RACE DAY! Rosberg vs. Hamilton. A víc než jen Mercedes!
Odhad strategií, předpověď počasí, pravděpodobnost výjezdu safety caru, a další info nutné před startem Velké ceny Kanady!
Po kvalifikaci na GP Kanady čtu suché nadpisy o tom, jak nadvláda Mercedesu pokračuje. Jako kdyby ten Mercedes jen vystřídal Red Bull. Ale copak není vidět ten – alespoň pro mě – fascinující souboj Rosberg – Hamilton? A co se děje za nimi?
Copak to dramatické, když se děje na čtvrtém místě místo na prvním, přestává být dramatickým? Copak je rozdíl čtyř bodů mezi prvními dvěma v průběžné klasifikaci ve třetině šampionátu nuda? Třeba i jo. Ale ne pro nás!
Bude to – doufejme – další mega bitva mezi Rosbergem a Hamiltonem a těžko předvídatelný boj o zbývající místo na bedně. A o body! Tenhle boj coby Velké cena Kanady startuje v 19:55 minut na televizní stanici FANDA (nenadávejte, my to nezměníme). Studio F1 startuje v 19:30 tamtéž.
Montreal, který získal smlouvu na dalších 10 let (bez nadsázky skvělá zpráva), je pro svou charakteristiku závodem, na který čeká překvapení za každým rohem. Pardon, v každém kole. Je sedmým závodem sezony, z celkových devatenácti. Je vypsán na 70 kol a očekávají se strategie jednoho a dvou pitstopů. V závislosti na aktuální teplotě. Teoreticky rychlejší je strategie dvou zastávek: odstartovat na červené super-měkké, přezout na žluté měkké ve 13. kole, znovu ve 41. kole a na žlutých pneu dojet do cíle.
Strategie jediného pitstopu by znamenala přezout z červených na žluté někde kolem 26. kola.
Rozdíl mezi na startu třetím Vettelem a šestým kolegou Ricciardem je 41 tisícin sekundy! Vešli se tam ještě oba jezdci Williamsu Felipe Massa a Valtteri Bottas. Další drama z kvalifikace, předurčující kvalitní bitvu o pozice, společně s Fernandem Alonsem za nimi. Pochopitelně, pokud start či jiné příhody neobrátí teorii vzhůru nohama.
Mercedes si musí dát pozor na úvodní množství paliva. Dá se očekávat boj jeho jezdců až do konce, a tak na to musí inženýři ve svých kalkulacích myslet. Pryč jsou naštěstí doby, kdy se dojelo k prvním zastávkám, a pak dokroužilo až do cíle, čímž se také šetřilo palivo. V moderních závodech se ale musí jezdci ohánět i v jejich závěru. To má vliv na křivku spotřeby paliva. Boj, který mezi jezdci Mercedesu za dob jeho vlády vidíme, nebyl v érách dominance Red Bullu či Ferrari myslitelný.
[colored_box color=”blue”]Dva úseky DRS v Montrealu si ponechávají stejný detekční bod
Páteční verdikt: Rosberg s Hamiltonem dramaticky vyrovnaní
V posledním kanadském tréninku byl nejrychlejší Hamilton
Kanadskou kvalifikaci vyhrál Rosberg
Fotogalerie: Sobota v Montrealu
Úryvek z knihy o F1, která nebyla nikdy dokončena – GP Kanady[/colored_box]
Pravděpodobnost výjezdu safety caru je ‘ano spíše než ne’ – tedy 56 %. Výjimečným faktorem je také krátký čas strávený v boxové uličce – 16 až 18 sekund. Faktorem jsou zdi velmi blízké okraji dráhy (jak se dokázala přesvědčit řada závodníků v tréninku a kvalifikaci). Nízké aerodynamické nastavení aut přenese více zodpovědnosti do oblasti mechanické přilnavosti (pneumatik). Práci neusnadní software a s tím spojená výkonnost (do brzdových manévrů ‘kecajícího’) systému MGU-K.
Teploty jsou v době závodu očekávány jako vysoké: 27 °C. To způsobí, že teplota trati bude atakovat padesátku. To může mít potenciální vliv na výkonnost pneumatik, a tím pádem na volbu strategie. Pršet rozhodně nebude.
Nejvyšší rychlosti dosáhl Sergio Pérez s Force Indií: 337,7 km/h. Za ním jsou až do šestého místa Massa, Bottas, Hamilton, Rosberg a Hülkenberg. Všechno jezdci s motory Mercedes, což podtrhuje jejich sílu.
DRS zóny jsou dvě: jedna na poslední rovince před šikanou, druhá na cílové rovince. Obě mají ale jediný detekční bod, což bude důležité z pohledu strategického přístupu k dílčím bitvám. Detekční bod (ve kterém musí být soupeř vzadu s odstupem menším než jednu sekundu, aby měl nárok využít DRS – a to pro obě rovinky bez ohledu na další vývoj) se nachází již před vracečkou. Ještě před koncem druhého sektoru.
Závod to bude relativně rychlý, řadí se za Monzu, Spa, Silverstone na úroveň Melbourne. Potrvá lehce přes hodinu a půl, opět s ohledem na okolnosti. Časy na kolo se budou pohybovat v rozmezí 1:21,xxx do 1:16,xxx. Auta jsou tady z pohledu čisté rychlosti asi o sekundu pomalejší než ta loňská.
Kamuj Kobajaši klesne na startu o 5 míst dolů, neboť si musel nechat vyměnit převodovku, která tak nevydržela šest závodů v řadě. Žádné další penalizace zatím nebyly vyhlášeny, jen Mexičan Esteban Gutiérrez bude muset se svým sauberem odstartovat z boxů, protože se kvůli havárii ve 3. tréninku nemohl zúčastnit kvalifikace.
Sportovními komisaři závodu jsou majitel 49 startů v F1 Derek Daly a český delegát FIA Radovan Novák. Tým doplňuje Švéd Lars Österlind.
Diskuse k článku