Proč spojení McLaren – Montoya nezafungovalo?
Jen dva týdny zbývají do slavného závodu Indianapolis 500, kterého se letos zúčastní i bývalý pilot F1 Juan Pablo Montoya. A jelikož podnik absolvuje ve vozu McLarenu, neuškodí menší ohlédnutí za jeho štací u stejného týmu v rámci formule 1, která však skončila neslavně.
Kariéra svérázného Kolumbijce by se dala shrnout přesně v duchu jeho hesla: „O věcech nepřemýšlím. Udělám rozhodnutí a je to.“. Montoya totiž mohl do F1 zamířit už v roce 1999, Frank Williams ale tehdy upřednostnil Alexe Zanardiho. Kolumbijec ale nelitoval, v zámořské sérii CART získal titul hned první rok, v tom druhém triumfoval ve slavném Indy 500 a v roce 2001 se nakonec s Williamsem skutečně do formule 1 dostal.
Relativně brzy následovala štace u dalšího ikonického britského týmu – u McLarenu, tehdy ještě pod vedením svérázného Rona Dennise. Kolumbijec do Wokingu přestoupil po čtyřech letech u Williamsu, kde se stal velkou hvězdou, která na dráze, na rozdíl od mnoha jiných, neměla respekt ani vůči Michaelu Schumacherovi.
Svoji horkokrevnost Montoya potvrdil už v roce 2003 – po roztržce s týmem po GP Francie si začal rovnou hledat angažmá. V létě téhož roku oznámil, že pro rok 2005 se stal pilotem McLarenu, zbýval mu tak ještě rok a půl u tehdejšího zaměstnavatele… věc v té době nevídaná.
GP Francie 2003 rozhořčila Montoyu natolik, že z Williamsu odešel do McLarenu
Montoya se stal kolegou Kimiho Räikkönena, což se Dennisovi zdálo jako skvělá kombinace. Horkokrevný Kolumbijec měl skvěle doplňovat chladnokrevného Fina. Vody ale Montoya rozvířil ještě před začátkem sezony.
Po nehodě na motocyklu, jehož řízení měl smluvně zakázáno, a proto vehementně tvrdil, že se zranil při tenise, musel vynechat dva závody. Nevýrazné výsledky ale vylepšil až po půlce sezony, kdy už byl však odsouzen do role druhého jezdce. Navzdory tomu s Räikkönenem i týmem dál vycházel relativně slušně.
Bohužel pro Montoyu, vůz z roku 2006 nebyl tak rychlý jako loňský model, McLarenu uškodil nejvíce přechod z desetiválců na agregáty V8. Podobná situace, tedy nevhodný vůz, nastala ve Williamsu už v roce 2003 a nakonec eskalovala až v odchod. U McLarenu to bylo stejné…
Kolumbijec byl totiž bytostně přesvědčený, že ve správném autě dokáže porazit kohokoliv. V průměrném voze ale jeho morálka upadala. Emotivní Montoya ztratil motivaci k řešení problémů – analýzy, zkoušení, nic takového. Koneckonců, jak sám tehdy tvrdil, narodil se hlavně pro závodění. „Závodění miluju. Ale třeba takové testování, to je prostě nuda…“
To všechno vedlo k tomu, že nespokojený byl jak Montoya, tak i Dennis a potažmo McLaren. Během závodu v USA, při kterém Montoya kolidoval s kolegou Räikkönenem, se začalo šuškat, že Kolumbijec je na odchodu z F1. A co na to samotný pilot? Na rovinu přiznal, že začal jednat s Chipem Ganassim, u něhož působil v sérii CART, o přestupu do šampionátu NASCAR.
To si samozřejmě Ron Dennis nenechal líbit a Montoyu bez okolků vyrazil v polovině sezony. Teď se tedy Montoya na místo činu vrací, ale na podobné taškařice můžete určitě zapomenout: od té doby se totiž změnil jak samotný jezdec, tak i vedení McLarenu.