Proč komisaři zamítli protest Haasu
Výsledek Velké ceny Austrálie byl potvrzen poté, co sportovní komisaři zamítli protest týmu Haas.
Haas tvrdil, že ředitel závodu nedokázal obnovit správné průběžné pořadí, jak to vyžadují pravidla, když zařizoval restart, který se uskutečnil v posledním kole.
Závod byl označen červenou vlajkou po havárii více aut v 56. kole po druhém restartu dne. Vozy se vrátily do boxové uličky, kde ředitel závodu nařídil reorganizaci pole do stejného pořadí, v jakém byly před druhým restartem vestoje.
Haas tvrdil, že tím byl porušen článek 57.3 sportovních předpisů, který říká, že „pořadí bude přijato v posledním bodě, kdy bylo možné určit polohu všech vozů“.
Tým argumentoval, že ředitel závodu mohl použít Safety Car line dva, která se nachází na výjezdu z boxů před zatáčkou jedna, kde došlo k nehodě, k určení průběžného pořadí pomocí GPS a časových údajů.
Nicméně sportovní komisaři rozhodli, že ředitel závodu musí před restartem rychle rozhodnout, jak uspořádat pole, nebylo to možné.
„Na základě toho, co jsme slyšeli od zástupců FIA a od Haasu, jsme usoudili, že to v tomto případě ředitel závodu ve skutečnosti udělal správně, a proto jsme protest zamítli,“ uzavřeli.
Rozhodnutí komisařů o protestu Haas
Přípustnost protestu
1. Protest podaný týmem MoneyGram Haas F1 Team („Haas“), který byl přijat, byl proti: „prozatímní klasifikaci Velké ceny Austrálie 2023, doručené dnes v 18:05“
2. Podle článku 13 Mezinárodního sportovního řádu (ISC) jsou uvedeny scénáře, ve kterých může soutěžící podat protest. Zahrnuje protest proti klasifikaci.
3. Za daných okolností se protest na první pohled zdá být v souladu s ISC.
4. Nyní zvažujeme podstatu protestu, který se zdá být o způsobu, jakým bylo nastaveno pořadí na startovním roštu pro restart závodu po události červených vlajek v 57/58 kole, spíše než o samotné klasifikaci.
Věcné důvody
5. Protest byl založen na následujících důvodech:
A. „Porušení článku 57.3 sportovních předpisů;
B. Bylo možné, aby pozice všech vozů byla určena na čáře SC2, nikoli na předchozím startovním roštu.
6. Článek 57.3 Sportovního řádu F1 uvádí: “Ve všech případech bude objednávka přijata v posledním bodě, kdy bylo možné určit polohu všech vozů…”
7. V tomto případě byl závod obnoven po dalším incidentu s červenou vlajkou. Velmi krátce poté došlo v prvních dvou zatáčkách obnoveného závodu k dalšímu incidentu s červenou vlajkou a ředitelství závodu muselo určit, jaké by mělo být pořadí na roštu pro příští restart na základě čl. 57.3.
8. Ředitelství závodu rozhodlo, že posledním bodem, ve kterém bylo možné určit pozici všech vozů, bylo vytvoření posledního roštu. Zavolali jsme ředitele závodu, aby poskytl další vysvětlení, a ten řekl, že v době, která je k dispozici pro pokračování závodu, je nejspolehlivější bod poslední startovní rošt, vzhledem k údajům, které měl v té době k dispozici; vzájemné polohy vozů a incidenty na trati.
9. Haas navrhl, že by místo toho mohly být stanoveny relativní polohy vozů jako na linii SC2. Navrhli, že kdyby byla použita tato čára, pozice jejich vozu na startovním roštu by byla jiná.
10. Uznali, že údaje GPS, které ukazovaly relativní polohy vozů, byly nespolehlivé pro účely stanovení pořadí vozů.
11. Tvrdili, že místo poslední tabulky měly být k určení pořadí vozů použity časové údaje.
12. Po zvážení všech předložených argumentů jsme učinili následující rozhodnutí.
13. Čl. 57.3 požadoval, aby pořadí restartu startovního roštu bylo organizováno v souladu s pořadím v: „posledním bodě, ve kterém bylo možné určit polohu všech vozů“
14. Toto rozhodnutí muselo být provedeno v kontextu měřeného závodu, a proto rozhodnutí ředitelství závodu a ředitele závodu muselo být učiněno okamžitě; s uplatněním příslušného uvážení a použitím nejvhodnějších informací, které mají v danou chvíli k dispozici.
15. Za daných okolností, na základě toho, co jsme slyšeli od zástupců FIA a od společnosti Haas, jsme se domnívali, že tak ředitel závodu v tomto případě ve skutečnosti učinil správně, a proto jsme protest zamítli.
Jednoduše řečeno se FIA rozhodla si nedělat v pořadí ještě větší nepořádek, a proto vrátila to, které bylo před druhým restartem závodu. Alonsovi se tak pro start vrátilo třetí místo. Bohužel to nejvíce odnesly oba vozy týmu Alpine, protože jak Pierre Gasly, tak Esteban Ocon havarovali z pozic, které zaručovaly body.
Lexus RZ Sport Concept by mohl být novým ostrým EV od japonské značky