Přísuny nováčků ve 21. století. Ve kterých letech jsme dostali ty nejlepší? (2. část)
Více než čtvrtina jezdců nastoupila v roce 2025 do své první kompletní sezóny. Není to poprvé, kdy F1 zažila příval nováčků.
Nováčky v letošní sezóně jsou Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar, Jack Doohan, Oliver Bearman a Liam Lawson. Již nyní víme, že jeden z těchto nováčku už je ze hry venku, alespoň tedy prozatím. Jack Doohan je od závodu v Imole nahrazen Francem Colapintem, který ale může být také považován za nováčka, jelikož v minulém roce odjel pouze devět závodů.
Rok 2025 může být považován za rok, kdy se v nováčci předvedli ve skvělém světle. Podívali jsme na všechny dosavadní ročníky za posledních 25 let, tedy 21. století, abychom zhodnotili, ve kterých ročnících nováčci nejvíce zářili.
5. místo – 2006
Kompletní sezóna – Nico Rosberg (Williams), Scott Speed (Toro Rosso)
Neúplná sezóna – Robert Kubica (BMW Sauber) Yuji Ide, Sakon Yamamoto, Franck Montagny (všichni Super Aguri)
Je to ten YouTuber, který porazil sedminásobné šampiony Michaela Schumachera a Lewise Hamiltona ve stejném závodním náčiní? Ano, Nico Rosberg v roce 2006 debutoval Williamsem. Hned při své premiéře v Bahrajnu nejrychlejším kolem a sedmým místem v cíli ukázal, co v něm dřímá za talent. O deset let později se Rosberg konečně stal mistrem světa a ukončil kariéru.
Robert Kubica byl dost možná ještě větším talentem z ročníku 2006, nicméně proti němu hrál jeho vlastní osud. V roce 2006 nahradil ve stáji BMW Sauber bývalého mistra světa Jacquese Villeneuva a již ve třetím závodě dojel na pódiu. Pro rok 2012 to vypadalo hodně nadějně s přestupem k Ferrari, což mohlo Kubicovi otevřít cestu k bojům o tituly. Během rallyeového závodu před začátkem sezóny 2011 však ošklivě havaroval a jeho kariéra dostala zcela jinou trajektorii.
Ostatní piloti, kteří v tomto roce debutovali, se ve F1 příliš neohřáli. Japonská stáj Super Aguri mixovala hned několik pilotů, nejnadějněji z nich působil Franck Montagny. Scott Speed odjel za Toro Rosso 28 závodů, než byl nahrazen budoucím čtyřnásobným mistrem světa z Německa..
4. místo – 2015
Kompletní sezóna – Max Verstappen, Carlos Sainz (oba Toro Rosso), Felipe Nasr (Sauber), Will Stevens (Manor)
Neúplná sezóna – Roberto Merhi, Alexander Rossi (Manor)
Před deseti lety do F1 vstoupil jeden z nejtalentovanějších pilotů v historii sportu. Max Verstappen se v 17 letech stal nejmladším pilotem, který kdy nastoupil do závodu F1. Od začátku prokazoval nesporný talent a s ním také nevyzrálost, která k tomuto věku jednoduše patří. Jeho týmovým kolegou byl o tři roky starší Carlos Sainz, který se postupem let vypracoval v jednoho z nejrespektovanějších pilotů ve F1.
Tito dva piloti jsou dnes stálicí startovního roštu. Verstappen je čtyřnásobný mistr světa, Sainz několikanásobný vítěz velké ceny. Co ale ostatní nováčci z roku 2015? Asi největší šanci na úspěch měl Felipe Nasr, který ve slabém Sauberu občas dělal zázraky. Svou kariéru si v F1 ukončil paradoxně sám, když se Sauberem bodoval při domácí GP Brazílie, díky čemuž skončil v poháru konstruktérů Sauber před Manorem. Manor díky tomu zkrachoval a Nasr, který měl s Manorem dohodnutou spolupráci na rok 2017, tak byl bez závodní sedačky.
Trojice nováčků jezdící za Manor to měla těžké. Ani jeden z nich tuto sezónu “nepřežil”, byť se později osvědčili v jiných závodních sériích.
3. místo – 2019
Kompletní sezóna – Lando Norris (McLaren), George Russell (Williams), Alex Albon (Toro Rosso/Red Bull), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
Trio Norris-Russell-Albon se dobře znalo z juniorských sérií, což bylo vidět na jejich vzájemném vztahu. Vtipné je, jak si všichni z těchto pilotů postupně prohodili své roli. Norris začal ve středopolovém týmu a dnes sedí v nejrychlejším monopostu bojujícím o tituly. Russell se trápil ve Williamsu tři roky a nyní se již čtvrtý rok snaží vrátit Mercedes na vrchol. Albon se poměrně rychle dostal do Red Bullu, kde ale neobstál a postupně si budoval svou pozici ve slabém Williamsu, který je nyní na cestě vzhůru.
