Příběh Wilsona Fittipaldiho – lepšího manažera než pilota
Emersona Fittipaldiho, dvojnásobného mistra světa F1, zná asi každý fanoušek rychlých kol. Věděli jste ale, že závodění si vyzkoušel i jeho bratr Wilson, který ale nakonec skončil jako manažer? Dnes slaví 75. narozeniny.
Wilson Fittipaldi se narodil v brazilském Sao Paulu rodičům Wilsonovi a Juzy, kteří dříve závodili s produkčními vozy. Jeho otec dokonce patřil mezi nejvýznamnější motoristické ikony Brazílie. O kariéře mladého Wilsona bylo tedy předem rozhodnuto. Wilson byl zároveň také starším bratrem Emersona Fittipaldiho, který dokázal během své kariéry získat titul v šampionátu CART a dva tituly mistra světa ve formuli 1.
Wilson neměl během své juniorské kariéry ve formuli 3 a formuli 2 příliš oslnivé výsledky, a stejně jako jeho otce ho spíše lákala manažerská činnost. Už na počátku 70. let navíc dostal Brazilec myšlenku na vytvoření čistě brazilského vozu. O tom, že Wilson nebyl zas tak špatným pilotem, svědčí i fakt, že v roce 1972 obdržel nabídku na pozici třetího jezdce ve formuli 1 u stáje Brabham. Fittipaldimu se však příliš v jeho debutové sezoně nedařilo a maximem pro něj bylo sedmé místo během jeho premiéry při Velké ceně Španělska.
Po špatných výkonech v sezoně 1972 se očekávalo, že Wilsonovo jméno ze světa formule 1 nadobro zmizí. Ovšem tehdejší rozhodnutí Grahama Hilla, který po sezoně 1972 založil vlastní tým, znamenalo pro Wilsona Fittipaldiho další šanci.
Hned během prvního závodu sezony 1973 se dokázali bratři Fittipaldiové zapsat do historie formule 1. Emerson zvítězil a Wilson dojel na šestém místě. To znamenalo, že poprvé v historii získali bratři během velké ceny body do Poháru jezdců. Tento počin se oběma povedl zopakovat ještě během GP Německa. Jinak to však pro Wilsona byla sezona plná zklamání a častých odstoupení.
Před začátkem roku 1974 dostal Emerson a Wilson nabídku od McLarenu, aby společně vytvořili jezdecké duo v jednom týmu. Wilson však nabídku s díky odmítl a do sezony 1974 vůbec nezasáhl. Nikdo netušil, proč Wilson odešel z formule 1, ale na konci roku 1974 bylo vše jasné.
Wilson se rozhodl uskutečnit svůj sen postavit brazilský monopost. Od počátku sezony diváci mohli ve startovním poli vidět tým Copersucar-Fittipaldi. Premiéra se však příliš nepovedla a nový monopost během první GP skončil v plamenech. Místo výborného vozu se po trati spíše pohyboval opravdový přízrak, který poráželo celé startovní pole.
Wilsonovi bylo velmi brzy jasné, že přecenil své síly. To se velmi často projevovalo na jeho chování. Nejznámější je skandál po Velké ceně Německa, kde na recepční hotelu z neznámých důvodů dost křičel.
Další závod po tomto incidentu byl nejspíše hodně ovlivněn vlnou kritiky a špatné nálady. Fittipaldi během tréninku havaroval, zlomil si ruku a čekala ho nucená pauza. Po vynechání předposledního závodu v Itálii se Fittipaldi vrátil do kokpitu svého vozu při Velké ceně USA. Tento závod byl v jeho kariéře poslední a možná i symbolicky dokázal dovézt monopost Copersucar-Fittipaldi do cíle na desáté příčce, která znamenala prozatím nejlepší umístění v historii týmu.
Další kroky vedly Wilsona Fittipaldiho do role vůdce. Wilson neustále potvrzoval fakt, že je lepším manažerem než závodníkem. Nakonec došlo i ke spojení Emersona a Wilsona v jedné stáji, kdy Emerson u svého bratra závodil pět sezon. Wilson Fittipaldi však nikdy nedokázali postavit tak skvělý monopost, aby mohl jeho bratr bojovat o mistrovský titul. Poté, co éra týmu Fittipaldi skončila, začal se Wilson věnovat závodní kariéře svého syna Christiana Fittipaldiho, ovšem ještě se několikrát do závodního monopostu vrátil. Nikoli do formulového, ale do brazilského šampionátu sportovních vozů.
Diskuse k článku