Přehled velkých cen, ve kterých japonská Suzuka rozhodla o titulu
Formule 1 je v Japonsku a v neděli může dojít ke korunovaci Maxe Verstappena, který má na dosah druhý titul v kariéře. V žádném případě ale nejde o ojedinělý případ v historii. Dnes už ikonická trať Suzuka v minulosti rozhodovala o celé řadě titulů, které přiblíží následující článek…
1987
V tomto roce byla Velká cena Japonska předposledním závodem sezony. Pole position tehdy vyhrál pilot Ferrari Gerhard Berger – ten následně dominoval i v nedělním závodě. Veškerou pozornost na sebe ale strhl Brazilec Nelson Piquet. Pilot Williamsu byl se svým kolegou (Nigel Mansell) na čele mistrovství světa. Piquet se před Japonskem těšil z velké bodové rezervy a když cíl závodu ani jeden Williams nespatřil, Piquetův náskok se už nedal dostihnout a Brazilec se mohl radovat z třetího titulu mistra světa.
1988
O rok později nastala nadvláda McLarenu. Piloti týmu Ayrton Senna a Alain Prost dohromady vyhráli patnáct závodů z šestnácti. O titulu se tak rozhodovalo pouze ve Wokingu a opět to byla Suzuka, která boj o šampionát rozhodla. Ayrton Senna se po špatném startu dokázal vrátit do čela závodu a dojel si pro cenné vítězství, druhý skončil Prost. Francouz tím ale přišel o naději stát se v daném roce šampionem. První titul v kariéře si tak zajistil Senna.
1989
Nadvláda McLarenu pokračovala i v další sezoně. Rok 1989 se opět nesl ve znamení velkého boje mezi Sennou a Prostem. Vzájemná nevraživost vyvrcholila až vzájemnou kolizí, po které nebyl Prost schopen pokračovat v závodě. Senna v Japonsku nakonec dojel na stupních vítězů, ale následně byl za incident s týmovým kolegou diskvalifikován. Ztráta důležitých bodů pak zapříčinila, že Senna se v roce 1989 nemohl stát šampionem, a tak se v Suzuce z titulu radoval Alain Prost.
1990
Třetím rokem v řadě rozhodovala o titulu mezi Sennou a Prostem japonská Suzuka. Francouz ale v daném roce už hájil barvy Ferrari, nikoliv McLarenu. Samotný závod pro oba piloty trval jen pár sekund, neboť mezi nimi došlo k nehodě hned v první zatáčce. Díky lepšímu umístění v šampionátu a bodovému náskoku se ze svého druhého titulu mohl těšit Ayrton Senna.
1991
Rok 1991 byl mnohem klidnější než několik předcházejících sezon. Ayrton Senna na McLarenu drtil konkurenci a poklidu si kráčel za třetí mistrovskou trofejí. Té se legendární Brazilec dočkal, kde jinde než v Japonsku. Senna do cíle dojel na druhém místě za kolegou Mansellem, ale díky velkému náskoku v šampionátu mu i druhá příčka stačila k předčasné oslavě. Zároveň to byl poslední titul, který Ayrton Senna získal.
1996
O pět let později byla Suzuka posledním podnikem šampionátu. Do Japonska přijel Damon Hill, lídr šampionátu, s pohodlným náskokem před týmovým kolegou Villeneuvem. Brit jen musel dojet na bodech. Veškerá nervozita opadla ve chvíli, kdy ze závodu musel kanadský pilot ve Williamsu odstoupit. Druhý vůz stáje z Grove naopak v závodě dominoval a Hill se konečně dočkal vysněného titulu šampiona.
1998
O dva roky později hostilo Japonsko další velkolepé finále ročníku. O titul spolu bojovali Mika Hakkinen a Michael Schumacher – McLaren versus Ferrari. Němec vyhrál sobotní kvalifikaci a byl připraven dovézt titul do Maranella. Osud tomu ale chtěl jinak a hned v prvním kole potkal Schumachera defekt pneumatiky, který veškeré naději ukončil. Hakkinen si vedle toho počínal skvěle a vyhrál závod i celý šampionát.
1999
Také následující sezony se o titulu rozhodovalo mezi McLarenem a Ferrari. Italskou stáj ale během roku potkala nepříjemnost v podobě zraněné nohy Michaela Schumachera, který tak přišel o šanci být šampionem. Do popředí se ale dostal druhý muž Maranella Eddie Irvine, jenž bojoval s Hakkinenem o titul až do posledního závodu v Japonsku. Závod ale nakonec vyhrál létající Fin, Irvine skončil třetí, což nestačilo. Z druhého titulu v řadě se tak mohl znovu radovat Mika Hakkinen.
2000
Podobně jako u Senny a Prosta, také u Hakkinena a Schumachera měla poslední slovo v boji o titul japonská Suzuka třikrát za sebou. Do závodu startoval německý závodník z pole position a vedení si udržel po celý závod. Schumacher si tak mohl poprvé ve své kariéře odškrtnout vyhraný titul s Ferrari. Maranello se z vítězství v šampionátu radovalo poprvé po dlouhých sedmnácti letech! Hakkinen dojel druhý.
2003
O tři roky později byl Schumacher lovenou zvěří, kterou chtěl každý porazit. Finále sezony znovu hostilo Japonsko a znovu byl k vidění boj mezi Němcem a Finem, tentokrát byl ale za volantem McLarenu Kimi Räikkönen. Mladík měl ve Wokingu povedený rok, bohužel, Icemana častokrát zrazovala technika – což se promítlo i ve finále ročníku. Kvůli větší bodové mezeře na čelo, nestačilo Räikkönenovi ani pěkné druhé místo. Schumacher dojel do cíle osmý, přesto mu to stačilo na čtvrtý titul v řadě s Ferrari a šestý titul v kariéře.
2011
Před jedenácti lety byla Suzuka patnáctým závodem sezony z devatenácti. Umístění Japonska na závěr roku bylo již minulostí. Ani to ale nezastavilo dominantní Red Bullu a Sebastiana Vettela v mistrovských oslavách. Po velmi vydařené sezoně se Vettel stal šampionem už čtyři závody před koncem. Závod tehdy vyhrál Jenson Button, pilot Red Bullu skončil třetí.