Proč je pro piloty těžké přiznat chybu?
Max Verstappen se za svůj incident při GP Španělska omluvil týmu, ale nikoliv Georgeovi Russellovi. Proč je omluva pro pilota tak těžká?
Formule 1 je tvrdý sport. Pokud si chcete zachovat svou tvář šampiona a bezchybného tvrďáka, musíte bojovat nejen na trati, ale také mimo ní.
O incidentu z Barcelony již detailně psát nemusíme. Max Verstappen udělal pod vlivem svých negativních emocí krok, který byl špatný a za který byl právem potrestán. Přímou omluvu ale od čtyřnásobného mistra světa nečekejte. A těsně po závodě už vůbec ne.
Emoce lítají i po závodě. Pro mě je naprosto pochopitelné, že i několik desítek minut po konci závodu není pilot schopen přiznat, že se mýlil. Verstappen dokonce ani kvůli možným problémům s jeho slovníkem nechtěl incident nijak výrazněji komentovat, ale bylo jasné, co si o něm myslí a že omluva dle něj rozhodně není na místě.
O dalších pár hodin později již smířlivě Verstappen na svém instagramovém účtu přiznal, že se tato situace neměla stát. Přímá omluva Russellovi nebo týmu ale nepřišla. “Náš výběr pneumatik a některé manévry po restartu naplnily mou frustraci, pod jejíž vlivem přišel krok, který nebyl správný a neměl se stát,” stálo v prohlášení Verstappena.
Christian Horner na svém instagramovém účtu napsal: “Max se na debriefingu omluvil za svůj incident s Russellem.” Minimálně svému týmu se tedy interně čtyřnásobný mistr světa omluvil.
V tomto kontextu si můžeme vzpomenout na incident Sebastiana Vettela a Lewise Hamiltona při GP Ázerbájdžánu v roce 2017. Vettel tehdy za safety carem úmyslně najel do Hamiltona, protože si myslel, že ho Hamilton úmyslně vybrzdil.
“Byl to špatný krok, špatné rozhodnutí. Bylo špatné jet vedle něj a narazit mu do pneumatiky,” stálo v prohlášení Vettela před následujícím závodem. Ani na tiskové konferenci nezaznělo napřímo “omlouvám se”, ale dle tehdejší reakce Hamiltona byl stůl čistý a omluva proběhla v osobní komunikaci.
Neochota učinit přímou omluvu může být součástí osobnosti daného pilota nebo také ochranou jeho statutu před veřejností. Slyšeli jste někdy Michaela Schumachera omluvit se za svůj incident v kvalifikaci při GP Monaka 2006 nebo Ayrtona Sennu za incident při GP Japonska 1990?
Na konci všeho je důležité, že pokud takový incident nastane, viník je za něj potrestán a samotný viník si, byť potichu, v sobě přizná, že se nezachoval správně.