Proč má Bottas větší šance na comeback než Pérez
Zdá se, že Mexičan je hlavním kandidátem na sedačku u nově příchozího Cadillacu. Je tu ale ještě Bottas, který má rovněž "nevyřízené účty" a mohl by být návratu dokonce blíže, než se může zdát.
Jak Sergio Pérez, tak i Valtteri Bottas přišli na konci loňské sezony o sedačku. Ale zatímco Bottas zůstal v paddocku jakožto rezervní pilot Mercedesu a McLarenu, tak Pérez si dává plnohodnotnou pauzu. Avšak paradoxně je více slyšet právě o Mexičanovi, který tvrdí, že je v kontaktu s více týmy, přičemž je spojován zejména s nováčky na startovním roštu, americkou značkou Cadillac.
Reputaci mu zvyšují tragické výkony Lawsona, který jej nahradil poté, co Red Bull usoudil, že potřebují vedle Maxe Verstappena někoho, kdo mu bude zdatně sekundovat. A to se nováčkovi z Nového Zélandu nepodařilo…
“Content creator” a rezervní pilot v jedné osobě
Co ale Bottas? Ten by určitě také rád ještě usedl za volant monopostu některého z týmů, a to nejen za účelem testování, nebo jako náhradník.
Fin byl během předsezonního testování přistižen v garáži Mercedesu s utahovákem na kola. Ale nebylo to kvůli tomu, že by se z něj stal mechanik. V popisu práce má totiž kromě rezervního a testovacího jezdce také natáčení videí pro sociální sítě, což je jedna z věcí, ve kterých je Bottas jako doma.
Jako “content creator” na sociálních sítích si získal srdce mnoha fanoušků a Mercedesu je tím neskutečně užitečný. Ale právě díky roli rezervního a testovacího jezdce se jeho šance na návrat do kokpitu pro rok 2026 zvýšily, stejně jako denní spotřeba jeho oblíbeného nápoje – kávy. “Je to samozřejmě jiné – moje spotřeba kávy se zvýšila!” směje se Bottas, který naposledy tuto funkci zastával v roce 2012 u Williamsu.
“Mám více času na povídání si s lidmi. Je to určitě méně stresující. Méně mediálních povinností než u závodního jezdce, ale zase více akcí se sponzory a partnery. Jedním z mých úkolů je účastnit se akcí, hlavně večerních, kam obvykle nechcete posílat závodníky. Takže tam pošlou třetího jezdce,” přibližuje svoji pracovní náplň v rozhovoru pro portál Motorsport.com. “Ale pořád se účastním všech inženýrských meetingů, sleduji každý trénink přes interkom i v televizi, abych byl připraven, kdybych musel naskočit. A také proto, že pokud mám nějaké nápady, otázky nebo postřehy z pohledu jezdce, mohu je sdílet.“
Poprvé po dvanácti letech byl v Melbourne na boxové zídce jako “divák” a sledoval počínání nováčka Kimiho Antonelliho, který se trápil zejména se zahříváním pneumatik. Přiznal, že přechod ze Sauberu zpět do Mercedesu je “velká změna”. Je to ale pochopitelné, protože Mercedes jako špičkový tým má mnohem větší zázemí s více zaměstnanci a zdroji, takže všechno probíhá “trochu hladčeji”.
Přiznal, že mu závodění chybí. Nicméně je rád, že oznámení o jeho nové roli přišlo relativně brzo po konci u Sauberu, protože měl díky tomu více času na přípravu na novou roli.
“Takže jo, bylo to v pohodě, jen jsem si zase musel přiznat: ‚Dobře, asi letos žádné závodění nebude.‘ Samozřejmě člověk nikdy neví, ale jsem opravdu vděčný Totovi (Wolffovi, šéfovi týmu Mercedes), že mi dal znovu příležitost být součástí skvělého týmu, skvělé značky – a myslím, že je to dobrá role. A pro mě je důležité být přítomen, zůstat v obraze, co se ve sportu děje, být s dobrým týmem, mít možnost testovat. Protože se chci vrátit na startovní rošt. A kdybych úplně zmizel – lidé mají tendenci na vás zapomenout.“
Comeback s Cadillacem
Větší šance na návrat mají zpravidla piloti, kteří z kolotoče formule 1 nezmizí úplně, protože jsou stále v centru dění a musí být stále připraveni, kdyby náhodou museli zaskočit za stálé jezdce. Jak vidí své šance na comeback s Cadillacem Bottas?
“Tato sezóna ukáže. Máme spoustu nováčků a ve sportu člověk nikdy neví,” uvedl Fin, jehož slova cituje portál Motorsport.com, a zdůrazňuje, že se opět může stát něco, co roztočí přestupový kolotoč. “Ale rozhodně je to pro mě velmi zajímavá možnost. Nebyla by to snadná cesta, ale pokud by existoval jasný plán, jak se tam dostat, mohlo by to být opravdu zajímavé – a myslím, že zkušenosti můžou pomoct. Takže – uvidíme.”
“Znám (šéfa Cadillacu) Graemea Lowdona dobře. Ale nemyslím si, že všechna rozhodnutí dělá jen on. Za projektem stojí velká firma. Mají představenstvo a lidi, kteří o rozhodnutích rozhodují nebo je aspoň ovlivňují – protože tenhle sport je stále byznys a politika tu hraje roli.”