Pro koho a jak moc může být rok 2022 zlomový

Nová sezona formule 1 se kvapem blíží a s ní také nová pravidla, nové pneumatiky a vozy a v neposlední řadě také nové příběhy. O co jednotlivým týmům a pilotům letos půjde? V sázce je toho opravdu hodně a na ta nejvýraznější témata se nyní podíváme.

Štítky: 2022 Zveřejněno 29. 01 2022 — Vašek Štěpánek

Mercedes

Stáj z Brackley aktuálně prožívá velmi turbulentní období. Kvůli závěru loňské sezony stále není jasné, zda do letošního mistrovství světa nastoupí Lewis Hamilton. Pokud by Brit skutečně z formule 1 odešel, způsobí tím Mercedesu velký bolehlav.

Veškeré scénáře o spolupráci a společné strategii s Georgem Russellem by tak rázem skončili, větším problémem by ale byl Hamiltonův potenciální náhradník. Zájemců by bylo jistě hodně, avšak všichni jezdci jsou pro rok 2022 pod platnými smlouvami.

Je nepravděpodobné, že by Mercedes sáhl po někom, kdo už v F1 není anebo by dal šanci některému ze svých mladíků. Německá automobilka by tak musela vyplatit stávajícího jezdce ze svého aktuálního týmu.

To by mohlo vést k dlouhým a složitým soudním procesům, což je něco, co špičkový tým před revoluční sezonou rozhodně řešit nechce. Možnými náhradníky by ale mohli být Leclerc, který už v průběhu roku 2021 situaci u Mercedesu pozorně sledoval, nebo Vettel či Gasly.

Pro výše zmíněného Russella bude rok 2022 také velmi důležitý. Brit odešel z Williamsu a bude závodit v týmu několikanásobných mistrů světa. Pro Russella není ani tak důležité ovládnout sezonu a vyhrávat závody, ale spíše potvrdit své jezdecké kvality.

Pokud se třiadvacetiletému závodníkovi podaří uspět, je velká pravděpodobnost dlouhodobé a zářné budoucnosti. Russell je i tak vnímán, tedy jako dlouhodobý plán a vhodný nástupce Lewise Hamiltona, ten tak jako tak jednou bude muset skončit.

Red Bull

Rudí býci mají za sebou rok, kdy se jim konečně podařilo se dotáhnout a porazit do té doby neohrožený Mercedes. Max Verstappen vloni získal titul a letos do šampionátu vstoupí jako obhájce mistrovské trofeje.

Ale… Red Bull vloni obětoval hodně času a zdrojů, které lehce snížily koncentraci pro rok 2022. Už teď se množí zprávy o tom, že monopost RB18 sice plní cíle týmu, ale má ještě hodně rezerv. Podobná nejistota panuje u Red Bullu také kvůli vyššímu obsahu biopaliv.

Velkým strašákem pro Milton Keynes je také odchod Hondy a vývoj vlastních pohonných jednotek. Red Bull sice získal několik inženýrů z konkurenčních stájí, hlavně z Mercedesu, ale pořád je to pouhý zlomek z továrních týmů.

V posledních letech je také často zmiňován druhý jezdec týmu. Na zrádných vozech RB15 a RB16 si vylámali zuby jak Gasly, tak Albon. Vloni přišel do Red Bullu zkušený závodník Sergio Pérez, který měl představovat pomyslnou záchranu druhé sedačky vedle Verstappena.

Mexičan se ale také výraznou dobu trápil a mnohé překvapilo Pérezovo setrvání v týmu i pro letošní sezonu. O to větší letos bude na Péreze tlak, se kterým se bude muset vypořádat a přesvědčit vedení týmu, že si sedačku zaslouží i v dalších letech.

Ferrari

Bude letos Ferrari silné a bude moci bojovat o titul? Těžko říct, přinejmenším se maranellští nachází ve velmi zajímavé situaci. Vloni přišel pro Ferrari kritický zlom, kdy se z průměru dostalo opět mezi první týmy a v šampionátu skončilo třetí.

Díky nižší pozici v loňském mistrovství světa bude mít Maranello vlivem nových pravidel více času na testování. To dává Italům znatelnou výhodu, minimálně do první poloviny sezony. O slovo by se mohlo přihlásit také kvalitní jezdecké duo Leclerc – Sainz.

Právě Sainzova budoucnost bude nyní v Itálii velmi žhavým tématem. Španěl vloni nadchl jak fanoušky, tak samotnou stáj a pomalu začal být tím více oblíbeným a preferovaným pilotem, jenže… Sainzovi letos končí smlouva a do Ferrari by rád přišel i Mick Schumacher.

Mattia Binotto sám uvedl, že zájem dostat syna sedminásobného šampiona F1 do Ferrari, je opravdu velký. Co ale bude se Sainzem? Ten by mohl potenciálně zamířit do Red Bullu, kdyby se Pérezovi letos nedařilo.

