Proč byla tvrdší žlutá sada rychlejší než tradiční červená
Napínavá bitva o co nejlepší pozice na startu Velké ceny Portugalska přinesla jedno velké překvapení: teoreticky pomalejší, žlutě zabarvená sada pneumatik střední tvrdosti dosáhla na rychlejší kola, než nejměkčí sada červená.
Teploty během kvalifikace přitom byly poměrně příznivé. Vzduch měl příjemných 20 °C, povrch dráhy 30 °C. Přesto pilotům činilo velké problémy dostat teplotu pneumatik na provozní úroveň. Pirelli do Portugalska přivezlo nejtvrdší kombinaci C1, C2 a C3. Šéf programu F1 Pirelli Mario Isola, ale uznává, že je pro jeho inženýry těžké určit nominální časový rozdíl mezi jednotlivými specifikacemi, stejně jako úroveň opotřebení a poklesu výkonu. Proto si ani netroufá předpovědět optimální závodní strategii.
Pilot Red Bullu Max Verstappen po kvalifikaci nebyl schopen vysvětlit důvody toho, proč byla žlutá sada, kterou v závěru Q3 nasadil i jeho týmový kolega Alex Albon, rychlejší. Lewis Hamilton ale vysvětlil, že zatímco červená sada nabízela nějakou úroveň přilnavosti jen v první půli rychlého kola, žlutá v této disciplíně lepší přilnavosti (byť jde o tvrdší specifikaci pneu) byla lepší, ale hlavně déle vydržela.
Proto se Lewis Hamilton rozhodl v závěru závodu pro jízdu na žluté sadě a tři po sobě rychlá kola. Oba jezdci Mercedesu dostali možnost volby, s jakou sadou chtějí jet a na kolik kol. Ale kolega Valtteri Bottas zvolil jen jedno rychlé kolo v závěru Q3. Podle vlastních slov svůj omyl pochopil ještě během tohoto rychlého kola, že by potřeboval jeden extra okruh. Ale už nemohl své rozhodnutí změnit, protože v závislosti na jeho rozhodnutí bylo určeno množství paliva, a Bottas jej neměl pro druhé kolo dostatek.
Pořadí na startu GP Portugalska:
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’16.652 | – |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’16.754 | 0.102 |
3 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’16.904 | 0.252 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’17.090 | 0.438 |
5 | Sergio Pérez | Racing Point/Mercedes | 1’17.223 | 0.571 |
6 | Alexander Albon | Red Bull/Honda | 1’17.437 | 0.785 |
7 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1’17.520 | 0.868 |
8 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1’17.525 | 0.873 |
9 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’17.803 | 1.151 |
10 | Daniel Ricciardo | Renault | – | – |
11 | Esteban Ocon | Renault | 1’17.614 | 0.962 |
12 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1’17.626 | 0.974 |
13 | Daniil Kvyat | AlphaTauri/Honda | 1’17.728 | 1.076 |
14 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’17.788 | 1.136 |
15 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1’17.919 | 1.267 |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’18.201 | 1.549 |
17 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’18.323 | 1.671 |
18 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1’18.364 | 1.712 |
19 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1’18.508 | 1.856 |
20 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’18.777 | 2.125 |