Proč je rozhodování o (případném) trestu pro Red Bull nesmírně těžké
Nejnovější kauzu porušení Finančních pravidel někdo rozvířil využitím neveřejně pořízených informací v Singapuru. Dostal tím pod tlak pořadatele F1, Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Ta pak musela začít veřejně komunikovat ve věci porušení pravidel zejména týmem Red Bull, který nedodržel loňský rozpočet (daný pravidly). V odloženém oznámení ale přišlo jen potvrzení, že Red Bull skutečně nedodržel rozpočet. Ale nic víc. Žádný trest, žádná penalizace. Jen spousta otazníků. Není se co divit: FIA totiž čelí jednomu z nejtěžších rozhodnutí.
V loňském roce se vedle Sportovních a Technických pravidel nově objevil třetí základní pilíř regulí: Finanční pravidla. Není se co divit: rozpočty na úrovni vyšších stovek milionů dolarů byly výhledově pro sport likvidační. Po více než dekádě snah byl tak ve formuli 1 zaveden rozpočtový strop, který má úroveň 145 milionů dolarů (a v dalších letech se bude ještě snižovat).
Red Bull jej nedodržel. Překročil jej o méně než 5 procent, což je pravidly klasifikováno jako mírnější porušení. Snaha odlišit překročení rozpočtu na mírnější a větší se jeví jako dobře míněná, ale nyní představuje past, do které se pořadatelé F1 sami dostali.
Ponechme stranou kontroverze, které doprovázely vyvrcholení sezony 2021. Předpověděl jsem, že tu s námi bude na věky, podobně jako například závěr sezony 1994. Nebo bude podobně nesmrtelný, jako závěr sezony 2008. Že osud přilil oleje do ohně tím, jak Red Bull nakonec nedodržel rozpočtový strop sezony 2021, je pro mnohé trnem v oku, ať si loňský příběh vykládá, jak chce.
Co ale teď s tím? FIA oficiálně potvrdila, že pravidla Red Bull porušil (a ten si pořád stojí za tím, že ne!). A nyní řeší, jak s tou situací naložit. Pozice FIA je nezávidění hodná. Nemůže totiž nad celou kauzou jen tak mávnout rukou a udělit finanční pokutu (jeden z možných trestů), nejvíce ironickou penalizaci, kterou si lze představit. Proč?
Protože tým, který sáhl hlouběji do kapsy, aby dosáhl lepších výkonů, by sáhl ještě hlouběji v důsledku trestu. Pro bohatou firmu to není problém. Spočítá si, že pokud je rozpočtový strop 100 %, a překročit jej lze na úroveň 105 % s tím, že pokuta jej navýší na 110 % nebo 120 %, tomu, kdo na to bude mít, to rychlejší auto bude stát za to.
A to je cesta do pekel. Zbortí to smysl rozpočtových stropů.
Pokud máme Finanční pravidla brát vážně, pak je nutné si uvědomit, že jejich překročení přináší výkonnostní výhodu. Trest tedy musí bolet výkonnostně. Ne jen finančně.
No jo. Ale komu se chce hrabat do výsledků sezony 2021? Po tom všem? Komu se chce hrabat do výsledků letošní sezony, když řada lidí chce, aby se příběhy loňské sezony raději staly minulostí? Nebo komu se chce ovlivňovat (jako trest) vývojový potenciál týmu na sezonu 2023 v důsledku přečinu ze sezony 2021 (!), když jej velká část veřejnosti bude vnímat jako minoritní? Tím spíš, když Finanční pravidla samotná jej jako ‘Minor’ označují?
To je dilema, které je objektivně hodně těžké, a kvůli kterému si nyní FIA dává na čas, jak o něm rozhodnout.
A ponechme stranou paranoidní úvahu, že nebýt aktivistů, kteří by informace o překročení rozpočtu vynesli na veřejnost, bychom se o něm třeba nikdy nedozvěděli.
Že zbytečně přeháním? Okolnosti kolem porušení pravidel ve vztahu k pohonný jednotkám Ferrari v letech 2017 – 2019 FIA zametla pod koberec dokonce veřejně.