Přinesou nové výfuky více hluku a přítlaku?

K aktuálně jedinému výfuku se na základě úprav pravidel v příštím roce přidá minimálně ještě jeden, jehož úkolem bude vytvořit silnější zvukovou kulisu. Pozměněná koncepce výfukového potrubí ale nabízí i možnost pro inženýry, jak pro monopost získat o něco málo více přítlaku. Věc, která je od zavedení šestiválcových hybridních motorů těmto pohonným jednotkám jednoznačně nejvíce vytýkána,…

6 Štítky: motory Zveřejněno 15. 10 2015 — Lukáš Štěrovský

K aktuálně jedinému výfuku se na základě úprav pravidel v příštím roce přidá minimálně ještě jeden, jehož úkolem bude vytvořit silnější zvukovou kulisu. Pozměněná koncepce výfukového potrubí ale nabízí i možnost pro inženýry, jak pro monopost získat o něco málo více přítlaku.

Věc, která je od zavedení šestiválcových hybridních motorů těmto pohonným jednotkám jednoznačně nejvíce vytýkána, je nízká úroveň hlasitosti, kterou produkují. Pokusy o její navýšení dopadly neslavně – vzpomeňte třeba na nepovedenou snahu o rozšíření koncovky výfuku, která připomínala trumpetu. Teď se však zdá, že přece jen byla objevena cesta, jak formuli 1 navrátit jeden z jejích nejvýraznějších rysů; vysokou hlasitost.

Nová pravidla pro sezónu 2016 totiž obsahují nařízení, podle kterého musí mít každý vůz nejméně dva výfukové kanály, a to hlavní výfuk pro turbínu z turba a menší výfuk pro odvod plynů z obtokového ventilu turbodmychadla. Pokud týmy budou chtít, může z motoru monopostu vést ještě jeden výstup ve formě druhého výfuku pro obtokový ventil.

Výrobci motorů doufají, že přímý výstup z obtokového ventilu zesílí hlasitost motorů, která se momentálně ztrácí v jediném výfuku vedoucím z turba. S tímto řešením se však pojí jeden problém – dosud nebylo otestováno v reálných podmínkách. Jedná se tedy pouze o teoretickou možnost, jak opětovně navýšit hlasitost motorů.

Komplikací je navíc fakt, že nové hybridní motory, které formule 1 používá od roku 2014, vyžívají plyny z obtokového ventilu turbodmychadla k roztočení turbíny a k nabíjení baterií skrze ERS-H. Takže samotný obtokový ventil, z nějž má pro příští rok vést jeden (ten hlasitější) ze dvou či dva ze tří výfuků, je využíván pouze v případě, kdy tlak plynů překročí hodnotu nutnou k roztočení turbíny a nabití baterií.

Výfuk vedoucí z obtokového ventilu, tedy díl, o kterém výrobci motorů a inženýři doufají, že vytvoří silnější zvukovou kulisu, která potěší hlavně fanoušky na tribunách, tak bude fungovat pouze v určitých okamžicích, nikoliv konstantně po celou dobu jízdy. Takže formule 1 nakonec bude přece jen znít odlišně a snad i hlasitěji, než je tomu v aktuálním ročníku. Rozhodně ale nenabídne tak silný zvuk, jaký dokázaly vyprodukovat motory V8.

Hlasitost ale pravděpodobně není hlavním důvodem toho, že týmy samy volaly po zavedení druhého (a případně třetího) výfuku. Ty totiž přinášejí drobnou aerodynamickou výhodu pro zadní část vozu, kterou stáje po ztrátě foukaných difuzorů přivítají s otevřenou náručí.

Přestože pravidla jsou ohledně umístění výfuků striktní, určitě nebude překvapení, pokud jeden nebo více týmů najde způsob, jak využít plyny z přidaných výfuků k získání extra přítlaku. Což je ostatně věc, kterou stáje dělaly už v době jediného výfuku, a to za pomoci tzv. „monkey seat“ (mini křidélka ihned za výfukem, na které jsou směřovány výfukové plyny).

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of Russia, #3 Daniel Ricciardo (AUS, Infiniti Red Bull Racing), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Diskuse k článku

Napsat komentář