Proti proudu: AlphaTauri chce od Red Bullu kupovat co nejvíce dílů
Zatímco většina týmů současnou konstruktérskou filosofii brání, šéf AlphaTauri Franz Tost jde proti proudu. Podle něj je zastaralá a týmy by měly mít šanci nakupovat více komponent od svých soupeřů.
Franz Tost je šéfem týmu, který se v minulých letech jmenoval Toro Rosso. Italská stáj je juniorkou Red Bullu (o čemž vypovídal i samotný název týmu, jednalo se totiž o italský překlad spojení „Red Bull“) a ve svých počátcích nakupovala rok staré monoposty právě od Red Bullu.
Je logické, že jde Tost proti proudu a souhlasí s názorem, že by měly mít týmy šanci nakupovat vícero komponent od svých soupeřů. AlphaTauri by tak mohla nakupovat přímo od Red Bullu a měla by šanci se posunout výrazně vpřed v poháru konstruktérů.
„Podle mě by týmy měly mít možnost nakupovat od jiných týmů,“ myslí si Tost. „Proč? Podle mě je tato konstruktérská filosofie, která praví, že každý tým má být zároveň konstruktérem, příliš zastaralá.“
„Všichni konzervativci budou tvrdit, že každý tým musí být konstruktér a že si musí všechny součásti vyvíjet sám. Otázkou je, zda na to máte peníze? Technicky jsme se posunuli na úplný vrchol a velké týmy mají fantastické infrastruktury. Pokud chce někdo nový (nebo nějaký ze současných týmů) držet krok, je to pro ně příliš obtížné, skoro až nemožné.“
„Utrácíte miliony. A já se ptám za co? Proč musí mít každý tým svůj vlastní větrný tunel, proč musí mít své vlastní počítačové simulace, proč musí mít 500 až 600 zaměstnanců? Ačkoliv vejde v platnost rozpočtový strop, pořád utrácíme dle mého názoru příliš mnoho peněz, hlavně pak v těchto složitých časech.“
„Je to ale tak, jak to je. Já osobně vzpomínám na časy, kdy jsme vstoupili do formule 1 s Toro Rosso a používali jsme rok starý monopost od Red Bull Technology. Mohli jsme závodit a dokonce jen za třetinu dnešních nákladů.“
Tost také zpochybnil snahu FIA zamezit kopírování aut za pomoci fotografií. Podle něj je tato technika stará jako formule 1 sama.
„Nemůžete týmům zakázat, aby fotily ostatní auta. Je to staré jako F1 sama. Tady jde o jiný problém – brzdové trychtýře nemůžete fotit zevnitř, přitom je nejdůležitější právě vnitřek celého řešení, něco takového na trati neofotíte.“
„To znamená, že abyste tuto komponentu okopírovali, musíte ji vidět před sebou, pak ji nafotit, a podle toho ji vyrobit. To je to hlavní – je to legální? Neporušujete práva duševního vlastnictví? Není to na mně, abych rozhodoval. O tom musí rozhodnout až odvolací soud FIA.“