Q2->Q3 pravidlo zvýhodňující silnější týmy bude možná zrušeno

Formule 1 zvažuje zrušení pravidla, které nutí jezdce, kteří se dostanou do poslední části kvalifikace, odstartovat na pneumatikách, které použili v prostředním kvalifikačním segmentu.

Štítky: kvalifikace Pneumatiky Pravidla Zveřejněno 6. 11 2021 — Vašek Štěpánek

Od roku 2014 platí, že první desítka jezdců musí odstartovat do závodu na pneumatikách, které byly využity ve druhé části kvalifikace, respektive na těch, na kterých první desítka zajela své nejrychlejší kolo.

Toto pravidlo dává výhodu velkým týmům, které jsou díky svému technickému náskoku schopny se do poslední části kvalifikace dostat na středně tvrdých pneumatikách – což je rozhodně velké strategické plus pro nedělní Grand Prix.

Od jedenáctého místa dále si jezdci mohou vybrat sadu, kterou jen chtějí. Ten, kdo ale startuje například devátý a má obuté měkké gumy, je paradoxně ve výrazně horší pozici než někdo startující až dvě, tři pozice za ním.

To dodnes vyvolává velké vášně a sportovní šéf formule 1 Ross Brawn uvedl, že od roku 2022 toto pravidlo bude možná zrušeno. „Velkou nevýhodou této situace je, že těm rychlým to dává ještě větší výhodu a nemusí proto řešit, na jaké pneumatice absolvují Q2.

Zatímco jezdci, kteří se zoufale snaží dostat mezi nejlepší desítku a leckdy se nadřou více než favorité, jsou v citelné nevýhodě. Řekl bych, že to má trochu opačný efekt, než který jsme původně zamýšleli,“ uvažuje Ross Brawn.

Přehodnocování tohoto pravidla odstartovaly sprinty. Ty totiž dávají pro nedělní závod jezdcům úplnou volnost ve výběru pneumatik a vznikají tak strategie, které by za ‚sterilních‘ podmínek nikdy nevznikly (start Lewise Hamiltona do GP Itálie na bílé sadě).