Převodovku za osm, devět milionů dolarů si bude muset Aston Martin dělat sám

Ředitel týmu Mike Krack tvrdí, že Aston Martin tlačí na FIA, aby zajistila snížení "strašlivých" nákladů na převodovky formule 1. Jsou nesmyslně drahé a navíc si je bude muset nově vyrábět sám.

Štítky: Aston Martin Finance Technika Zveřejněno 26. 05 2023 — GPF1.cz

Aston Martin musí navrhovat a vyrábět vlastní převodovky od roku 2026, kdy začne nově oznámené partnerství s Hondou. V současné době používá převodovky dodávané technickým partnerem Mercedes. Krack odhaduje náklady na vlastní program převodovek na “osm nebo devět milionů dolarů ročně”.

FIA pracuje na nových předpisech pro rok 2026, přičemž specifikace převodovek ještě nebyla dokončena. Generální ředitel skupiny Aston Martin Performance Technologies Martin Whitmarsh na začátku týdne uvedl, že “doufám, že zvítězí zdravý rozum a rozhodneme se pro zjednodušení velmi komplikované převodovky”.

Ačkoli ústředním bodem předpisů ’26 je nová generace 1,6litrových hybridních pohonných jednotek V6 s turbodmychadlem, dojde také k podstatným změnám na vozech. Jejich cílem je, aby byly menší, lehčí a obsahovaly aktivní aerodynamiku.

Krack v Monaku na začátku velké ceny F1 upřesnil postoj týmu a uvedl, v čem vidí příležitost ke snížení nákladů na převodovky, a to jak z hlediska použité technologie, tak z hlediska počtu použitých převodovek, který je v současné době stanoven na čtyři na sezónu na jezdce před uplatněním penalizací.

“Když se podíváte na převodovku v dnešní době a porovnáte ji s jinými kategoriemi motorsportu, převodovka už není výkonnostním rozdílem,” řekl Krack. “Všichni mají z převodovky víceméně stejný výkon, ale náklady na převodovku jsou horentní, zvláště když je porovnáte s jinými kategoriemi. Takže ve světě s omezením nákladů se musíte ptát, zda má smysl, abyste používali tak složitou technologii, pokud není žádný rozdíl ve výkonu. Každý tým prostě odepisuje osm nebo devět milionů [dolarů] ročně za převodovky, kde není žádný výkonnostní rozdíl.

Moderátor Miloš Pokorný je hostem nejbližšího živého KOLO na KOLO 1. června v Liberci. VSTUPENKY ZDE.

Jednali jsme s FIA, jestli nemá smysl jít na to jednodušeji, jít na to nákladově efektivněji od převodovek s jednodušší technologií, a také možná méně jednotek ročně, které byste potřebovali, ve snaze prostě udělat celý sport udržitelnější. Protože, řekněme, že celková suma napříč paddockem je přes 100 milionů ročně, mohli byste si položit otázku, zda je to potřeba? Když se podíváte na jiné kategorie. To je důvod, proč vedeme jednání a proč si myslím, že si jako sport musíme klást tyto otázky a přemýšlet o tom, zda má smysl, abychom celou věc trochu zjednodušili.”

Krack naznačil, že existuje značný seznam možných způsobů, jak takového snížení nákladů dosáhnout. Patří mezi ně standardizace některých dílů, i když podle něj by F1 neměla mít standardní převodovku, kterou by používaly všechny týmy.

“Seznam by mohl být dlouhý, ale může existovat zdravý kompromis mezi zachováním některých druhů technologií, jako jsou například diferenciály Formule 1, které jsou ve srovnání s jinými kategoriemi jedinečné,” řekl Krack na otázku, jaké technologie by mohly být omezeny a zda by podpořil speciální převodovku. “Ale bezprodlevové řazení je něco, o čem se dá diskutovat, o množství převodových stupňů se dá diskutovat nebo o jejich velikosti nebo zavést nějakou úroveň standardizace. Je to možné. Nešel bych tak daleko, abych řekl společná převodovka pro všechny nebo stejná převodovka pro všechny, ale specifikace designu nebo podobné věci, jen abychom snížili náklady.”

Aston Martin již pracuje na vybudování konstrukční kapacity pro převodovky. Poslední vlastní převodovku vyrobil v roce 2008, kdy zavedl systém bezprodlevového řazení s modernizací v polovině sezóny. Krack naznačil, že tým nehodlá vyrábět vlastní převodovku před rokem 26, vzhledem k tomu, že má smlouvu s Mercedesem, která trvá do konce roku 25, a vzhledem k omezení nákladů. Je však přesvědčen, že bude připravena pro rok 26, první rok s Hondou.

“V současné době nemáme žádnou převodovku,” řekl Krack. “Je to výzva, být schopen ji vyrobit, jsme si toho vědomi. Ale stěhujeme se do nové budovy – během tohoto víkendu to začne. A máme tam veškerá opatření, abychom mohli vyrábět vlastní převodovky. Jsme si vědomi, že je to výzva, ale myslím, že během příštího měsíce se nastavíme tak, abychom to byli schopni udělat, a pak bychom měli být připraveni do roku 2026.”