První výsledky pomoci F1: Dýchací přístroj, který je možné rychle vyrábět po tisících
Rychlá odezva týmů formule 1 na zdravotnickou nouzovou situaci má první výsledky. Do použití v nemocnicích Národní zdravotní službou NHS bylo schváleno zařízení pomáhající s dýcháním pacientů, aniž by byl vyžadován jejich pobyt na jednotce intenzivní péče. Jedná se o již existující zařízení, které bylo ale ve své konstrukci upraveno tak, aby byla umožněna jeho rychlá a objemnější výroba.
Zařízení nese název Continuous Positive Airway Pressure (CPAP) – pozitivní přetlak v dýchacích cestách. Nemoc Covid-19 postihuje zejména plíce, což má za následek neschopnost přenášet do těla kyslík.
Inženýři výrobce motorů F1 týmu Mercedes, Mercedes-AMG High Performance Powertrains HPP), ve spolupráci s experty z veřejné výzkumné univerzity University College London (UCL) a fakultní nemocnice University College Hospital (UCLH) pracovali “nonstop” v inženýrské centrále UCL známé jako MechSpace od 18. března. Cílem bylo na již existující zařízení, které se používá také v Itálii a Španělsku, aplikovat principy reverzního inženýrství, aby jej bylo možné vyrábět po tisících. Zařízení získalo doporučení certifikačního úřadu Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA).
Od prvního setkání inženýrů po výrobu prvního prototypu uběhlo méně než 100 hodin. První stovka přístrojů putuje do nemocnic za účelem klinických testů. Následovat bude výroba a distribuce přístrojů do nemocnic po celé zemi před tím, než bude pandemie kulminovat.
Podle zpráv z Itálie polovina pacientů s přístrojem CPAP nemusela být napojena na invazivní mechanickou ventilaci. Problémem je nedostatek přístrojů CPAP. Konzultant projektu, profesor Mervyn Singer z University College Hospital, dodává:
“Přístroj umožní zachránit životy tím, že malý počet plicních ventilátorů bude vyhrazen pro ty nejvážněji nemocné.”
Odborníci britské univerzity úzce spolupracovali se svými kolegy z Číny a Itálie, což se ukázalo jako jeden z klíčových faktorů identifikace technologických potřeb.
Profesor Tim Baker ze stejné univerzity dodává: “Jsme nyní schopni proces, který by trval léta, v současné nouzi stáhnout na dny. Jsme poctěni využít znalostí formule 1, díky úzké spolupráci mechanického inženýrství UCL a Mercedes-AMG HPP.”
Mezi prvním setkáním inženýrů a udělením homologace uběhlo deset dní.
Jedná se o první hmatatelný výsledek projektu ‘Project Pitlane’, do kterého se zapojilo sedm týmů F1. Výkonný ředitel Mercedes-AMG HPP Andy Cowell uvedl: “Je nám ctí nabídnout naše kapacity UCL za účelem úspěšného dodání projektu CPAP v souladu s nejvyššími standardy a velmi rychle.”
Přístroj CPAP udržuje volné dýchací cesty pomocí zvýšeného tlaku vzduchu, který mechanicky zabraňuje kolapsu dýchacích cest. Vyšší tlak se vytváří pomocí ventilátorku v malém přenosném přístroji. Pod tímto tlakem pacient dýchá vzduch z přístroje pomocí hadice a nosní masky. Tlak je nastavitelný dle potřeb pacienta.
Diskuse k článku