Proč je Haas něco víc než jen B-tým Ferrari

Od oznámení svého partnerství s Ferrari musel tým Haas snášet posměšky o tom, že je spíše druhou stájí Scuderie. Pravda je ale jinde. Nově vzniklý americký tým musel totiž splnit několik kritérií, aby byl vůbec považován za konstruktéra. Už minulý týden Haas F1 na svém twitterovém účtu oznamoval úspěšné zvládnutí crash testů, kterými za současného…

4 Štítky: Ferrari Gene Haas Haas Zveřejněno 12. 01 2016 — Josef Nekvinda

Od oznámení svého partnerství s Ferrari musel tým Haas snášet posměšky o tom, že je spíše druhou stájí Scuderie. Pravda je ale jinde. Nově vzniklý americký tým musel totiž splnit několik kritérií, aby byl vůbec považován za konstruktéra.

Už minulý týden Haas F1 na svém twitterovém účtu oznamoval úspěšné zvládnutí crash testů, kterými za současného znění pravidel musí všechny týmy projít ještě před zahájením zimního testovacího období. Nová stáj je známa pro svůj úzký vztah s Ferrari, což velmi brzy vedlo k tomu, že byl Haas pasován do role „béčkového“ týmu Maranella.

Existuje ale spousta komponent, které si musí stáj vyvinout sama, aby vůbec byla považována za konstruktéra. Jedná se například o monokok, stavbu karoserie, přítlačná křídla nebo difuzor. I v tomto ohledu ale pravidla povolila, díky čemuž mohl Haas do F1 vstoupit s jedinečným přístupem.

O zbytek se totiž postará již zmiňované Ferrari. Z tohoto pohledu jde o pohonné jednotky, převodovky nebo zavěšení, stejně jako spoustu dalších menších dílů. Částka na výzkum a vývoj je tak oproti jiným týmům daleko nižší. Navíc má Haas jistotu, že se mu za své vynaložené peníze dostane kvalitních a osvědčených prvků. Dále už je to pak různorodá skládačka.

Podvozek naopak dodá italská Dallara a už minulý rok Gene Haas, vlastník stejnojmenného týmu, vysvětlil, že jde o krok, kterým by mohl trumfnout i samotné Ferrari.

„Myslím, že naše šasi se bude od toho jejich (Ferrari) podstatným způsobem lišit, protože jej prostě děláme samostatně. Zároveň si myslím, že bude v některých ohledech lepší než podvozek Ferrari. Nebudu říkat nejmodernější, ale zaujímáme jiný přístup a pravděpodobně budeme mít lepší design,“ sdělil Gene Haas.

Haas F1 má navíc povoleno využívat aerodynamický tunel Scuderie a vyvíjet tak své prvky přímo v Maranellu. Tunel byl modernizován s příchodem Sebastiana Vettela a investice se vyšplhaly k hranici 40 miliónů eur. Nárůst rychlosti byl u Ferrari i za přispění právě aerodynamického tunelu dramaticky vidět už při první loňské Grand Prix. I proto Mercedes požádal o vysvětlení pravidel přímo FIA a upozornil tak na možné obcházení pravidel, když v jednom tunelu pracují dva navzájem spřízněné týmy. Nic z toho ale automobilová federace neshledala za neregulérní.

Jak již bylo také nastíněno, Gene Haas si až tolik nemusí lámat hlavu s vývojem a i díky tomu bude tým kolem šéfa Güntera Steinera hospodařit s rozpočtem 100 miliónů eur. Očekáván je proto zisk mistrovských bodů hned v premiérové sezóně.

Diskuse k článku

Napsat komentář