Přehled: Osudy pilotů v týmu Toro Rosso / AlphaTauri

Poradce Red Bullu Helmut Marko otevřeně přiznal, že současný pilot AlphaTauri Nyck de Vries, mistr světa formule E, má pomyslnou žlutou kartu. Ale že jej nenahradí Daniel Ricciardo, pokud by na to došlo.

Štítky: AlphaTauri Toro Rosso Zveřejněno 14. 05 2023 — Vašek Štěpánek

Byl by to spíš jeden z juniorů Red Bullu Liam Lawson nebo Ayumu Iwasa.

Níže pro připomenutí nabízíme osudy pilotů týmu AlphaTauri, který dříve nesl jméno Toro Rosso.

Pilot Toro Rosso / AlphaTauri premiéra Průběh kariéry v týmu Toro Rosso / AlphaTAuri
Vitantonio Liuzzi GP Bahrajnu 2006 Pilotoval před tím Red Bull, uvolněn na konci roku 2007
Scott Speed GP Bahrajnu 2006 Uvolněn po GP Evropy 2007
Sebastian Vettel GP Maďarska 2007 Nastoupil do GP Maďarska 2007, pro rok 2009 přešel do Red Bullu
Sébastien Bourdais GP Austrálie 2008 Uvolněn po GP Německa 2009
Jaime Alguersuari GP Maďarska 2009 Uvolněn na konci sezony 2011
Daniel Ricciardo GP Austrálie 2012 Pro rok 2013 přešel do Red Bullu
Jean-Éric Vergne GP Austrálie 2012 Uvolněn na konci sezony 2014
Danil Kvjat GP Austrálie 2014 Pro rok 2015 přešel do Red Bullu, do Toro Rosso se vrátil na GP Španělska 2016. Uvolněn pro sezonu 2018, vrátil se pro roky 2019 a 2020. Poté definitivně uvolněn.
Max Verstappen GP Austrálie 2015 Povýšen do Red Bullu pro GP Španělska 2016
Carlos Sainz GP Austrálie 2015 Uvolněn do Renaultu před GP USA 2017
Pierre Gasly GP Malajsie 2017 Povýšen do Red Bullu na 12 závodů sezony 2019, pak vrácen do Toro Rosso. Letos v Alpinu
Brendon Hartley GP USA 2017 Uvolněn na k onci sezony 2018
Alexander Albon GP Austrálie 2019 Povýšen do Red Bullu pro GP Belgie 2019, uvolněn na konci sezony 2020, nyní pilot Williamsu
Yuki Tsunoda GP Bahrajnu 2021 Pořád závodí pro AlphaTauri
Nyck de Vries GP Bahrajnu 2023 Pořád závodí pro AlphaTauri

To a další témata rozebereme v nadcházejícím živém vystoupní KOLO na KOLO OKOLO Česka 1. června v Liberci. Bliží informace a vstupenky zde.

Vitantonio Liuzzi – Red Bull 2005

Tým Red Bull do formule 1 vstoupil v roce 2005 a už tehdy sáhl po neobvyklé metodě, která se týkala jezdeckého složení. Zkušený a hlavní pilot David Coulthard odjel všechny závody, ale jeho týmový kolegové se po několika Velkých cenách střídali.

Rotační dvojici měli původně tvořit Christian Klien a Vitantonio Liuzzi. Ital naskočil do vozu ve čtvrtém závodě sezony a pokračoval tak až do sedmého. Poté jej opět nahradil Klien s tím, že Liuzzi se po několika závodech opět vrátí.

To se ale nestalo. Italský pilot už se do monopost RB1 nevrátil. Poradce týmu Helmut Marko se rozhodl ponechat si Kliena až do konce sezony. Liuzzi se do formule 1 vrátil v roce 2006, to už ale jako pilot nově vzniklého týmu Toro Rosso [dnešní AlphaTauri].

Christian Klien – Red Bull 2006

Rakušan Christian Klien se ale v rodině Red Bullu také dlouho nezdržel. Rok 2006 začal rovněž s rudými býky. Nicméně, v polovině sezony bylo oznámeno, že od nadcházejícího ročníku bude týmovým kolegou Davida Coultharda Australan Mark Webber.

Klien dostal na výběr. Mohl buďto dokončit rok 2006 s Red Bullem ve formuli 1 anebo odejít do USA do NASCAR, kde měl nápojový gigant nově založenou stáj. Klien se rozhodl odejít do Ameriky a ve druhé polovině sezony 2006 jej nahradil Robert Doornbos.

Scott Speed – Toro Rosso 2007

Speed byl prvním Američanem ve formuli 1 od roku 1993 a v roce 2006 se zabydlel v novém týmu Toro Rosso, který spadal pod Red Bull. Ostatně Toro Rosso [dnešní AlphaTauri] od svého počátku funguje tak, jak jsme na to zvyklý i dnes.

