RACE DAY! Strategie a psychologická válka
Vše důležité, co potřebujete před závodem roku vědět: strategie, počasí, penalizace, rizika...
Vlajková loď šampionátu F1 startuje v neděli ve 13:55 jako šestý závod sezony, ale už ve 13:30 na televizi NOVA začíná Studio F1 s předzávodními zajímavostmi. S ohledem na dosavadní průběh víkendu je na co se těšit.
V ulicích monackého knížectví je uzoučko, a předjíždění nepůjde snadno. Proto vždy na výsledku kvalifikace záleží více než jinde. Souboj Rosberg – Hamilton sliboval dramatickou podívanou, a ta se otočila v něco trochu jinak dramatického: po Rosbergově výletu mimo trať přišel předčasný konec v době, kdy sám Rosberg měl provizorní pole position s náskokem 0,059 sekundy. Možná by z toho nebylo tak hysterické drama (do doby, kdy komisaři usoudili, že není základ, na kterém Rosberga vinit z úmyslu), nebýt Hamiltonových rozzlobených reakcí a štiplavých komentářů.
Mega důležitý bude start závodu, který je vypsán na 78 kol. Očekává se strategie jednoho pitstopu (vloni se stavělo někde v kolech 27 až 30, ale ani tu se dvěma zastávkami nelze vyloučit. S ohledem na vlastnosti pneumatik budou stratégové velmi flexibilní. Je nutné očekávat také výjezd safety caru někdy v průběhu závodu (80% pravděpodobnost), který do aktuálně zvolené strategie promluví. V případě čistého průběhu a strategie jednoho pitstopu pak bude důležité načasování ve vztahu k soupeřům těsně kolem sebe (před nebo za) – faktor, který bude zejména u dvojice Rosberg – Hamilton absolutně klíčový.
To samé ale platí pro týmy za nimi: do druhé řady se totiž kvalifikovaly oba red bully, za nimi stojí obě ferrari.
[colored_box color=”blue”]Analýza čtvrtečních tréninků
Kvalifikace na GP Monaka + startovní rošt
McLaren se trápí
Ferrari smutní z příliš tvrdých pneumatik
Nico Rosberg po kvalifikaci bez trestu
Je to jako Senna a Prost? Hamilton: V zásadě ano
Fotogalerie[/colored_box]
Předpověď počasí slibuje teplotu vzduchu v době startu závodu na úrovni 19 °C a vlhkost vzduchu 39 %. Existuje 30% pravděpodobnost deště, ale to na dobu po skončení závodu. Ten by se měl odjet na suchu. Jediné rozumné místo k předjetí je nebezpečná brzdná zóna za tunelem v nájezdu do šikany. Jezdci přeřadí až padesátkrát během jednoho okruhu. Čas potřebný pro zastávku v boxech patří k těm delším: 25 sekund. Rychlost v boxech je navíc omezena na 60 km/h, a tak se často jeví, že zastávka je nekonečná.
Červeně označené super-měkké pneumatiky absolvují v Monaku svou letošní premiéru. Tvrdší sadou jsou žluté pneu. Letos jsou gumy tvrdší než vloni, a náběhová křivka záběru je volnější (a delší). Rosbergova letošní pole position je o 2,2 sekundy pomalejší než ta loňská. Závod se jede na 260 km (oproti běžným 305 km) s průměrnou rychlostí 140 – 150 km/h. Od startu do cíle to bez výrazného vlivu safety caru trvá 1 hodinu a 40 až 50 minut. Se safety carem se budeme blížit k hranici dvouhodinového limitu. Závěr závodu tak sebere první třetinu boje českého hokejového týmu o bronzovou medaili na hokejovém mistrovství světa v Minsku.
Jedná se o 61. Velkou cenu Monaka, byť ta první se jela už v roce 1929. Na startu je šest vítězů tohoto ikonického závodu s fantastickou scenérií: Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Jenson Button, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a Nico Rosberg. V posledních 10 letech vítěz jen jednou vzešel z jiné startovní pozice než pole position: Lewis Hamilton v roce 2008. Je fér se podívat na desetiletku před tím: tam se z pole position vyhrálo naopak pouze dvakrát: Michael Schumacher v roce 1994 a Mika Häkkinen v roce 1998.
Nedělní závod se ponese v duchu 30. výročí prvního vítězství McLarenu v Monaku. To tehdy vyhrál Alain Prost před Ayrtonem Sennou v závodě, který byl kvůli silnému dešti přerušen po 31 kolech.
Marcus Ericcson odstartuje povinně z boxů za to, že v kvalifikaci pro svou “neuváženou” jízdu sestřelil Felipeho Massu na williamsu. V neděli dopoledne dostal penalizaci také Jules Bianchi, který si musel nechat vyměnit převodovku. Odstartuje tak poslední.
Diskuse k článku