Proč F1 vyhrotila zrušení australského závodu až na poslední chvíli

Velká cena Austrálie byla zrušena na poslední chvíli, necelé dvě hodiny před plánovaným začátkem úvodního tréninku na samotný závod. Že to došlo až tak daleko, vyplývá z toho, jaká formule 1 je. Tlačit všechno na maximální hranici. Emoce stranou, vždyť právě kvůli tomu ji máme rádi.

Štítky: FIA GP Austrálie Zveřejněno 13. 03 2020 — Tomáš Richtr

Pořadatelé Velké ceny Austrálie už tak byli pod obrovským tlakem veřejnosti nebo novinářů. Ale podstatné je, že uspořádat závod žádná z autorit nezakázala. A co není zakázáno, je dovoleno. Princip, který formule 1 žene do extrému, ať se zlobí, kdo chce, jak chce.

Velká cena Austrálie se koná v Melbourne, které je umístěno v australském státě Victoria. Jeden z členů týmu McLaren byl pozitivně diagnostikován na koronavirus, a už v tak vypjaté atmosféře McLaren zrušil účast.

Klíčové jednání mezi týmy a FIA, ze kterého pramenily jen zmatené informace v podání nejrespektovanějších médií, nepřineslo žádné rozuzlení. Až s odstupem času přineslo chápání toho, co je vlastně ve hře: pořadatel závodu chce, aby se závod konal, stejně jako marketingové vedení F1, pochopitelně kvůli financím. F1 je velmi drahý sport.

Ale týmy, s výjimkou Red Bullu, Alpha Tauri a Racing Pointu byly v opozici. Během zákulisních jednání zastávaly postoj, že budou závodit, leda by byl závod oficiálně zrušen. Nastala pro formuli 1 typická situace, ve které je nutné hodit zodpovědnost za palčivé rozhodnutí na někoho jiného. Zruší závod FIA, nebo komerční majitel práv FOM, nebo australský stát Victoria? Kdo bude zodpovědný za refundaci vstupenek?

Automobilky Mercedes, Renault a Ferrari silně lobovaly za zrušení závodu. Mercedes dokonce zveřejnil detaily o dopisu adresovanému FIA, ve kterém ji žádá o zrušení závodu. Ale k nějakému konkrétnímu rozřešení nedošlo. Až v pátek ráno, tedy ve čtvrtek pozdě večer evropského času, vyšel najevo rozměr problému. Některé týmy, zejména ty tovární, se prostě rozhodly velkou cenu bojkotovat. Pouze tři stáje se seriozně připravovaly na úvodní tréninkové jízdy, to znamená šest aut. Což dalo připomenout jednomu z největších skandálů v historii F1, Velké ceně USA 2005, do které odstartovalo jen šest formulí.

Jen pár hodin před plánovaným startem úvodních tréninků na Velkou cenu Austrálie se konalo krizové jednání mezi pořadateli závodu a představiteli nejvyšších státních autorit. Premiér australského státu Victoria Daniel Andrews neměl jinou možnost, než na základě odborných informací prohlásit, že diváci se na tribunách velké ceny nemohou shromažďovat. A že jedinou možnosti je odjet závod bez diváků. To už bylo ale v době, kdy FIA a FOM pochopily rozměr revolty ze strany týmů, zjevně se silnou podporou právní argumentace, že na takový bojkot mají právo.

Věci pak nabraly už rychlý spád. Australský promotér závodu a FIA pochopili, že je situace neudržitelná. Že svou snahu o to prosadit svůj zájem v rámci stanovených limitů nemohou vyhrát. A tak byl závod na poslední chvíli – nejspíš opravdu nevyhnutelně – zrušen.

Diskuse k článku

Napsat komentář