Systém řízení DAS Mercedesu je legální
Red Bull podal oficiální protest proti řešení Mercedesu, které zajišťuje otáčení předních kol proti sobě nebo od sebe při zasunutí nebo vysunutí volantu ve směru tyče řízení. Ten byl ale sportovními komisaři GP Rakouska zamítnut.
Mercedes v Rakousku nasadil zcela revoluční a inovativní systém, kterému sám říká DAS – Dual Axis Steering. Ačkoli je jeho výkonnostní přínos zatím nejasný, jedná se o jednu z největších technických novinek v historii formule 1. Piloti Mercedesu totiž už nebudou volantem jenom točit, ale budou jej posouvat k sobě a od sebe.
Důvtip inženýrů Mercedesu je vskutku mistrovský. Ano, když se auto pohybuje, nesmí se měnit všelijaké parametry nastavení zavěšení kol nebo se nesmí aktivně měnit aerodynamika vozu s výjimkou předjížděcího systému DRS.
Co se může, samozřejmě, je otáčet koly (a to jen na jediné, přední nápravě), na základě jezdcových impulsů od volantu. A teď přichází ta chytrá myšlenka: se zavěšením kol se neděje nic. Kola se prostě jenom otáčí, jak to ostatně povolují pravidla. Ta totiž nenakazují, že se obě přední kola musí otáčet stejně!
Významný zápis do historie formule 1. Pilot už volantem nejenom otáčí, ale sune jej k sobě a od sebe. A kola se otáčí, ale každé jiným směrem. Jako kdyby svět najednou dostal čtvrtý prostorový rozměr. Inženýrská vynalézavost nezná mezí, fascinující. pic.twitter.com/bvQCr6ZQKa
— Tomáš Richtr (@TomRichtrF1) February 20, 2020
Žijeme ve světě, ve kterém se volantem točí doprava a doleva. S volantem se dnes ale provádí spousta věcí. Třeba ovládá rádio. Možnosti volantu jsou v tomto směru rozličné. Proč by se tedy volantem nemohlo točit předními koly tak, že jedno se otáčí doprava, a druhé doleva?
V jednoduchosti je síla a právě to, že řešení DAS (Dual Axis Steering) není ničím jiným než otáčením kol volantem, z něj nejspíš opravdu dělá naprosto legální řešení. Fascinující. Přínosem tohoto řešení bude nejspíš lepší práce s pneumatikami a management jejich teplot, ale na opravdový benefit si budeme muset počkat. Pozorovatelé si všimli, že piloti Mercedesu systém aktivují jen při zahřívacím kole, ačkoli Mercedes upozorňuje, že jej používá i v jiných kolech.
Mercedes s FIA vývoj systém u konzultoval. Sportovní komisaři GP Rakouska 2020 protest Red Bullu nakonec zamítli. V souladu s naším vysvětlením jsou pohyby kol důsledkem pohybu volantu, což činí systém v souladu s pravidly.