RACE DAY! Ummm… No jo, Chrám rychlosti!

Předpověď počasí, strategie, penalizace... Přehled všeho nutného, co je nutné před startem GP Itálie 2014 vědět!

4 Zveřejněno 7. 09 2014 — Tomáš Richtr

Třináctý díl letošního seriálu F1 nás dostane na Monzu, srdce Velké ceny Itálie. A jak se dnes již trochu kýčovitě říká, také na Chrám rychlosti.

Jedná se totiž o nejrychlejší okruh sezony. A tím pádem i nejkratší závody. V roce 2003 byl Michael Schumacher v cíli dříve než za hodinu a čtvrt (průměrnou rychlostí 247,585 km/h). Juan Pablo Montoya zde dosáhl rekordní rychlosti 372,6 km/h během GP Itálie 2005.

Závod startuje tradičně ve 14:00, Studio F1 na televizi NOVA již od 13:30.

Máme za sebou 2 týdny silné mediální pozornosti ve vztahu k drobné kolizi (s velkými následky a ještě většími souvislostmi) ve druhém kole Velké ceny Belgie mezi Lewisem Hamiltonem a Nikem Rosbergem. Hamilton nedojel a nabral ztrátu 29 bodů. Pro nezaujatého fandu F1 je tedy solidní dramatickou nabídkou, že Hamilton s naprostým přehledem Rosberga v kvalifikaci porazil. Napětí před startem a během zaváděcího kola bude hmatatelné!

Závody na Monze se jezdí do hodiny a 20 minut. Letošek by neměl být výjimkou. Během velké ceny, která je vypsána na 53 kol, očekáváme strategii jediného pitstopu přibližně ve 23. okruhu. Důležité také bude, zda závodník (od 11. místa dále) odstartuje na oranžové tvrdé, nebo bílé měkké pneu. Počasí bude přibližně stejné jako během kvalifikace: 26 °C a malá pravděpodobnost deště.

Pneumatiky jako takové nejsou na Monze zvlášť namáhány. Jsou zde pouze tři zatáčky v pravém slova smyslu: dvě Lesmo a jedna Parabolica. Na plný plyn se tu díky rovinkám jede po více než 70 % délky okruhu. Zastávka v boxech si vyžádá přibližně 25 sekund, což je o 4 až 5 sekund déle než je obvyklé.

Pravděpodobnost výjezdu safety caru je relativně malá: 43 %. Přibližně jednou za každé dva závody na Monze. DRS zóny jsou dvě.

Penalizace byly uděleny dvojí: Daniil Kvjat z Toro Rosso se stal letošní první obětí a musel nasadit šestý spalovací agregát pohonné jednotky. Klesne na startu o deset míst. Marcus Ericsson z Caterhamu ve třetím tréninku ignoroval žluté vlajky. A protože je na startu poslední, jakýkoli trest “poklesu x míst na startovním roštu” nemá smysl. Odstartuje tedy z boxové uličky.

Monza je vedle Silverstonu klasickou perlou seriálu. Nové příchozí generace fanoušků F1 nemají pochopitelně možnost to ocenit v plné míře, ale nepochybně cítí hodnoty s takovými klasickými okruhy spojené. Tenkrát dávno například neexistovala Parabolica tak, jak ji známe. Toliko opěvovaná klopená sekce se například stala svědkem jedné z největších tragédií v historii motorsportu: hrabě Wolfgang von Trips a s ním čtrnáct diváků (podle některých zdrojů patnáct) ztratilo život po kontaktu s vozem Jima Clarka. V meziválečné době havárie Emilia Materassiho zabila jeho a 20 dalších diváků. Od roku 1922 si Monza vyžádala mezi jezdci i diváky téměř neuvěřitelný počet 88 obětí.

Chrám rychlosti je i Chrámem mnoha duší, ale letos by to mělo být opravdu exkluzivně jen o tom závodění. A zdánlivě malicherné tahanici mezi Rosbergem a Hamiltonem.

Diskuse k článku

Napsat komentář