Příběh havárie Roberta Kubici, která změnila jeho kariéru
Jeden z největších talentů své generace zažil v roce 2011 nehodu, která změnila trajektorii jeho kariéry.
Je před začátkem sezóny a 26-letý Polák Robert Kubica se připravuje na druhý rok se stájí Renault, která se nově přebrandovala na Lotus Renault. Během dosavadních 76 závodů ve formuli 1 získal Kubica jedno vítězství, jedno pole position, jedno nejrychlejší kolo a 12 umístění na stupních vítězů. Nejvíce se mu dařilo v roce 2008, když se stájí BMW-Sauber skončil v šampionátu čtvrtý a v jednu chvíli dokonce vedl celý šampionát.
Po slibné úvodní sezóně s Renaultem vše nasvědčovalo tomu, že ve stáji z Enstone vydrží ještě jeden rok a poté zamíří do Ferrari, kde od roku 2012 nahradí Felipeho Massu. To měl být plán, který ztroskotal 6. února 2011 při Ronde di Andora rally.
Kubica tuto rally absolvoval s vozem Škoda Fabia S2000. Nechybělo mnoho a mohlo dojít k tomu nejhoršímu. Během nehody se jeho závodní Fabia napíchla na svodidla. Kubica utrpěl vážné zranění pravých končetin, zejména o ruku museli záchranáři hodiny bojovat. Celkem absolvoval Kubica 17 operací souvisejících s tímto zraněním.
V lidském těle je zhruba 206 kostí. Při této nehodě si jich Kubica zlomil hned 42 a k tomu ztratil tři čtvrtiny krve ve svém těle. Kubicovi nejenomže skončila kariéra pilota F1, ale také ho čekala velmi dlouhá rekonvalescence: “Upřímně řečeno si pamatuji jen málo z toho, co se stalo, protože jsem byl dlouho v kómatu,” řekl Kubica.
“Přijel jsem do nemocnice s jedním a půl litrem krve, zatímco lidské tělo má šest nebo sedm litrů. Celá pravá strana mého těla byla rozbitá. Měl jsem 42 zlomenin a od palce na noze po loket jsem byl celý rozlámaný.”
“Na šest nebo sedm měsíců jsem ztratil veškerý cit a s ničím jsem nehýbal. Snažil jsem se pohnout prstem, ale pak jsem to dokázal a byl to pocit, který pochopí jen ten, kdo to zažil. V den, kdy jsem uspěl, jsem cítil absurdní radost.”
Kubica závodil již rok po nehodě. Nejprve to byly regionální soutěže v rally v Itálii, o rok později už to byl světový šampionát, kde se stal mistrem světa v nižší kategorii WRC2. V rally Kubica vydržel několik let, než se začal snažit o návrat do F1.
První testy absolvoval v roce 2017 s Renaultem. Poté spojil síly s Williamsem, aby se v roce 2019 naplno vrátil. Zranění polského závodníka chtě nechtě limitovalo a díru do světa neudělal. Obřím úspěchem ale bylo, když se po tom všem Kubica do monopostu F1 vrátil.
Kubicu mrzí, že šance závodit za Ferrari byla blízko, ale nikdy nepřišla. “Nejvíce mě mrzí Ferrari. Do Maranella jsem měl přestoupit v roce 2012, ale také to mohlo přijít mnohem dříve, ne každý to ví. Nikdo si nedokáže představit, jak jiný jsem byl před rokem 2011. To, co jsem zažil, neovlivnilo jen sportovní stránku, ale i můj každodenní život. Byla to velká rána, která trvala mnoho let.”
“Už si ani nepamatuji, jak jsem jezdil v minulosti. Nevadí, takový je život a tak to celé dopadlo.”