Proč je pro rozhodnutí kontroverzního incidentu záběr z Verstappenovy formule to nejméně důležité

Sportovní komisaři řeší hodně těžký hlavolam. Při jehož řešení vlastně ani nemohou uspět. Ať už rozhodnou jakkoli. Proč? Protože je úplně jedno, co se stalo mezi Verstappenem a Hamiltonem ve 48. kole Velké ceny São Paula. Důležité je, jak uspokojit námitky těch, kteří mají pádné argumenty. A ti jsou - objektivně řečeno - na všech stranách. V tom všem je paradoxně zcela irelevantní, co dělal Verstappen se svým autem, nebo volantem, během inkriminovaného momentu.

Štítky: FIA Lewis Hamilton Max Verstappen Pravidla Zveřejněno 18. 11 2021 — Tomáš Richtr

Ještě jednou: pokud fanoušek uvítá dobře míněný podnět, pak pro pochopení příčin celé složité kauzy je nejméně relevantní to, co na ‚nově‘ objeveném záběru dělá Max Verstappen s volantem. Můžeme se bavit o každém stupni úhlové míry jeho řízení, ale je to jedno. Protože je jedno, jestli to Verstappen udělal pozičně „schválně“, nebo jenom kontroloval auta na hraně přilnavosti svých pneumatik. PŘÍČINA toho, proč tak moc opustil dráhu totiž není vůbec důležitá. Důležité je, že pilot napravo – který zareagoval brilantně instinktivně – musel trať opustit společně  ním…

To byla motivace předchozího textu, který se pro zájemce snažil nasměrovat pozornost trochu jinam. Do komplikovaných vod politiky celého sportu. Jak je to myšleno?

Sportovní komisaři se rozhodli incident vůbec neřešit. Incident, jehož anatomii v posledních letech sportovní komisaři v mnoha případech sami trestali. Mercedes hlavně proto podal formální žádost o přezkoumání incidentu. Tedy přezkoumání toho, proč sportovní komisaři incident vůbec neprošetřovali. Snaha Mercedesu ale má ne jednu překážku, ale hned dvě. Musí:

Nejprve (1) přesvědčit sportovní komisaře, že k takovému přezkoumání je vůbec důvod. Než případně dojde k (2) samotnému překozumání. K dosažení (1) jsou nutné „nové, VÝZNAMNÉ, v době rozhodování o incidentu nedostupné důkazy“.

Je záběr z Verstappenovy formule dostatečným důvodem pro dosažená hranice (1)? Paradxoně vůbec ne. Protože to, že jízdou své formule Verstappen donutil Hamiltona vyjet mimo trať bylo zřejmé už v momentu živého vysílání. Tedy už v době, kdy se samotný incident odehrál. Jestli to udělal trochu víc schválně nebo méně schválně nebo úplně nevinně není vůbec důležité. Onboard záběr je jenom pěkná detektivka pro diváky, kteří mohou do nekonečna diskutovat nad tím, jak moc to byl záměr a jak moc ne (a tedy řešit charakterové motivy celého souboje). Ale nepřináší to nic nového do faktu, že svou jízdou Verstappen vytlačil Hamiltona mimo trať, pokud ten nechtěl tvrdohlavě hájit svou pozici.

V čem je tedy problém? Inu…

Rozhodnutí o tom, zda problematika projde přes úroveň (1), padne už (až) v pátek. Ale už samotný fakt, že to trvá tak dlouho, je indikací, že FIA nepodceňuje nutnost transparentního rozhodnutí (ať už rozhodne jakkoli). A že přitom má už teď naprosto jasno v tom, jak se vypořádat s rozhodnutím o samotné případné penalizaci (2).

Jestli na to všechno doplatí Red Bull nebo Mercedes, bude diktováno třemi možnými scénáři:

a) FIA pracuje na obhajobě svého přístupu (inkriminovaný inicident během velké ceny vůbec neposuzovat) a svůj postoj musí rozumně zdůvodnit. Nebo

b) FIA v zájmu transparentnosti uzná pochybení, že tak ‚významný‘ incident sportovní komisaři vůbec neposoudili s tím, že jej posoudí DODATEČNĚ. A třeba vysloví závěr, že to byl ‚racing incident‘. Nebo

c) si FIA připravuje půdu pro to, že opravdu udělala chybu, Verstappen má být penalizován a v zájmu férovosti musí dobře odůvodnit trest, který bude mít ve velmi vyostřené bitvě výrazný dopad na jednoho ze soupeřů.

Rozhodovat o něčem takovém, co se stalo ve 48. kole GP São Paula se zpožděním několika dní po skončení velké ceny, je bezprecedentní. Ale je to jen důkazem toho, jak moc vyhrocená letošní sezona je. Což je jenom dobře, nebo ne? Ale tím spíš je nemožné určit, jakým směrem se rozhodování FIA ubere. I když už v době čtení těchto řádku čtenář nejspíš ví, jak je verdikt.