude hrát během závodu významnou roli kvůli brzkému předjíždění pomalejších jezdců o kolo zpátky.

Lewis Hamilton z Mercedesu měl ve třetí části kvalifikace nemalé problémy, což předurčilo další vývoj a na startu závodu zajímavý příběh: po 11 letech získaly vozy Williamsu postavení v první řadě (naposledy v Německu 2003). Felipe Massa těsně porazil kolegu Valtteriho Bottase. V nejlepší desítce na startu jsou zástupci osmi různých týmů.

Okruh je jakousi vylepšenou motokárovou dráhou pro vozy formule 1, což ale přináší jezdcům nemalá rizika. Zejména závěr okruhu je náročný a sportovní komisaři přísně sledují dodržování traťových limitů (okrajů dráhy). Výjezd na cílovou rovinku, pokud se přežene, může přinést nemalé potíže v podobě skoků na obrubníku, jak se v kvalifikaci přesvědčil Fernando Alonso, který odstartuje čtvrtý.

[colored_box color=”blue”]Statistické zajímavosti o A1/Red Bull Ringu
Netradiční umístění DRS zón
1. trénink + 2. trénink
Páteční verdikt: Za Mercedesy si nemůžeme být ničím jisti
Bottas vyhrál 3. trénink
Reportáž z kvalifikace: Williams má první řadu
Komisaři potvrdili Pérezovu penalizaci z Kanady
Penalizaci za havárii jezdců Marussie obdržel Max Chilton[/colored_box]

Okruh měří 4,326 kilometru a skládá se pouze z devíti zatáček. Felipe Massa dosáhl nejvyšší rychlosti 327,5 km/h, nejpomalejší byl Marcus Ericsson na Caterhamu s rychlostí 309,2 km/h. Na plný plyn se jede po 70 % délky okruhu, brzdí se na 14 % délky tratě. Odhadovaný čas potřebný pro zastávku v boxech je 22 sekund.

Ve vyšší nadmořské výšce s nižší hustotou vzduchu budou turba pohonných jednotek více namáhána, protože se budou rychleji točit. Své zkusí také brzdy, na které je okruh náročný.

Pro start závodu je očekávaná teplota vzduchu 23 °C a nulová pravděpodobnost deště. Sportovní komisaři potvrdili penalizaci pro Sergia Péreze z Force Indie za kolizi s vítězem kvalifikace Felipem Massou z Kanady. Mexičan startuje šestnáctý. O tři místa přišel Max Chilton za nehodu z Julesem Bianchim, taktéž v Kanadě.

Dvě směsi pneumatik, z nichž je nutné během závodu použít obě, jsou pro Rakousko červeně označená super-měkká a žlutá o něco tvrdší. Závod je vypsán na 71 kol a pravděpodobnější je strategie dvou pitstopů. V takovém případě by se z červených pneumatik na žluté přezouvalo kolem okruhu 13 a 42. Fungovat může i nasazení červených super-měkkých pneu pro prostřední úsek: stavělo by se v tomto případě dvakrát v kolech 29 a 58.

Nemožná není ani strategie jediného pitstopu – k výměně pneumatik by tak došlo kolem 18. okruhu.

Tolik teorie. Není ale sporu o tom, že nedělní praxe přinese zcela odlišné příběhy. Užijte si závod!

Diskuse k článku

Napsat komentář