Automobilist.com

Profil: Nehody, ale i dobré výsledky. Takový byl Takuma „kamikaze“ Sato

Dnes je to přesně 14 let od padesátého závodu Takumi Sata ve formuli 1, ze kterého byl za své nebezpečné počínání diskvalifikován. Pro Japoncovi kariéru je to více než příznačné – Sato byl a je bezpochyby rychlý, občas ale předváděl až nepochopitelné zkraty.

Štítky: Historie Takuma Sato Zveřejněno 9. 10 2019 — Lukáš Podstata

Takuma Sato debutoval ve formuli 1 roku 2002 u týmu Jordan. Jeho týmovým kolegou byl Giancarlo Fisichella. V první sezoně Sato předváděl celkem slušnou rychlost, ale svojí reputaci si částečně kazil velmi častými kolizemi se soupeři. Největší havárie v sezoně 2002 byla ovšem japonským závodníkem nezaviněna. Jednalo se o závod v Rakousku, kde Nick Heidfeld ztratil kontrolu nad monopostem týmu Sauber a narazil do boku Satova vozu. Japonec utrpěl lehký otřes mozku a nemohl se delší dobu ze svého monopostu vůbec dostat. První body však Sato ve své premiérové sezoně získat dokázal. Povedlo se mu to v domácím závodě na okruhu Suzuka, kde Japonec obsadil výtečné páté místo.

Takuma Sato ve své premiérové sezoně.

Pro sezonu 2003 si ovšem Takuma Sato nedokázal zajistit závodní sedačku a byl nucen přijmout roli testovacího jezdce u týmu British American Racing. Nakonec se ale Sato jednoho závodu zúčastnil, když nahradil Jacquese Villeneuva v poslední velké ceně ročníku 2003 na okruhu v Suzuce. Stejně jako v předešlé sezoně se mu domácí závod nadmíru povedl a skončil na šestém místě.

V následující sezoně se již Sato stal plnohodnotným jezdcem BAR a závodil po boku Jensona Buttona. Tato sezona byla z části povedená, protože Sato dokázal velmi často získávat body. Japonec dokonce obsadil třetí příčku při Velké ceně Spojených států a stal se tak prvním japonským jezdcem od roku 1990, který dokázal získat pódiové umístění. Sato se ale také po většinu sezony velmi často potýkal s technickými problémy. Ovšem jeho týmový kolega Jenson Button pravidelně bojoval o stupínky nejvyšší, a proto byly technická odstoupení přičítány Satově jízdnímu stylu.

Sato ale nakonec prodloužil smlouvu s BAR i pro ročník 2005. Tato sezona se však týmu absolutně nepovedla. Místo bojů o přední příčky bojoval tým s technickými problémy. Tým byl navíc po Velké ceně San Marina diskvalifikován a byl mu udělen zákaz startu ve dvou následujících závodech z důvodu nízké váhy monopostu po odčerpání paliva.

Sato navíc obdržel další diskvalifikaci, a to ve svém 50. závodě ve formuli 1 na okruhu v Suzuce. Japonec totiž při nájezdu do poslední šikany nesmyslně vrazil do boku monopostu Jarna Trulliho a za své nebezpečné počínání dostal nekompromisní trest.

Po skončení sezony 2005 převzala veškeré pravomoce nad týmem British American Racing Honda a vytvořila si tak svůj vlastní tým. Ovšem Honda už dále s angažováním Sata v pozici hlavního pilota nepočítala a Japonec se tak přesunul do týmu Super Aguri. Tento tým založil bývalý japonský pilot Aguri Suzuki. Vůz byl ale postaven na 4 roky starém šasi po zkrachovalém týmu Arrows. Nový tým se tak mohl s bojem o body rozloučit dříve, než premiérová sezona vůbec začala.

Takuma Sato v monopostu týmu Super Aguri.

Výsledky stejně jako tým Super Aguri neměl ani Sato. Ten se nejvíce do podvědomí zapsal při závodě roku 2006 v Číně, kdy v posledním kole v předposlední zatáčce zablokoval Nicka Heidfelda, který tak ztratil možnost bojovat o čtvrtou pozici. Nesmyslné chování Sata je o to zarážející, protože Japonec byl o kolo zpět.

Sato nakonec zůstal Super Aguri věrný až do konce stáje v roce 2008 (o rok dříve zajel v Kanadě skvělé šesté místo, když za sebou udržel i Fernanda Alonsa a Ralfa Schumachera), kdy se tým ocitl ve velké finanční krizi a po selhání všech pokusů o jeho záchranu musel opustit kolotoč formule 1. Takuma Sato stejně jako tým Super Aguri tak nadobro zmizel ze světa královny motorsportu.

Sato se od sezony 2010 přesunul do závodů amerických formulí IndyCar, kde závodí dodnes. Japonec je ovšem velmi často kritizován za svůj jezdecký styl a nevyhnul se ani způsobení několika kolizí – naposledy se zapletl do velkého karambolu v srpnu v Poconu. Nutno však dodat, že je to prozatím jediný Asiat, který dokázal ovládnout legendární závod Indy 500, ve kterém triumfoval v roce 2017.

Diskuse k článku

Napsat komentář