Další divokou možností je návrat k McLarenu. Tím by Sainz definitivně podtrhl paralely mezi svou a Alonsovou kariérou. I dvojnásobný mistr světa z let 2005 a 2006 šel od Ferrari znovu k McLarenu, tak uvidíme…

McLaren

Stáj z Wokingu bude i letos pokračovat ve své cestě na vrchol, pomoci má i nový simulátor či aerodynamický tunel. McLaren tak bude i letos dělat postupné krůčky ke kýženému triumfu a třeba se dočkáme dalších vítězství oranžových monopostů.

Klíčový rok má ale před sebou Daniel Ricciardo. Australan byl před začátkem loňské sezony brán jako jasný lídr týmu, který bude mladého Norrise učit. Víc od pravdy už toto tvrzení být nemohlo, byl to právě mladý Brit, který v McLarenu minulou sezonu udával tempo.

Ricciardo měl pro změnu vyjma jednoho skvělého víkendu na Monze mizerný rok. Rodák z Perthu se nedokázal sžít se svým vozem a celá jeho loňská sezona byla spíše trápením. Dost možná i kvůli Australanovým výsledkům skončil McLaren až čtvrtý za Ferrari.

Pokud by ale i letos Ricciardova mizérie pokračovala, prostředí McLarenu je natolik chladné a pragmatické, že by v týmu mohly nastat i nečekané změny. Lando Norris naopak vloni podepsal dlouholetou smlouvu a bude doufat v další povedený rok.

Alpine

Francouzská stáj má před sebou podle vlastních slov kritickou sezonu. Od roku 2016, kdy tovární Renault znovu vstoupil do formule 1, se stáj sice dostala do středu pole, ale od té doby se nemůže pohnout z místa, což je pro tovární tým velmi slabé.

Alpine tak musí pro sezonu 2022 přijít s něčím šokujícím, jinak to bude znamenat další velké zklamání a demotivaci týmu. Na výkonech monopostů dost možná závisí i budoucnost Alonsa, který se na revoluční pravidla těší.

Případný neúspěch by tak mohl urychlit Alonsův definitivní konec v královně motorsportu a na jeho místo by tak pravděpodobně přišel australský talent Oscar Piastri, loňský vítěz formule 2. Bez nadsázky tak lze říct, že budoucnost má Alpine doslova ve svých rukou.

Druhý pilot Alpinu Esteban Ocon se vloni dočkal prvního vítězství ve formuli 1 a celkově si vedle španělského matadora nepočínal vůbec špatně. Francouz ještě před loňským létem s týmem uzavřel novou smlouvu, která končí až v roce 2024.

AlphaTauri

Stáj z Faenzy je sesterským týmem Red Bullu, a tak se zde nedá mluvit o týmu s mistrovskými ambicemi, neboť hlavním smyslem AlphaTauri je vychovávat mladé jezdce, kteří následně přesídlí do Red Bullu. Nebyla by to ale formule 1, kdyby se nevyskytla patová situace…

…tu představuje Pierre Gasly. Francouz se po nezdařilém období v hlavní stáji přestěhoval zpět do AlphaTauri a od té doby je z Gaslyho úplně jiný pilot. V roce 2020 se Gaslymu podařilo vyhrát závod v Itálii a napodobil tak Vettelův zázrak z roku 2008.

Vloni měl francouzský závodník další povedenou sezonu, dost možná tu nejlepší – pravidelné získávání bodů, povedené kvalifikace a další stupně vítězů udržely stáj v boji o páté místo v poháru konstruktérů s továrním Alpinem (dříve Renaultem), což je velký úspěch.

Pravděpodobně ale ani sám Gasly nechce celou kariéru odjezdit v průměrném AlphaTauri a chce bojovat výš, nyní už na to rozhodně má, ale kam s ním? V nesnadné situaci je také loňský nováček Yuki Tsunoda.

Japonec měl skvělý úvod, kdy hned v Bahrajnu získal dva body a vyškolil i taková jména jako Vettel nebo Alonso. Poté šly ale výkony mladého Tsunody rychle dolů a zlepšení přišlo až v posledních třech závodech.

Yukiho frustrace v průběhu roku byla evidentní, a to přes rádiové vysílačky, do který mladík vulgárně nadával svému inženýrovi. Pro Tsunodu tak bude rok 2022 kritický, a musí se prosadit. Vedení Red Bullu totiž nemá problém piloty vyhodit i v rozjeté sezoně.

Aston Martin

Podobně jako týmu nevyšla kombinace barev, tak ani výsledky legendární značky, která se do F1 vrátila po 60 letech, nebyly kdoví jak oslnivé. Aston Martin vloni získal jen jedno, a to dost nepředvídatelné podium díky Sebastianu Vettelovi.

Ze čtvrtého místa v poháru konstruktérů se tým propadl až na sedmé, což předpovídal jen málokdo a dost možná ani samotný Aston Martin nečekal tak složitý rok 2021. Bohužel, ani piloti nezazářili a jejich loňská sezona byla spíše jen o přetrpění.

Do nové éry formule 1 vkládá britská automobilka velké naděje, asi podobně jako Vettel a Stroll. Na straně druhé, Aston Martin je dlouhodobým projektem financován miliardářem Lawrencem Strollem, který nemá ve zvyku prohrávat.

