RACE DAY! #HungaryGames
Strategie, předpověď počasí, penalizace - vše, co je nutné vědět před startem GP Maďarska.
Branou do letní přestávky je Velká cena Maďarska na Hungaroringu, jen kousek od Budapešti. Start do zaváděcího kola proběhne ve 14:00, ve 13:30 na televizi Nova zahajuje Studio F1 s předzávodním programem. GP Maďarska je jedenáctým závodem sezony, která čítá devatenáct velkých cen.
Milovníci přidělování parametrů příspěvkům moderních sociálních sítí, takzvaných hashtagů, vynalezli pro GP Maďarska jeden velmi zajímavý: #HungaryGames. A možná ani netušili, že v krutosti příběhů si v ničem nezadá s oblíbenou filmovou sérií.
[colored_box color=”blue”]Hamilton: Nerad vítězím snadno, tyhle výzvy se mi líbí[/colored_box]
Lewis Hamilton nyní naprosto bez debat odstartuje do nedělního závodu z boxového uličky poté, co mu shořelo šasi v první části kvalifikace. Kvalifikační smůla se rychlému Britovi lepí na paty až nehorázně. A je to škoda i pro nás, protože my v éře dominance Mercedesu potřebujeme alespoň souboj jezdců dominujícího týmu. Ne jednoho na pole position a druhého v boxech.
Oproti Hockenheimringu bude případná cesta na stupně vítězů pro Hamiltona daleko obtížnější. Závod je vypsán na 70 okruhů. Pneumatiky jsou v Maďarsku bílé (tvrdší) a žluté (měkčí). Rozdíl v čase na kolo mezi nimi je velký: přibližně 1,6 sekundy. Teoreticky nejrychlejší strategií je ta na tři zastávky v boxech (zastávky v kolech 22, 44 a 65), ale konzervativnější je ta se dvěma pitstopy (zastávky v kolech 29 a 54) s tím, že tvrdší sada je vždy pro poslední úsek. Ale jak už to v F1 letos bývá, nadít se můžeme odvážnějších alternativ.
Faktorem může být počasí. Předpověď počítá s dešťovými přeháňkami. Ostatně jedna malá potvora ovlivnila i kvalifikaci. Šedesátiprocentní pravděpodobnost deště, ale teploty během závodu stále kolem třicítky. O mnoho důležitější teplota trati je tak trochu ve hvězdách.
Nedá se svítit, ale je nutné mít GP Maďarska a Hungaroring již za historický okruh. Vždyť se na něm dnes pojede po devětadvacáté. Jen Monza a Monte Carlo mají delší sérii závodů hned po sobě. Mezi jezdci okruh pro svou náročnost oblíbený pro čisté kvalifikační kolo, ale už ne tolik pro závodění. Hungaroring takříkajíc vždy potřebuje ‘zásah vyšší moci’, aby to byl zajímavý závod. Což naštěstí nebývá zas tak bolestivou výjimkou.
Okruh měří 4381 metrů, závod bude mít délku 306,630 kilometru. Je čtvrtým nejpomalejším v kalendáři – alespoň vloni tomu tak bylo; s miniaturním rozdílem ve srovnání se třetí nejpomalejší GP Koreje (za Singapurem a Monakem). Pro letošní rok navíc šikana složená se zatáček 5 a 6 dostala 50 milimetrů vysoké retardéry, které budou piloty nutit k daleko vyšší opatrnosti.
[colored_box color=”blue”]Komentáře jezdců k pátečním tréninkům[/colored_box]
DSR zóny budou dvě, ale s jediným detekčním bodem. Ten je umístěn 5 metrů před poslední zatáčkou. DRS zóny jsou pak na hlavní rovince (130 metrů za poslední zatáčkou) a druhá 6 metrů za první zatáčkou.
Nejúspěšnějšími jezdci jen kousek od Budapešti jsou (jak jinak) Michael Schumacher, a pak Lewis Hamilton. Každý tu vyhrál čtyřikrát. Nejúspěšnějším týmem je McLaren (11 vítězství – z devíti posledních závodů si odvezl šest triumfů). Sebastian Vettel tu nevyhrál nikdy. Jediné vítězství, které mu v letošním kalendáři (s výjimkou Ruska) chybí.
Pro zajímavost: GP Maďarska 2011 je držitelem rekordu největšího počtu pitstopů během závodu: celkem 88. V Budapešti slavili zisk titulu mistra světa dva jezdci: Michael Schumacher (2001) a Nigel Mansell (1992). Mansell si titul pojistil v 11. závodě ze šestnácti té sezony, Schumacher v 11. ze sedmnácti. V týmech tu slavil Williams v roce 1996 s Jacquesem Villeneuevem a Damonem Hillem. Ferrari tu slavilo v sezonách 2001, 2002 a 2004.
GP Maďarska 1992 je zajímavá tím, že je poslední, která měla v programu předkvalifikaci. A že byla posledním závodem pro tým Brabham.
A nezapomeňme na techniku, jak je v poslední době populární: V GP Maďarska 2009 vyhrál poprvé vůz s hybridním pohonem. McLaren MP4/24 s pohonnou jednotkou Mercedes FO 108W a systémem KERS dovezl do cíle na prvním místě Lewis Hamilton.
[colored_box color=”blue”]Kvalifikace na GP Maďarska plná dramat – reportáž a výsledky[/colored_box]
Startovní rošt nese několik překvapení: již zmíněný Hamilton odstartuje z boxů. Frustrující událost nejspíš jen upevnila názory těch, kteří nepochybují o tom, že Mercedes favorizuje Rosberga a sabotuje Hamiltona. No… jak Ferrari ukázalo směrem k Räikkönenovi, existují podstatně levnější varianty sabotáže. Další z řady arogantních podcenění situace odsoudilo Räikkönena ke startu ze 17. místa.
Vedle Hamiltona bude z boxů startovat i Kevin Magnussen z McLarenu. Ten havaroval v Q3 a první zatáčce tak silně, že si musí nechat vyměnit formuli. Jiné penalizace nebyly před úsvitem závodního dne uděleny.
Hlavním sportovním komisařem je reprezentant závodnické kvality, pětinásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans, Emanuel Pirro. Závodil i ve formuli 1 za týmy Benetton a Scuderia Italia (1989 – 1991). Asistovat mu budou činovníci FIA Paul Gutjahr a José Abed.
Diskuse k článku