Příběh trnité De Vriesovy cesty do formule 1
Nyck de Vries by v roce 2023 jezdil za Maserati ve formuli E a Toyotu na mistrovství světa vytrvalostních závodů. Na profesionální bázi mimo bublinu formule 1 by to pro něj byla velmi dobrá pozice. Ale pár dní je v motorsportu dlouhá doba.
De Vries byl na radaru AlphaTauri dříve, než byste si mysleli. Tento výhled se během několika dní v Monze v září výrazně změnil a o několik týdnů později byl upevněn jeho dohodou s AlphaTauri.
Většinu jeho závodů poslední čtyři roky byly ty ve formuli E, WEC a European Le Mans Series. Je neúnavný ve své soutěživosti, projevuje houževnaté dovednosti a pracovní morálku, která by mu měla přinést dlouhou kariéru v F1.
Zkušeně se postavil do pozice klíčového hráče, o který se již mnozí pokoušeli a selhali. Ale věřte, byl nucen pro to hodně dřít.
Když se De Vries koncem léta 2019 upsal k Mercedesu EQ formule E, byl na pokraji zpečetění nepolapitelného titulu F2. Na třetí pokus se mu to podařilo, ale o jeho pověsti se spíše šeptalo, než aby se o něm hlasitě hlásalo.
Když zamířil do první sezony Mercedesu ve formuli E, okamžitě projevil směs vlastností, které ho odlišovaly od startovního roštu v jeho aplikaci v kokpitu i mimo něj.
Aniž by to věděl, dostal penalizaci za nerespektování minimální teploty chladicí kapaliny baterie na roštu, což ho posunulo ze třetího na páté místo.
Když o tom informoval jeho inženýr Albert Lau, nemohl tomu příliš věřit.
„Co jsi udělal!?” byla nevěřícná a ostrá odpověď.
„Dobře, je to jen začátek. Společně vyhrát, společně prohrát,“ zněla odměřená odpověď.
To byl raný snímek De Vriesovy inteligence, protože spousta dalších jezdců by v té fázi úplně ztratila nervy.
Takové tvrdé údery byly dávány a zpracovány. Celou dobu procházel těmito scénáři a kromě akcí ve formuli E absorboval neuvěřitelné množství ze svého programu sportovních vozů s týmem Racing Team Nederland.
To byla jen část stavebního procesu pro De Vriese. Ať už to byly testy WEC, ELMS, formule E nebo F1, všechno to někam vedlo nejen v jeho mysli, ale nakonec i v myslích ostatních.
V červnu De Vries absolvoval dlouhou cestu z FE v Jakartě do La Sarthe, ale byl pouze v záloze pro Toyotu, když stále očekával, že se dostane do vícenásobného týmu vítězů WEC a Le Mans pro rok 2023.
tehdy měl De Vries celkový pocit pohodlí v místě, kde se nacházel. Ve skutečnosti byl jeho hlavní neklid, že bude ten víkend sledovat akci z postranní čáry, nebo si to alespoň myslel!
Zhruba o den později byl v TDS ORECA-Gibson LMP2 poté, co byl jeho “gentleman” pilot požádán, aby opustil prostory, protože byl příliš nebezpečný.
To, co se pak ukázalo, byla možná jedna z největších jízd, jaké Le Mans v posledních letech vidělo.
Přestože byl De Vries obeznámen s vozem a některými prvky týmu, měl v něm před závodem nula kol, kde sdílel kokpit s Mathiasem Bechem a Tijmenem van der Helmem.
Přesto se stal naprosto nejlepším pilotem LMP2 v průměrných časech na kolo. Tím byl na cestě k výjimečnému čtvrtému místu ve třídě a 10. místu celkově. Bylo to skutečně velmi zvláštní úsilí. Pokud je to jeho poslední vystoupení v Le Mans na několik let, byl to sakra způsob, jak zanechat stopu.
„Vždy jsem byl jako jediný agent a většinu věcí jsem řešil sám. Vždy jsem měl kolem sebe dobré lidi, kteří mi poradili. Nestřílím do tmy. Nevím, jestli je to výhoda. Myslím, že každý je jiný. Nedá se všechno plánovat a věci se dějí tak trochu přirozeně, a tak jsem se dostal do této pozice, ať už je to lepší nebo horší?” řekl po pár týdnech pilot.
„Nevím, jak bude vypadat příštích pět let, ale zatím to fungovalo. Určitě jsem měl kolem sebe také spoustu lidí, kteří mě velmi podporovali a poskytovali velmi dobré rady.“
To vám dává jistotu, že De Vriesova zralost je tu už nějakou dobu. Dobře se vypořádal s problémy.
Nyní tak má velmi dobrou šanci využít co nejvíce ze svých zkušeností mimo F1 a pomoci mu stát se silným jezdcem pro AlphaTauri v roce 2023.