Pro začátečníky: Jak se řídí formule

Jak těžké je řídit závodní monopost, konkrétně formuli 3 na okruhu Pembrey Circuit ve Walesu? Odpověď nabízí novinář Graham Scott, kterému radil ten nejpovolanější – bývalý pilot F1 Karun Čandhok.

3 Štítky: Motorsport Zveřejněno 25. 04 2017 — Lukáš Štěrovský

Prvním požadavkem je odnaučit se vše, co znáte o normálních vozech. U nich v podstatě nedochází k pohybu zavěšení, neřeší se rozložení hmotnosti. Řízení je až příliš rychlé, plyn až příliš citlivý. „Pokud jste nikdy v žádném monopostu nejeli, první den budete na míle daleko od jeho limitu,“ vykládá Karun Čandhok.

Brzdění

Když dojedete do zatáčky, zabrzdíte – snadné, že? Jenže monoposty využívají k brzdění i přítlak, který jim pomáhá rychleji zpomalit. O to více je ale třeba sešlápnout brzdový pedál. K tomu je nutné vyvinout opravdu velkou sílu. Je to jako v posilovně. Tlak na brzdu dosahuje na konci cílové rovinky až síly adekvátní 63 kilogramům. Čandhok se dostal až 93 kilogramů.

Zatáčení

Je rychlé i ve srovnání se sportovním vozy, se kterými je snadné zatočit příliš brzo a dostat se do špatné stopy. Závodníci se učí, jak těžké je najít rovnováhu mezi aplikací velké brzdné síly a točení volantem na hranici prokluzu. Když se to povede bez toho, aniž byste zablokovali kola, děláte to dobře.

Plyn

Není to jen plyn sám o sobě, který překvapuje. Jde hlavně o přilnavost, kterou zajišťují bezdrážkové pneumatiky a přítlak. Přilnavost je tak vysoká, že je za hranicí toho, s čím váš mozek dokáže kalkulovat. Je tak zkouškou odvahy jít na plyn na výjezdu ze zatáčky tvrději a rychleji. Podle Čandhoka lze dokonce v určitých zatáčkách použít první rychlostní stupeň, aniž by se protočila kola. Zkoušet něco takového je ale docela děsivé.

Přítlak

Stejně jako u přilnavosti, i přítlak znamená něco, čemu se musíte nejprve naučit věřit, a to nejde úplně snadno. Hlavně když roste spolu s rychlosti, takže nejvíce ho máte v rychlých zatáčkách, kde musíte být nejodvážnější. Tento vůz F3 váží 565 kilogramů, takže generuje více přítlaku, než jaká je jeho skutečná váha. Teoreticky by dokázal jet po stropě tunelu. Nalézt limity přítlaku vyžaduje opravdu hodně odvahy a soustředění.

Přetížení

Další síla, kterou nelze vidět pouhým okem. Piloti F1 jsou vystavování přetížení více než 5G, což znamená, že musejí bojovat až s pětinásobkem váhy svého těla. Musíte být schopni se s tímto vypořádat z fyzického hlediska, a navíc ještě působit silou rovnající se až 93 kilogramům na brzdový pedál. Po pár kolech už jen těžko udržíte hlavu vzhůru, navíc krk musí nést ještě váhu helmy, což také nepomáhá. A to dosahujeme jen 2,5G v poslední zatáčce. Karun Čandhok je schopen dosáhnout až 3,2G na stejném místě.

Diskuse k článku

3 komentáře: “Pro začátečníky: Jak se řídí formule”

  1. krakra napsal:

    Podle Čandhoka lze dokonce v určitých zatáčkách použít první rychlostní stupeň, aniž by se protočila kola. Zkoušet něco takového je ale docela děsivé.

    Nechápu, to jako že někteří schválně jezdí na půl plynu?, nebo kde je ta děsivost?

  2. Tomáš Richtr napsal:

    Zásadní omyl, Jirx. Zdaleka nepostačující.

  3. Jirx napsal:

    Investujte do nějakého bazarového volantu s Force Feedbackem, kupte nějaký simulátor (rFactor 2, iRacing, Assetto Corsa, Automobilista, RaceRoom Racing Experience), dobře si vše nastavte (což chce čas) a pak si uděláte o řízení závodních speciálů včetně F1 daleko přesnější obrázek, než tenhle „popis“.

Napsat komentář