Pro Verstappena bylo letošní vítězství sladší než třetí místo v roce 2016

Verstappenovi závodní víkend nevycházel podle plánů, tedy až do neděle, kdy předvedl senzační stíhací jízdu a závod ovládl dominantním způsobem. Podle něj je toto vítězství "sladší", než stíhací jízda v roce 2016.

Štítky: Max Verstappen VC Brazílie 2024 Zveřejněno 19. 11 2024 — Bára Goldmannová

Nizozemec to na vodě umí. Už v debutovém ročníku 2016 na Interlagosu ukázal, že se s ním musí počítat i za deště. Po velmi dobrém výkonu nakonec bral třetí místo. Tehdy však byl ve zcela jiné situaci.

“Neměl jsem co ztratit. Nebojoval jsem o titul a po strategické chybě jsem jel zezadu,” vzpomíná pilot Red Bullu na to, jak musel eliminovat ztráty poté, co se propadl až na 16. místo. Zatímco letos byl dobrý výsledek mnohem důležitější: “Bylo to tady více rozhodující než dříve. Musel jsem jet kontrolovaně a více brát na vědomí šampionát.”

Po katastrofální kvalifikaci, ve které se nedostal ani do třetího segmentu a vyjel si pouze 12. místo, startoval kvůli penalizaci až ze 17. příčky. To ho nezastavilo a během pár kol se probojoval na bodované pozice. Trojnásobný šampion řadí tyto dva závody mezi svých TOP10 velkých cen, ale “tento závod byl pro mě rozhodně nejlepší.”

Skvělou průpravu pro závody na mokru mu daly motokáry v jeho domovině, kde absolvoval mnoho takových podniků a získal nespočet zkušeností.

“Je to jako tehdy na motokárách. Kluci, kteří byli dobří na mokru, jsou i dnes dobří ve formuli 1. Je to rozhodně věc, kterou se naučíte v mládí, když hodně trénujete. Podle mě tam, odkud pocházíme, rozhodně prší více než jinde,” myslí si Verstappen, jehož cituje portál Motorsport.com. “Jdete tam, cvičíte, cítíte se lépe, a zdokonalujete svoje schopnosti, abyste byli lepší. Myslím si, že si to vezmete s sebou a samozřejmě se vyvíjíte a zlepšujete se. A z toho těžíte.”

27letý závodník čekal na další vítězství dlouhých deset závodů. Mezi tím si triumfy rozdělili piloti Mercedesu, Ferrari a McLarenu. “Samozřejmě, že bych rád vyhrál dříve. Poslední závody byly pro nás těžké, a ptali jsme se sami sebe, proč jsou ostatní o tolik rychlejší,” připouští.

Zatímco vloni neměli absolutně žádnou konkurenci a závod co závod Verstappen vedl o parník, tak letos je to zcela jiná písnička. Monopost zcela nepochopili a často nedokážou najít potřebný výkon. Proto Nizozemec nevěřil, že by mohl v Brazílii vyhrát. Ale aby eliminoval škody, musel riskovat: “Zkrátka jsem byl hodně motivovaný zajet dobrý závod a jen čekat, co se stane. Protože když prší, tak se můžou dít šílenosti.”

Když se dostal do vedení, tak byl k nezastavení a sázel jedno nejrychlejší kolo za druhým, přesto že jej jeho inženýr žádal, aby zvolnil. Zatímco po kvalifikaci hodně na auto nadával, tak po závodě naopak pěl chválu: “Jakmile jsem měl jedno, dvě kolo volno, byl jsem na trati nejrychlejší. Musel jsem se pokusit ostatní předjet, abych byl vpředu. V autě jsem se cítil dobře. Na mokru se každopádně cítím dobře, ale také auto fungovalo dobře.”

Verstappen šel jako jeden z mála do velkého risku, když doufal v safety car. Bernd Mayländer nakonec opravdu vyjel a Verstappen spolu s piloty Alpine dostal pitstop zdarma.

Kdy začal mít naději v to, že by mohl závod vyhrát? “Když jsem v první zatáčce předjel Estebana (Ocona, pozn. red.). Od té doby jsem se snažil starat se o pneumatiky, protože nikdy nevíte, co se na konci stane. Opotřebení je tady vždycky velké,” popisuje. “Cítil jsem se dobře. Auto bylo dobře vyvážené. Zkrátka jsem se musel soustředit, abych neudělal chybu, neboť byla trať stále ještě kluzká.”

Do cíle dojel s obrovským náskokem čítajícím 19 vteřin. Uvědomuje si, že poslední podniky sezony nebudou procházkou růžovým sadem, přesto si je ale jistý, že budou v neděli konkurenceschopnější.