Stáj se navíc může pyšnit úzkou spoluprací s továrním Mercedesem a v plánu je i nová a nejmodernější továrna, jejíž výstavba již započala. Dá se tak s klidem konstatovat, že Aston Martin bude dříve či později získávat ty nejvyšší příčky.

Williams

Rok 2021 by se u Williamsu dal popsat jako ‚na houpačce‘, šťastné chvíle střídaly smutné a ke konci roku ztratila tradiční stáj i formule 1 Franka Williamse, jednu z nejvýraznějších postav královny motorsportu v celé historii.

I přesto zažila stáj z Grove velký posun vzhůru oproti letům 2019 a 2020. Williams se dokonce dočkal i pódiového umístění v Belgii, v závodě, který se ‚nejel‘, a to zásluhou George Russella. Jestli se stáj bude i nadále posouvat, to ukáže jedině čas.

Místo mladého Brita, který odchází do Mercedesu, zaujme další mladík a bývalý pilot Red Bullu Alexander Albon. Thajec byl možná trochu překvapivě shledán jako nejlepší možná náhrada za Russella a letos bude závodit po boku stálice Nicholase Latifiho.

Kanaďan v týmu zůstal jednak kvůli zlepšující se formě, i on vloni Williamsu získal několik bodů, ale také kvůli silnému finančnímu zázemí. Peníze budou klíčové a má-li tým založený Frankem Williamsem i nadále stoupat, bude jich potřebovat opravdu hodně.

Alfa Romeo

Bývalý Sauber se rozhodl kompletně vyměnit svou jezdeckou sestavu. Do týmu přichází Bottas, který má dlouholeté zkušenosti s top týmem. Navíc má Fin s Alfou několikaletou smlouvu, což u stříbrných šípů neměl a bude nově tahounem týmu.

I možná proto, bychom letos mohli vidět toho nejlepšího Valtteriho vůbec, otázkou je, jaké bude mít k dispozici auto a jaké výsledky mu dovolí zajíždět. Ani Alfa Romeo nemá zrovna peníze na rozdávání.

Tento problém by ale mohl vyřešit druhý pilot švýcarského týmu – do formule 1 totiž přichází vůbec první čínský pilot Guanyu Zhou. Čína je obrovský ekonomický trh, a tak zde vzniká prostor pro solidní marketingové oddělení a nové čínské sponzory.

Velmi diskutovaným tématem v roce 2021 bylo i prodání Alfy Romeo novým investorům a velký zájem měl tehdy Mario Andretti ze Spojených států, obě strany se ale na poslední chvíli nedokázaly dohodnout.

Ve hře bude v krátkodobé budoucnosti i prodání části týmu někomu z čínského trhu, a to díky Zhouovi. Zda tomu tak skutečně bude, opět ukáže až čas. Není ale tajemstvím, že Alfa je zajímavým projektem a stojí za rozmýšlení ji odkoupit, stáj se prodeji navíc nijak nebrání.

Co se samotného Zhoua týče, ten má před sebou debutový rok. Pro nového pilota Alfy bude důležité nedělat zbytečné chyby a rychle se přizpůsobit novému prostředí. Podobně jako u dalších nováčků jde v prvním roce v F1 hlavně o to se prosadit.

Haas

Bude Haas skokanem roku? Americký tým vloni totiž vůbec nevyvíjel svůj monopost VF-21 a de facto už dva poslední roky fungoval s tím samým vozem, který byl jen lehce upraven tak, aby odpovídal aktuálním technickým předpisům.

Američané si tuto cestu obhajují dvěma argumenty – nedostatek peněz a plná koncentrace na revoluční sezonu 2022 a jestli Haas skutečně vyvíjí svůj nový monopost už skoro dva roky, mohlo by dojít k zajímavému posunu vzhůru.

Šéf týmu Günther Steiner odhaduje střed pole a formu, kterou měl tým v letech 2016 a 2017, tedy průměrné sbírání důležitých bodů, tak uvidíme… Klíčový rok mají před sebou i oba závodníci Mick Schumacher a Nikita Mazepin.

Jak je uvedeno výše, zájem dostat mladého Schumachera do Ferrari je obrovský a není se ani čemu divit. Proto musí v roce 2022 Mick zazářit se snad už lepším vozem a snad získat i několik bodů, ty by mu pak mohly otevřít cestu až k samotné Scuderii.

Nikita Mazepin vloni do F1 vstoupil jako velký rebel, výkonnostně ale na syna sedminásobného mistra světa nestačil, a to jak v závodech, tak v kvalifikacích a ve své první sezoně v F1 byl Mazepin téměř neviditelný.

Šušká se také o možném prodeji týmu Mazepinovu otci Dmitrijmu, který je jedním z nejbohatších lidí na světě, a to díky své biochemické firmě Uralkali. Dočkáme se tak v roce 2022 oznámení o konci Haasu a začátku týmu Uralkali?

Pokud ale k prodeji nedojde, Mazepin bude muset něco ukázat, ať už závodní nebo kvalifikační rychlost. Nikita si ale už další špatný rok nemůže dovolit, neboť by své renomé dvakrát nezlepšil a klidně by mohl přijít i úplný konec v F1.