Přestupový kolotoč se pomalu začíná roztáčet. Jaké jsou nejnovější spekulace?
Zatímco týmy si užívají zaslouženého volna, novináři a fanoušci neotálejí a začínají směle spekulovat o tom, kdo spustí přestupový kolotoč a jak bude vypadat konečná sestava pro rok 2017. Letní přestávka proto dává ideální příležitost přestat se na chvíli zabývat závoděním a místo toho nahlédnout do zákulisí týmů a jezdců. Fanouška formule 1 nejvíce zajímá,…
Zatímco týmy si užívají zaslouženého volna, novináři a fanoušci neotálejí a začínají směle spekulovat o tom, kdo spustí přestupový kolotoč a jak bude vypadat konečná sestava pro rok 2017.
Letní přestávka proto dává ideální příležitost přestat se na chvíli zabývat závoděním a místo toho nahlédnout do zákulisí týmů a jezdců. Fanouška formule 1 nejvíce zajímá, komu bude moci fandit v nadcházející sezoně. Tady je stručný přehled toho, co se zatím ví.
Situace u mistrů z Mercedesu je jasná. Stříbrné šípy prodloužily s Rosbergem až do konce roku 2018, kdy bude končit smlouva rovněž Lewisi Hamiltonovi. Ze souboje obou mohykánů se tak diváci budou moci těšit ještě minimálně další dva roky.
Nic se nezmění rovněž ve Ferrari, kde Kimi Räikkönen i přes všechna očekávání zůstává s týmem i pro další rok. Spolu s Vettelem tak bude pokračovat i třetí sezonu.
Rovněž Red Bull nemá v úmyslu zbavit se byť jen jednoho z jezdců. Carlos Sainz si tak bude muset počkat, příští rok budou za volanty Rudých býků Ricciardo a Verstappena.
Situace na čele je tak jasná a bez překvapení. Zajímavější to začne být až tehdy, když se člověk podívá hlouběji do pole…
Williams
Asi největší rozruch budí zprávy o opětovném spojení Jensona Buttona s Williamsem. Britský mistr světa by mohl zakončit svoji 16 let trvající kariéru tam, kde ji v roce 2000 začal. Šéfka týmu Claire Williams dala najevo, že by se ji nostalgický návrat Buttona do týmu líbil. Není se čemu divit, přestup by byl výhodný jak po komerční stránce, tak i po stránce závodní. Bohaté Britovy zkušenosti by se v týmu rozhodně vyjímaly. Na druhou stranu těžko říct, zda by si soukromý britský tým mohl dovolit plat, na který je Button zvyklý u McLarenu.
Brit se nedávno nechal slyšet, že ve formuli 1 zůstane jen tehdy, když bude mít konkurenceschopný vůz. Těžko říct, zda mu toto přání může Williams splnit. Pravdou je, že se tým z Grove pomalu propadá polem dolů. Nyní to na boj o pódia nevypadá, naopak. Starosti budí přibližující se Force India i Buttonův současný tým McLaren, který se od problémů s Hondou zase pomalu zvedá. Je tak na pováženou, zda by si Brit přestupem spíše nepohoršil.
Sergio Pérez je dalším pilotem, který je se sedačkou u Williamsu spojován. I z jeho pohledu se však zdá, že by přestup z výkonnostního hlediska nedával smysl. Třetí nejstarší tým formule 1 má rovněž v záloze svého vývojového pilota Alexe Lynna, který chce dokázat, že zisk titulu v GP3 v roce 2014 nebyla náhoda.
Pod kým se třese židle to je rozhodně Felipe Massa. Byl by to s největší pravděpodobností on, kdo by si v případě přestupu někoho nového a setrvání Bottase balil kufry. Pro zkušeného brazilského mazáka by to byl nejspíš konec ve formuli 1.
Force India
Šéf týmu Bob Fernley řekl, že Force India nadále počítá s Hülkenbergem a Pérezem. Němec má smlouvu i na příští rok, zatímco u Mexičana se britsko-indický tým rozhodl využít opce. Tito dva by tak spolu měli kroužit čtvrtou sezonu v řadě. Má to ale háček – Pérez Fernleyho vyjádření nečekaně vyvrátil s tím, že se o své budoucnosti ještě bude rozhodovat.
Mexický pilot díky svým nedávným úspěchům stoupl v ceně. Kromě toho za ním stojí i bohatí sponzoři. Je mu jasné, že pokud chce někdy bojovat o šampionát, tak bude muset z Force Indie odejít. Kromě zmíněné nabídky od Williamsu se nejzajímavěji jeví možnost závodit za Renault. Tovární tým by z dlouhodobého hlediska mohl být tou nejlepší volbou.
Náhrada ze Péreze se zatím neřešila. Jedna z možností je další Mexičan Alfonso Celis, který již za tým odjel několik volných tréninků. Cestu vpřed přes indický tým by si také mohl razit Pascal Wehrlein. To jsou však jen spekulace.
Nico Hülkenberg, který v současnosti nezažívá zrovna nejpovedenější období kariéry, s Force Indií i nadále zůstává, což i on sám potvrdil na tiskové konferenci v Německu.
Toro Rosso
Stejně jako u Force Indie, tak i u Toro Rosso si jedno jméno můžou fanoušci odškrtnout. Je jím Carlos Sainz, který s týmem podepsal smlouvu i na další rok. Španěl, který formulový svět příjemně překvapuje svými výbornými výkony, bude další rok u sesterského týmu Red Bullu čekat, zda se neuvolní místo u Rudých býků pro rok 2018.
