Proč není Palou na seznamu Cadillacu?
Bývalý šéf stáje Haas přemýšlí nad tím, proč mladý americký talent z IndyCar není na seznamu potenciálních kandidátů na sedačku u nově příchozího Cadillacu.
Je více než jasné, že Cadillac nebude příští rok bojovat o vítězství a pódia. Naopak v americké sérii IndyCar má úřadující trojnásobný šampion a vítěz legendárního Indy 500 Alex Palou šanci na pokračování vítězného tažení.
Na seznam Cadillacu s potenciálními kandidáty jsou jména, které dávají pro Američany větší smysl, protože v F1 už mají spoustu zkušeností: Sergio Pérez, Valtteri Bottas či Guanyu Zhou.
Günther Steiner, který moc dobře ví, jak to F1 funguje a jak obtížné je etablovat se, by rozhodně největšího aspiranta na letošní titul v IndyCar nevolil.
Když Haas v čele se Steinerem v roce 2016 vstoupil do královny motorsportu, šli cestou dvou zkušených jezdců – podepsali Romaina Grosjeana a Estebana Gutierréze – namísto, aby na přání amerických fanoušků angažovali nějakého nezkušeného Američana. Proto si Steiner myslí, že by vedení Cadillacu mělo uvažovat stejně. Však se podívejme, své ovoce to přineslo. Na první dobrou neskončili poslední – nechali za sebou dokonce tři týmy!
“Když zakládáte nový tým, je potřeba zvládnout spoustu věcí. Neřekl bych, že jsou to problémy; je to prostě tím, že jste noví, musíte řešit strašně moc věcí a nemáte čas na jezdce, kteří nikdy nebyli ve formuli 1, protože si musíte najít vlastní cestu – a když máte ještě navíc vést jezdce, obvykle to nefunguje,” uvedl Steiner v rozhovoru pro portál RACER.
“Proto pro mě bylo velmi důležité, že když jsme začínali, měli jsme jezdce, kteří už formuli 1 jezdili, abychom mohli rozvíjet tým. Protože to je v prvním roce to nejdůležitější – rozvíjet tým. Když chcete rozvíjet jezdce, musíte si na to počkat.”
Posadit nováčka do nového týmu je zkrátka kontraproduktivní, a to by se u Paloua pravděpodobně stalo, přestože je bezesporu extrémně talentovaný. Ale vůz formule 1 je zcela odlišný od toho v IndyCar.
“Když dáte jezdce, který nikdy nebyl ve formuli 1, do týmu, který taky nikdy nebyl ve formuli 1, ve skutečnosti mu tím nijak nepomůžete, spíš mu tím uškodíte. Jak by mohl podat výkon? Věnujete se totiž rozvoji týmu a nemůžete se soustředit na něj.”
“Lidé pak občas řeknou: ‚Ten jezdec nebyl dobrý.‘ Ne, nebyl to problém jezdce – jen prostě nedostal správnou příležitost ke vstupu do formule 1, protože byl v týmu, který… ne že by nevěděl, co dělá, to je moc tvrdé, ale sám se ještě vyvíjel.”
“Zkušenosti pomáhají – buď máte čas, nebo si vezmete někoho, kdo to už má za sebou. To byl vždycky můj postoj, když jsme začínali s Haasem. Myslím, že pokud přijde Cadillac, nijak by nepomohl americkému jezdci, který nikdy nebyl ve formuli 1.”
K Steinerovu názoru se evidentně přiklání i Cadillac a sám Palou, který přiznal, že veškeré spekulace o možném debutu v F1 jsou poháněné především fanoušky a že s Cadillacem zatím ani nebyl v kontaktu. Navíc si uvědomuje, že teď by to bylo spíše na škodu: “Momentálně na to prostě není správný čas. Proč bych měl ztratit tři nebo čtyři roky v týmu, který nemůže vyhrávat? To není moje představa o závodění. Chci bojovat o vítězství – hlavně v Indy 500 – a o šampionáty. Jen tak budu spokojený.”