Proč si Haas vybral právě rebela Magnussena
Haas aktuálně prochází velmi turbulentním obdobím. Od nepovedených testů v Barceloně stihl americký tým ukončit spolupráci s ruskou firmou Uralkali i Nikitou Mazepinem. Situace se ale od potvrzení druhého jezdce Haasu snad trochu uklidní. Pomyslnou tombolu vyhrál ztracený syn Kevin Magnussen. Proč bude za Američany opět jezdit zrovna Dán a co vše k tomuto kroku vedlo?
Od oficiálního oznámení o konci spolupráce mezi americkou stájí a Nikitou Mazepinem bylo nejžhavější otázkou téma, kdo právě propuštěného Rusa nahradí. Kandidátů bylo několik a jedna možnost byla více nepravděpodobná než druhá.
Za velké favority se považovali Pietro Fittipaldi a Antonio Giovinazzi, mezi nepravděpodobné scénáře se dal zařadit potenciální návrat Nica Hülkenberga nebo Kevina Magnussena. Je to ale právě Dán, který znovu usedne do monopostu týmu Haas, proč?
Inu, mladý Fittipaldi je sice rezervním a testovacím pilotem stáje, druhým dechem je ale třeba dodat, že od záskoku na konci roku 2020 nebylo po Brazilcovi ani vidu, ani slechu. Ve svých dvou příležitostech v GP Sachíru a GP Abu Dhabi navíc Fittipaldi výrazně zaostával.
Haas je navíc v situaci, kdy potřebuje někoho buďto se zkušenostmi, nebo se sponzory – v tom nejlepším případě, aby měl týmový kolega Micka Schumachera oboje. Tím se tak pomalu dostáváme k Nicovi Hülkenbergovi.
Němec je velmi zkušeným a schopným závodníkem. Ve světě motorsportu není snad nikdo, kdo by reálně zpochybňoval ‚Hulkovy‘ výsledky. Bývalý pilot Renaultu ale nemá dostatečné finanční zázemí, které Haas po odchodu Uralkali žalostně potřebuje.
Velké mínus pro Hülkenberga je také skutečnost, že od svého odchodu z F1 v roce 2019 zatím pořádně nezávodil. Sice obstojně nahradil Péreze a Strolla v pár závodech v sezoně 2020, pro vedení Haasu je to ale očividně málo.
Dalším kandidátem byl Antonio Giovinazzi. Ital závodil v F1 do loňské sezony a poté se uhnízdil ve formuli E. Přerušení smlouvy by nebyl takový problém (viz. Magnussen), ale spíše to, že bývalý pilot Alfy Romeo nikdy nebyl brán za velký talent.
Spolupráce Haasu a Ferrari a také partnerství mezi italským týmem a Giovinazzim dávala smysl pro návrat bývalého závodníka a Giovinazziho stavila do role favorita. Pravděpodobně ale rozhodly opět peníze a fakt, že Ital americkou stáj nezná.
Kdo ale strukturu, fungování a pracovní postupy Haasu zná velmi dobře, neboť v týmu závodil čtyři roky, je právě Kevin Magnussen. Dán s americkou stájí spolupracoval mezi lety 2017 až 2020, ušetří se tak velké množství času v rozkoukávání se v novém prostředí.
Magnussen se navíc za ta léta v Haasu osvědčil jako dobrý pilot. V roce 2018 Haas získal páté místo v poháru konstruktérů a většinu důležitých bodů zajistil řadou skvělých výkonů právě Magnussen, Romain Grosjean v daném roce tak velké bodové konto neměl.
Nečekanému comebacku nahrály také vztahy mezi oběma stranami. Magnussen si velmi dobře rozumí s šéfem stáje Güntherem Steinerem, ačkoli to často vypadalo jinak a kladné vztahy si závodník udržel také s majitelem stáje Genem Haasem.
Dále za Magnussenem stojí firma Jack & Jones, dánská oděvní značka pro muže, která rodáka z Roskilde podporuje od jeho počátků v F1. Pro Haas je to další skvělá zpráva a na rozdíl od Rich Energy nebo Uralkali tato značka z týmu nezmizela hned po jedné sezoně.
Ačkoli se Magnussenův návrat zdál být velmi nepravděpodobným, z výše uvedených důvodů je tak rebel Magnussen de facto správnou, logickou a bezpečnou volbou. Dočkáme se tak i zajímavého srovnání s Mickem Schumacherem.
Syn sedminásobného mistra světa bude mít po svém boku pilota se zkušenostmi z F1, který je i se vším respektem vůči odejitému Mazepinovi patrně lepším závodníkem než Rus a mladého Schumiho letos čeká patrně těžší soupeř.