Horší to má Daniil Kvjat, který byl v průběhu sezony degradován právě z Red Bullu zpět do juniorky. Kvůli tomu je nyní bez sebedůvěry a s vozem se trápí, což se negativně projevuje na výsledcích. Pokud si tak bude chtít zachovat nějakou šanci na udržení se v týmu, bude muset přidat. I tak se však zdá, že žádná zářná budoucnost už Rusa v koncernu Red Bullu nečeká.
Franz Tost řekl, že by si Kvjata rád ponechal i pro příští rok. Rozhodně ale není sám, kdo o tom bude rozhodovat. Red Bull je znám svým juniorským programem. Jedno z jmen, které je spojováno s druhou sedačkou u Toro Rosso, je Pierre Gasly, dvacetiletý Franzouz, který je v současnosti druhý v GP2.
McLaren
Fernando Alonso přišel do McLarenu na konci roku 2014. Od té doby získal nejvýše páté místo, na svůj tým si však přímo nestěžuje. Ve Wokingu zůstane minimálně ještě jeden rok, poté se uvidí, zda mu nová pravidla opět vrátí chuť k závodění a lásku k formuli 1
Ve druhé sedačce uvidíme zcela jistě buď Jensona Buttona nebo Stoffela Vandoorna, který letos úspěšně zastoupil Alonsa v Bahrajnu. Jsou zde tyto scénáře: Button se rozhodne přestoupit do Williamsu, nebo ukončit kariéru, čímž se u McLarenu uvolní místo pro mladého Belgičana. Brit bude chtít zůstat, Ron Dennis se však rozhodne pro Vandoorna. Button tak ukončí kariéru, nebo zvolí přestup k Williamsu.
Haas
Americký tým dal jasně najevo, že jezdeckou sestavu pro nadcházející rok nebude řešit dříve než po konci evropské části sezony. Týmový šéf Günther Steiner však ujistil, že je se současnými výkony jezdců spokojen.
Přesto je zde mladý pilot z jezdecké akademie Ferrari, který by se mohl o místo v Haasu ucházet. Jeho jméno je Charles Leclerc a pro tým se zúčastní tří volných tréninků v posledních závodech. Pokud tým zaujme a získá sedačku, tak ten, kdo se bude muset balit, bude zcela jistě Esteban Gutiérrez. Mexičan ještě nedokázal bodovat, zatímco jeho kolega dojel v top desítce již čtyřikrát.
Renault
S francouzskou automobilkou se spojuje mnoho jmen. Současní piloti Kevin Magnussen a Jolyon Palmer ještě nemají nic jisté. Šéf týmu Cyril Abiteboul je sice veřejně podpořil, rovněž ale dodal, že Renault hledá charismatického jezdce, který tým povede na vrchol. Z jeho slov je jasné, že hledá nějaké zavedené jméno.
Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří byli osloveni. Dalším, kdo dostal nabídku, je již dříve zmíněný Sergio Pérez. Pro oba by mohla být sedačka u Renaultu atraktivní, protože u top týmů je plno a u jejich současných zaměstnavatelů cesta na vrchol nejspíš nevede. Nevýhodou může být to, že i přes tovární podporu zatím není jisté, zda se úspěch s Renaultem dostaví. Kromě toho teď francouzský vůz rozhodně nepatří mezi ty, které by bylo snadné řídit.
Další možností je Esteban Ocon, který získá zkušenosti se závoděním již tuto sezonu v Manoru. Případné povýšení na závodního pilota Renaultu by však muselo být schváleno Mercedesem, do jehož programu Ocon patří.
Manor
Ještě před chvílí nebylo jasné, kdo bude řídit Manor v nadcházejícím závodě, natož v příští sezoně. Tato otázka byla zodpovězena, když Ria Haryanta od Velké ceny Belgie nahradí Esteban Ocon. Bude zajímavé sledovat, jak si povede v porovnání s Pascalem Wehrleinem, který rovněž patří do vývojového programu Mercedesu.
Ohledně příštího roku se dá jen spekulovat. Je možné, že Pascal Wehrlein ještě nakonec rád zůstane, protože na místo v lepším týmu to zatím nevypadá. Dalším uchazečem je Alexander Rossi, letošní vítěz Indy 500, který prý od Manoru dostal nabídku již nyní jako náhrada Haryanta.
Sauber
Švýcarský tým má zajímavou historii, když jde o jezdeckou sestavu. Stačí vzpomenout na úvod sezony 2015, kdy se se Sauberem soudil van der Garde a Sutil. Ukázalo se, že čtvrtý nejstarší tým formule 1 uzavřel více smluv, než mohl nabídnout sedaček.
Pod novým majitelem se snad konečně zbavil finančních problémů a může zase zlepšovat výkonnost. Cesta zpět na body však bude složitá. Do té doby se k týmu asi moc nových jmen nepožene. Jedním z těch, kdo se ohlíží kolem, je Pastor Maldonado, ten však hledá pouze vůz, se kterým bude moci bojovat o nejlepší desítku.
Nejpravděpodobnější je, že s týmem zůstanou Felipe Nasr a Marcus Ericsson, kteří každý rok přispějí do týmové kasy desítky milionů liber.
Čtěte dále: Vizitka: Kdo je Esteban Ocon?
Diskuse k článku