Proč vlastně Honda nefunguje?

Bližší pohled na příčiny trápení Hondy. Šéf Yasuhisa Arai používá termín 'domino efekt'.

4 Štítky: Honda McLaren Zveřejněno 5. 08 2015 — Tomáš Richtr

Týmy F1 během letní přestávky povinně dovolenkují. Včetně mediálních oddělení a jezdců samotných. Také proto je po zpravodajské stránce před Velkou cenou Belgie velké ticho, což se přímou úměrností promítá na zoufalosti obsahu článků a jejich nadpisů webů o formuli 1. Abychom byli fér: nás nevyjímaje! 🙂

Ale automobilky mají neomezený provoz. Myšleno dodavatele motorů. A mezi nimi i Hondu. A Honda prostřednictvím svého šéfa přes motorsport Yasuhisa Araie v této letní přestávce přišla s určitým vyznáním. Budeme-li toto vyznání objektivně interpretovat, znamená jediné: malinko nám ujel vlak.

Jak už jsme podrobně informovali v našich zprávách nebo rychlém informačním servisu, současná telegrafická sdělení Hondy jsou následující: Honda představí novou specifikaci pohonné jednotky již pro další závod v Belgii. Se spolehlivostí už není problém. Budeme se nyní soustředit na zlepšení výkonu pohonných jednotek. A… moderní F1 nás trochu zaskočila.

Když už jakákoli firma, notabene japonská, veřejně přizná, že náročnost úkolu uspět v moderním světě F1 ji “možná trochu” překvapila, pak věřte tomu, že reálná míra překvapení je přibližně desetinásobná. A upřímně: ať už zní spojení McLaren-Honda jakkoli romanticky, svět motoru Honda 1.5 V6T z veleúspěšného roku 1988 je zcela odlišný od prostředí, ve kterém o více než čtvrtstoletí později funguje motor Honda RA615H 1.6 V6T.

[colored_box color=”blue”]Kupte si vstupenky na GP Itálie v Monze[/colored_box]

Jedná se o velmi komplexní technologie. Technologie, ve které důležitost pojmu “týmové práce” jednotlivých komponent Hondu trochu překvapila.

V první fázi nastal problém, že jednotlivé části pohonných jednotek nefungovaly. Neměly zkrátka tu výdrž. Zejména kinetický motorgenerátor se hodně přehříval a často selhával. Modul spalovací části motoru také nedokázal odolat extrémním nárokům.

Ve světě “vývoje” se jedná o fázi “modulární”. Každá část složitého systému musí umět fungovat. Sama o sobě. A to daleko před první velkou cenou sezony. Honda – navzdory ročnímu předstihnu – tohle nezvládla. Dokončení této “modulární fáze” honila daleko za startem sezony. Co Honda dělala celou sezonu 2014 se dá jen těžko odhadovat.

Druhou kritickou fází je “integrace”. Donutit, aby jednotlivé “moduly” fungovaly spolu. Jako jeden tým. A přesně to se nepovedlo. Když nefunguje jede hráč, přestane fungovat celý tým. Šéf Hondy Yasuhisa Arai to nazval ‘domino efekt’.

Dalším problémem, vedle kinetického motorgenerátoru, měla Honda s hybridním (tepelným) motorgenerátorem. Systém, který rekuperuje kinetickou energii z výfukových plynů.

“Když se snažíte rekuperovat energii z hybridního (horkého) motorgenerátoru, klade to obrovské nároky na turbo,” vysvětluje Yasuhisa Arai. “Když je turbo pod velkým náporem, nedokáže zvládnout práci, kterou má zvládnout. Což je dodat do motoru více vzduchu. Tato neschopnost vede k celkovému poklesu výkonu pohonné jednotky.

To pak vede k tom, že jedna část pohonné jednotky funguje proti zájmům části druhé. Místo toho, aby s ní spolupracovala. Tenhle domino efekt vede k počtu selhání většímu, než jsme sami očekávali.”

Yasuhisa Arai přiznal, že metodika přístupu k vývoji technologií je odlišná od McLarenu či formule 1 obecně. A že on sám je pod velkým tlakem. Zda jej ustojí, záleží prý na jiných.

Diskuse k článku

Napsat komentář