Audi by pro formuli 1 mělo větší přínos než Andretti

Uvidíme v dohledné budoucnosti jedenáctý tým na startovním roštu ve formuli 1? Toť otázka… už nějakou dobu se o tento krok aktivně snaží Michael Andretti a v roce 2026 je velká šance, že do F1 vstoupí Porsche a Audi, přičemž Audi také koketuje s myšlenkou vlastního továrního týmu.

Štítky: Audi Michael Andretti Toto Wolff Zveřejněno 6. 08 2022 — Vašek Štěpánek

Michael Andretti má dlouhodobý zájem o formuli 1. Vloni se Američan snažil odkoupit Alfu Romeo, jednání ale na poslední chvíli ztroskotala. Na začátku tohoto roku tak Andretti odhalil ambiciózní plán – stát se 11. týmem na startovním roštu.

Bývalý jezdec F1 to myslí vážně – má předjednané motory od Renaultu (Alpinu) a je ochoten zaplatit vstupní poplatek ve výši 200 milionů dolarů. Naplánované je i zázemí týmu ve Velké Británii a jezdci jsou podle Andrettiho také připravení.

Aktuální členové šampionátu F1 si ale svá místa pečlivě chrání a nové účastníky šampionátu s otevřenou náručí moc nevítají. Jednak proto, že přijde konkurence, ale hlavně z toho důvodu, že aktuální týmy by byly ochuzeni z finančních odměn na konci roku.

Takzvané ‚prize money‘ z vysílacích práv F1 se na konci roku přerozdělují mezi jednotlivé stáje podle pořadí v poháru konstruktérů. Nyní se tyto peníze rozdělují mezi deset týmů, pokud by přibyl další, peníze by se rozdělovaly mezi jedenáct stájí.

Velkým odpůrcem příchodu nového týmu je šéf Mercedesu Toto Wolff. Rakouský manažer se odvolává právě na finanční odměny, ale také vyzdvihuje exkluzivitu formule 1 a je podle něj důležité si účast v tomto sportu chránit.

Andretti ale není jediným, kdo má o královnu motorsportu zájem. Do F1 by v roce 2026 měly vstoupit dvě další automobilky – Porsche a Audi. Porsche má své síly spojit s Red Bullem, už je dokonce dohodnuté o koupi 50% celé stáje a spolupráci potvrdil už i Helmut Marko.

U Audi je situace jasná o něco méně. Automobilka by mohla pouze dodávat motory někomu z aktuálních týmů, nebo by mohla jednu z existujících stájí odkoupit anebo by do F1 přišla s vlastním továrním týmem.

Pokud by se Audi stalo jedenáctým týmem, bylo by to podle Wolff přínosnější než v případě Andrettiho. „Myslím, že každý, kdo sem přijde, musí prokázat svou kreativitu, oddanost F1 a také schopnost pohybovat se v tomto byznysu.

Andretti je velké jméno a to, co dělají v Americe a dalších sportech je úctyhodné. Nejsem si ale jistý, zda by zvládli úroveň politiky a byznysu ve formuli 1. V tomto ohledu má podle mě silnější pozici Audi, kdyby chtělo přijít s vlastním týmem.

Je to celosvětově známá automobilka, má silné zázemí a zdroje. Řekl bych, že i marketing by dokázali využít mnohem lépe a tím by si vytvořili silnou pozici v F1. Takže ano, podle mého názoru by příchod Audi byl mnohem přínosnější,“ vyjádřil se Wolff.

Jak Porsche, tak Audi nyní čekají na zveřejnění požadavků nových pohonných jednotek, které mají přijít v roce 2026. Právě tato zpráva má být pro vstup značek ze skupiny Volkswagen do F1 naprosto zásadní.