Proč Hamiltonovi v Baku vadil Vettelův start za safety carem

Lewis Hamilton se hodně zlobil na Sebastiana Vettela za způsob, jakým restartoval závod za safety carem v šestém kole uplynulé GP Ázerbájdžánu. Jeho počínání označil za rozporu s pravidly. Hamilton měl problém s tím, že Vettel akceleroval a pak zase brzdil, a to několikrát za sebou. Jako kdyby Hamilton neměl dost zkušeností na to, že i když se to nemusí někomu líbit, je to běžná praxe.

3 Štítky: Lewis Hamilton Pravidla Safety car Zveřejněno 3. 05 2018 — GPF1.cz

Problémy jsou dva: první pilot za safety carem před restartem závodu určuje tempo. Současně si ale nesmí počínat nebezpečně.

Kdybyste dali tyto dva termíny do nějaké podoby silničního zákona, právníci a soudy si při posuzování prohřešků jen smlsnou, protože obecněji už to asi definovat nelze. A je přirozené, že stěžovat si bude spíše ten, kdo je vzadu. A to v tomhle případě byl Hamilton.

“Nemáte právo pilota za sebou oblbovat,” zlobil se Hamilton. Myslel tím náznak prvního pilota, že nasadil závodní tempo, ale pak zase zpomalí s tím, že si to rozmyslel.

Je to situace unikátní pro okruh v ázerbájdžánském Baku. Jeho dva kilometry dlouhá rovinka v závěru okruhu znamená, že při restartu nechce první pilot příliš brzy odhalit karty, protože by se vlivem slipstreamingu mohl nechat snadno předjet. A současně nechce dojet safety car. Určitá taktika snahy “oblbnout” pilota za sebou je tedy pochopitelná.

Lewis Hamilton si chtěl stěžovat u ředitele závodů Charlieho Whitinga, ale ten měl Vettelovo počínání za neškodné.

“Myslím, že to měl docela dobře pod kontrolou,” řekl. “Je na vedoucím jezdci, kdy se rozhodne vyrazit. Jakmile je dán signál, že safety car zajede do boxů, je na vedoucím pilotovi, kdy odstartuje závod.

Vím, že si Lewis stěžoval, ale když se podíváte na ostatní piloty, děje se to běžně. Nečeká se, že všichni odstartují na jeden povel. Dokud si někdo nepočíná nebezpečně, my s tím nemáme problém.”

Existují závodní série pod hlavičkou FIA, které mají takzvanou startovní zónu: prostor, ve kterém po zajetí safety caru do boxů má jezdec na čele určeno restartovat závod.

Diskuse k článku

Napsat komentář