Přešlapy z minulosti: diskvalifikace nesprávného auta
Celý svět čeká na vyjádření FIA, která vyšetřuje incident z loňské Grand Prix Abu Dhabi, ve které, podle všeho, ředitel závodu fatálně chyboval a porušil pravidla. V historii formule 1 se ale takových případů stalo víc. Jedním z nich je i Velká cena Maroka 1958.
Michael Masi ztratil velkou část důvěry týmů už během zvláštního rozhodování o trestech v Brazílii a následně také v Saúdské Arábii, kde se Australan přímo domlouval se zástupci týmů, na jakých pozicích budou piloti startovat.
Pomyslným hřebíčkem do rakve se stal konec Velké ceny Abu Dhabi, kde Masi porušil pravidla týkající se procedury Safety Caru. To samozřejmě vyvolalo velké vášně i mezi fanoušky – někdo byl spokojen a někdo samozřejmě ne.
Nyní svět F1 čeká na konečné stanovisko FIA, která prošetřuje události z poslední Velké ceny roku 2021. I kdyby měl být Masi označen za viníka, o svou pozici ředitele závodů nejspíše nepřijde, a to proto, že jej momentálně nemá kdo nahradit.
Velkým mínusem na celé situaci je i dnešní digitální doba. Internety doslova explodovaly po loňském finále a australský komisař patrně neměl klidnou zimu. V minulosti se ale podobných situací stalo několik, jen se o nich nemluvilo na sociálních sítích, poněvadž žádné nebyly.
Jak by asi dnešní společnost reagovala na některé ‚zlé‘ úmysly Michaela Schumachera? Jak by se veřejně asi mluvilo o rivalitě Senna / Prost nebo Hunt / Lauda? To se už nikdy nedozvíme, kontroverzních momentů se ale v historii F1 stala celá řada.
Například Velká cena Maroka, která se uskutečnila až po sezoně 27. října 1958. Závod nebyl součástí šampionátu, přesto na novém okruhu nedaleko Casablanky byla celá řada tehdejších hvězd královny motorsportu jako Juan Manuel Fangio nebo Sir Stirling Moss.
Moss se nakonec ale závodu nemohl zúčastnit, kvůli vysokým horečkám. Hvězda Fangio závod dokončil ‚až‘ na čtvrtém místě poté, co srazil balík slámy a traťoví maršálové jej museli roztlačit. Akce se zúčastnil také Jack Brabham.
Brit měl se svým monopostem Cooper problémy s převodovkou, a tak jej tým zaslal do boxů, kde Brabham obdržel novou a mohl pokračovat v závodění. To se ale nelíbilo tehdejšímu řediteli závodů Raymondovi Rochemu – zvaný ‚Toto‘.
Roche tak za tento bizarní kousek chtěl Cooper a Brabhama diskvalifikovat ze závodu, vyšel proto na stupínek nad cílovou rovinkou a začal mávat černou vlajkou (diskvalifikace). Roche byl ale krátkozraký a z Velké ceny vyřadil všechny, kromě Brabhama.
Roche podobně jako Masi vědomě porušil pravidla FIA. Ředitel závodů z 50. let minulého století sice mával černou vlajkou, nicméně nebylo k ní přiřazeno závodní číslo jezdce, a tak nebylo rozpoznatelné, na koho ono mávání vlastně platí.
Celá komedie skončila až v době, kdy i samotný Brabham zajel do boxů svého týmu. To ale už bylo ve chvíli, kdy veřejnost a fanoušci Rocheho řádně ‚vypískali‘. Roche byl ale přesvědčen o správnosti svého jednání a gestikulací.