Proč Red Bull s Verstappenem riskoval?

Během safety caru Red Bull jako jediný nasadil na vůz Maxe Verstappena nejtvrdší sadu pneumatik. Proč ale šli do takového risku, když bylo předem jasné, že bude oproti soupeřům ve výrazné nevýhodě?

Štítky: 2025 Christian Horner GP Španělska Max Verstappen Zveřejněno 4. 06 2025 — Bára Goldmannová

Technické selhání na Antonelliho voze se postaralo na konci GP Španělska o pořádnou zápletku. Všichni logicky využili fázi safety caru k zastávce v boxech “zadarmo”. Co ale už příliš logické nebylo, byla volba Red Bullu.

Verstappen požadoval čerstvé pneumatiky, ale potíž byla v tom, že už neměli k dispozici žádnou novou červeně nebo žlutě označenou sadu, takže jim nezbývalo nic jiného, než nasadit na jeho RB21 nejtvrdší směs. V tom okamžiku bylo jasné, že bude Verstappen v obrovské nevýhodě – nejenže se hardy ohřívají mnohem déle než měkčí specifikace pneumatik, ale jsou i výrazně pomalejší.

Po restartu tak došlo k tomu, co se očekávalo. Verstappen se trápil, čehož nejdříve využil Charles Leclerc a posléze i George Russell. Proč ale Red Bull šel tak riskantní cestou? “Myslím, že se musíme podívat trochu dále do minulosti, když hodnotíme tu nehodu. Rozhodli jsme se pro strategii tří zastávek, protože McLaren měl příliš velkou výhodu v tempu a opotřebení pneumatik, než abychom mohli bojovat přímo na trati. Proto jsme podstoupili to riziko,” vysvětluje šéf stáje Christian Horner, jehož slova cituje portál speedweek.com.

Verstappen startoval na nejměkčí specifikaci. Ve 14. kole se poprvé objevil u svých mechaniků, aby mu nasadili druhou červenou sadu, podruhé zamířil do boxů ve 30. kole pro středně měkké obutí a o 18 kol později dostal opět červené. Jenže háček je v tom, že když byl na této sadě sedmé kolo, vyjel na trať Bernd Mayländer.

“Když vyjel na trať v 54. kole safety car, byl to z hlediska naší strategie asi ten nejhorší možný okamžik. Měli jsme na výběr – zůstat na osm kol starých, měkkých gumách, které byly značně opotřebené. To by znamenalo, že bychom byli po restartu snadno předjeti, když do konce závodu zbývalo přibližně deset kol. Bohužel nám zbyla už jen jedna sada tvrdých pneumatik a měli jsme pocit, že je lepší než opotřebované měkké gumy. Proto jsme zastavili. Při restartu dostal Max smyk a Charles se dostal vedle něj. Vypadalo to, jako by ho vytlačil doleva, a George se to pokusil v první zatáčce využít. Bylo to opravdu, opravdu těsné.”