Všichni tito piloti mají potenciál na to stát se mistry světa (Albon možná lehce zaostává). Proto je poněkud v pozadí další nováček z roku 2019 Antonio Giovinazzi. Italský závodník strávil v Alfě Romeo tři sezóny po boku legendárního Kimiho Räikkonena a bohužel nikdy neprorazil natolik, aby si své místo ve F1 udržel déle. Své štěstí ale našel v šampionátu WEC, kde jako tovární pilot Ferrari již zvládl zvítězit ve slavném závodu 24h Le Mans.
2. místo – 2001
Kompletní sezóna – Juan Pablo Montoya (Williams), Kimi Räikkonen (Sauber), Fernando Alonso (Minardi), Enrique Bernoldi (Arrows)
Neúplná sezóna – Alex Yoong (Minardi), Luciano Burti, Tomáš Enge (oba Prost)
Ikonickou fotku nováčků roku 2001 ze startovního roštu v australském Melbourne každý opravdový fanoušek F1 minimálně jednou v životě viděl. V ranných fázích 21. století Formuli 1 dominoval Michael Schumacher a tak se hledal někdo, kdo může německého závodníka a Ferrari sesadit z trůnu.
Juan Pablo Montoya se postavil Schumacherovi už ve své první sezóně, kdy se šampionem svedl několik tvrdých soubojů a ukázal, že s ním jakožto vítězem Indy 500 a šampionátu CART musí Schumacher počítat. Kimi Räikkonen začal svou působivou kariéru v pomalejším Sauberu, ale jezdil skvěle a proto již následující rok seděl v McLarenu. Oba piloti v následujících letech dali Schumacherovi při cestě za jeho posledními tituly mistra světa zabrat.
Schumacherův kryptonit byl v pořadí třetí nováček Fernando Alonso. Ten svou kariéru započal v Minardi, ve kterém to boj alespoň o body zdaleka nebylo. Mladý Španěl však zaujal a už v roce 2003 seděl v Renaultu. O dva roky později přerušil pětiletou nadvládu Schumachera a stal se mistrem světa.
V této společnosti působí jména jako Enrique Bernoldi, Alex Yoong nebo Luciano Burti naprosto ztraceně. Pro nás má váhu jméno Tomáš Enge. Rodák z Liberce se stal prvním českým závodníkem v F1, když odjel tři závody za Prost. Svým talentem měl Enge rozhodně na více, ale jeho pozdější snahu o návrat do F1 zmařil pozitivní dopingový nález na marihuanu.
1. místo – 2007
Kompletní sezóna – Lewis Hamilton (McLaren), Heikki Kovalainen (Renault), Adrian Sutil (Spyker)
Neúplná sezóna – Sebastian Vettel (BMW Sauber/Toro Rosso)
Zní až neuvěřitelně, že to je 18 let od chvíle, kdy do F1 vkročila jména Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. Někdo může namítat, že rok 2001 by se měl v této kategorii umístit na prvním místě a bude to úplně v pořádku. Za mě si ale tuto pozici zaslouží rok 2007, kdy jsme byli svědky pravděpodobně nejlepšího nováčkovského výkonu v historii F1.
Hamilton již od prvního závodu dokazoval, že je na velké “kluky” řádně připraven. Nezalekl se dvojnásobného úřadujícího šampiona a týmového kolegy v jednom, kterému se postupně dostal pod kůže. Jen nedostatek zkušeností a zbytečné chyby ho připravily o titul již v jeho první sezóně!
Další vývoj kariéry britského závodníka asi nemusíme detailně rozebírat. Sedm mistrovských titulů a řada rekordů totiž mluví za vše.
Tenhle rok byl hodně o Hamiltonovi, což je škoda, protože velmi silný vstup do F1 měl také Heikki Kovalainen. Ten si v Renaultu poradil se zkušeným Giancarlem Fisichellou. V McLarenu se mu po boku Hamiltona dařilo o poznání hůře a kromě jednoho vítězství už toho více Kovalainen do svého konce v roce 2012 nezvládl.
Adrian Sutil začal v roce 2007 pouť 128 startů ve F1, během kterých se osvědčil jako solidní pilot ze středu pole. Během sedmi let v královně motorsportu posbíral 126 bodů a jedno nejrychlejší kolo.
Do rozjeté sezóny naskočil mladík z německého Heppenheimu. Sebastian Vettel nejprve zaskočil při GP USA ve stáji BMW Sauber za zraněného Roberta Kubicu. V závodě skončil osmý a vysloužil si pozornost Red Bullu jehož byl juniorským pilotem. Od závodu v Maďarsku dostal Vettel sedačku v Toro Rosso – nejvíce zazářil ziskem čtvrtého místa při GP Čína. Další rok to bylo ještě lepší. Vettel přivezl týmu, který vznikl z Minardi, historicky první vítězství a vysloužil si pozvánku do Red Bullu, kde později získal čtyři mistrovské tituly za sebou.