Pro rok 2019 je opět ve hře rozpočtový strop

Nový majitel formule 1, společnost Liberty Media, si pohrává s myšlenkou rozpočtových stropů. Ty by zajistily vyrovnanější startovní pole, díky kterému se by F1 snáz prodávala. S touto spekulací přišel německý magazín Auto Motor und Sport. Jedná se o důsledek reakcí na nové agregáty pro rok 2021.

Štítky: Liberty Media Rozpočtový strop Zveřejněno 2. 11 2017 — Lukáš Štěrovský

Téma zavedení rozpočtového stropu vlastně spustila zpráva o návrhu nových motorů pro rok 2021. Ty okamžitě zpochybnil Mercedes, Renault i Ferrari. Automobilky se totiž bojí, že mezi roky 2018 a 2020 budou muset vyvíjet dva různé motory, které se ale koncepčně příliš neliší. Takže málo muziky za docela hodně peněz.

Liberty Media si proto pohrává s myšlenkou rozpočtových stropů od sezony 2019. Už v minulosti několikrát došlo na téma rozpočtového stropu, který by měl hodnotu 150 milionů dolarů na sezonu. Ten současný by se měl pohybovat mezi 100-150 miliony, avšak euro. Týmy by tak měly rok na přizpůsobení se novému trendu. Stáje by nebyly omezovány co do počtu zaměstnanců, každý tým by měl účetního Mezinárodní automobilové federace, který by kontroloval finance.

Proč by vlastně nové vedení F1 stálo o rozpočtové stropy a více standardizované motory (k čemuž návrhy představené v úterý směřují)? Liberty Media potřebuje konec dominance jednoho týmu a maximálně vyrovnat startovní pole, aby nabízelo dramatické závody, které pak může lépe prodávat televizním společnostem, expandovat do nových lokalit, získávat sponzory a tak dále. K tomuto jevu, tudíž výkonnostně vyrovnaným vozům, by bezpochyby napomohly právě „jednotné“ motory a rozpočtový strop.

Je ale jasné, že velké týmy si svoji těžce vydobytou pozici lídrů nenechají vzít jen tak. S ohledem na plány Liberty Media bychom se tak ani nemohli divit tomu, kdyby královnu motorsportu opět v nedaleké budoucnosti opustilo několik automobilek.

Diskuse k článku

Napsat komentář