RACE DAY! Strategie a psychologická válka
Vše důležité, co potřebujete před závodem roku vědět: strategie, počasí, penalizace, rizika...
Vlajková loď šampionátu F1 startuje v neděli ve 13:55 jako šestý závod sezony, ale už ve 13:30 na televizi NOVA začíná Studio F1 s předzávodními zajímavostmi. S ohledem na dosavadní průběh víkendu je na co se těšit.
V ulicích monackého knížectví je uzoučko, a předjíždění nepůjde snadno. Proto vždy na výsledku kvalifikace záleží více než jinde. Souboj Rosberg – Hamilton sliboval dramatickou podívanou, a ta se otočila v něco trochu jinak dramatického: po Rosbergově výletu mimo trať přišel předčasný konec v době, kdy sám Rosberg měl provizorní pole position s náskokem 0,059 sekundy. Možná by z toho nebylo tak hysterické drama (do doby, kdy komisaři usoudili, že není základ, na kterém Rosberga vinit z úmyslu), nebýt Hamiltonových rozzlobených reakcí a štiplavých komentářů.
Mega důležitý bude start závodu, který je vypsán na 78 kol. Očekává se strategie jednoho pitstopu (vloni se stavělo někde v kolech 27 až 30, ale ani tu se dvěma zastávkami nelze vyloučit. S ohledem na vlastnosti pneumatik budou stratégové velmi flexibilní. Je nutné očekávat také výjezd safety caru někdy v průběhu závodu (80% pravděpodobnost), který do aktuálně zvolené strategie promluví. V případě čistého průběhu a strategie jednoho pitstopu pak bude důležité načasování ve vztahu k soupeřům těsně kolem sebe (před nebo za) – faktor, který bude zejména u dvojice Rosberg – Hamilton absolutně klíčový.
To samé ale platí pro týmy za nimi: do druhé řady se totiž kvalifikovaly oba red bully, za nimi stojí obě ferrari.
[colored_box color=“blue“]Analýza čtvrtečních tréninků
Kvalifikace na GP Monaka + startovní rošt
McLaren se trápí
Ferrari smutní z příliš tvrdých pneumatik
Nico Rosberg po kvalifikaci bez trestu
Je to jako Senna a Prost? Hamilton: V zásadě ano
Fotogalerie[/colored_box]
Předpověď počasí slibuje teplotu vzduchu v době startu závodu na úrovni 19 °C a vlhkost vzduchu 39 %. Existuje 30% pravděpodobnost deště, ale to na dobu po skončení závodu. Ten by se měl odjet na suchu. Jediné rozumné místo k předjetí je nebezpečná brzdná zóna za tunelem v nájezdu do šikany. Jezdci přeřadí až padesátkrát během jednoho okruhu. Čas potřebný pro zastávku v boxech patří k těm delším: 25 sekund. Rychlost v boxech je navíc omezena na 60 km/h, a tak se často jeví, že zastávka je nekonečná.
Červeně označené super-měkké pneumatiky absolvují v Monaku svou letošní premiéru. Tvrdší sadou jsou žluté pneu. Letos jsou gumy tvrdší než vloni, a náběhová křivka záběru je volnější (a delší). Rosbergova letošní pole position je o 2,2 sekundy pomalejší než ta loňská. Závod se jede na 260 km (oproti běžným 305 km) s průměrnou rychlostí 140 – 150 km/h. Od startu do cíle to bez výrazného vlivu safety caru trvá 1 hodinu a 40 až 50 minut. Se safety carem se budeme blížit k hranici dvouhodinového limitu. Závěr závodu tak sebere první třetinu boje českého hokejového týmu o bronzovou medaili na hokejovém mistrovství světa v Minsku.
Jedná se o 61. Velkou cenu Monaka, byť ta první se jela už v roce 1929. Na startu je šest vítězů tohoto ikonického závodu s fantastickou scenérií: Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Jenson Button, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a Nico Rosberg. V posledních 10 letech vítěz jen jednou vzešel z jiné startovní pozice než pole position: Lewis Hamilton v roce 2008. Je fér se podívat na desetiletku před tím: tam se z pole position vyhrálo naopak pouze dvakrát: Michael Schumacher v roce 1994 a Mika Häkkinen v roce 1998.
Nedělní závod se ponese v duchu 30. výročí prvního vítězství McLarenu v Monaku. To tehdy vyhrál Alain Prost před Ayrtonem Sennou v závodě, který byl kvůli silnému dešti přerušen po 31 kolech.
Marcus Ericcson odstartuje povinně z boxů za to, že v kvalifikaci pro svou „neuváženou“ jízdu sestřelil Felipeho Massu na williamsu. V neděli dopoledne dostal penalizaci také Jules Bianchi, který si musel nechat vyměnit převodovku. Odstartuje tak poslední.
Mírný deštík by neuškodil. Akorát ten start za SC by uzmul kus startovního napětí.
sakra jak tak koukám – počasíčko se nám v místě konání nějak kazí.nikdy jsem neměl Monaco zrovna v oblibě ale pokud zaprší – hrůza.nuda nad nudou.výjezd SC se mnou tak nějak necvičí a to bude v tom případě asi to nejnapínavější – bohužel