Američan ale v roce 2006 neměl dobrou sezonu – celkově skončil 20. a bez jediného bodu. Podobně matné výkony předváděl Speed i v první polovině nadcházející sezony. Vedení Red Bullu tak došla trpělivost a od léta jej v Toro Rosso nahradil mladý Němec.

Nebyl jím nikdo jiný než jistý Sebastian Vettel. Ten se o rok později stal nejmladším vítězem Grand Prix ve formuli 1 a týmu Toro Rosso zajistil první vítězství v historii. Rok 2008 byl také jediným, ve kterém juniorský tým celkově porazil hlavní stáj Red Bull.

Sebastien Bourdais – Toro Rosso 2009

V sezoně 2008 se k juniorské stáji Toro Rosso přidal další velký talent, Sebastien Bourdais, který předtím dominoval americké závodní sérii IndyCar. Francouz v Americe mezi lety 2004 až 2007 vyhrál čtyři tituly po sobě.

Očekávání proto byla vysoká, ale Bourdais nakonec překvapivě zaostával. Maximem byla jen dvě sedmá místa v Austrálii a Belgii. Nevýrazná forma Francouze pokračovala také do další sezony 2009.

Ta byla z pohledu jezdce Toro Rosso ještě slabší, a tak se vedení obou týmů rozhodlo jej před polovinou sezony propustit. Od závodu na maďarském Hungaroringu Francouze nahradil jen 19letý Španěl Jaime Alguersuari.

Daniil Kvyat – Red Bull 2016

Rus v F1 debutoval v roce 2014 s Toro Rosso a hned po roce povýšil do hlavní stáje. Kvyatovi se v Red Bullu dařilo, ačkoliv v roce 2015 jeho solidní výkony zastínila celkově špatná forma rudých býků. Měřítkem tak pro Kvyata byl jen kolega Ricciardo, kterého porazil.

Začátek roku 2016 měl pilot Red Bullu také solidní, když ve třetím závodě skončil na stupních vítězů. Bodem zlomu se pro Kvyata stala domácí Grand Prix Ruska, kde měl v úvodním kole hned dva incidenty se Sebastianem Vettelem.

Vedení Red Bullu přišlo s rychlou výměnou a od dalšího závodu hájil barvy hlavního týmu už Max Verstappen, Kvyat zamířil zpět do Toro Rosso. Tehdejší rozhodnutí Red Bullu bylo vnímáno spíše jako využití situace, jak urychleně dostat Verstappena do hlavní stáje.

Daniil Kvyat – Toro Rosso 2017

Kvyat zažil hned dva divoké rozvody s rodinou Red Bullu. Poté, co byl v roce 2016 sesazen z hlavního týmu, působil Rus v Toro Rosso ještě další rok o půl. Kvyat měl ale od svého návratu do juniorské stáje slabé výsledky.

Nevýrazné výkony pokračovaly i v roce 2017, kdy se čtyři závody před koncem sezony vedení Red Bullu rozhodlo pro definitivní konec. Od Grand Prix USA Kvyata nahradil Pierre Gasly a s týmem dokončil zbytek sezony.

Pro Kvyata to ale onen definitivní konec stále nebyl… v roce 2019 se Rus znovu vrátil do Toro Rosso, kde odjel další dvě sezony. Výsledky Kvyat neměl špatné, dokonce získal s průměrným týmem i jedno podium, ale na pokračování do sezony 2021 to nestačilo.

Pierre Gasly – Red Bull 2019

V roce 2018 se Daniel Ricciardo překvapivě rozhodl opustit tým. Logickým náhradníkem byl tak Pierre Gasly působící v juniorském Toro Rosso. Sezona 2019 ale rozhodně nebyla taková, jakou by si Francouz představoval.

Gasly výrazněji zaostával za týmovým kolegou. Zatímco Verstappen bral pravidelně stupně vítězů, nováček v týmu se zmohl jen na pár lepších umístění na bodech. V polovině sezony byl tak Gasly poslán zpět do Toro Rosso a do Red Bullu byl povýšen Alex Albon.

Gasly se následně u AlphaTauri zabydlel. S týmem získal dvě podia a po Sebastianu Vettelovi se stal dalším [druhým] jezdcem, který se stájí z Faenzy vyhrál závod. Na konci loňské sezony ale Gasly Red Bull definitivně opustil a nově působí v Alpinu.

Alex Albon – Red Bull 2020

Nováček ve formuli 1, který po první polovině svého prvního roku přešel do top týmu také ale výraznou díru do světa neudělal. Albon už si sice vedl lépe než trápící se Gasly, ale za rok a půl s rudými býky získal Albon jen dvě podia.

Dlouho se spekulovalo, zda Albon v Red Bullu zůstane také do nadcházející sezony 2021. Red Bull se definitivně rozhodl až po sezoně. Stáj nakonec překvapivě sáhla po Sergiu Pérezovi, který byl odejit z Racing Pointu. Mexičan působí v Red Bullu doteď.

Alex Albon se na rok z formule 1 stáhl a působil jako rezervní pilot Red Bullu a AlphaTauri. O rok později [tedy v sezoně 2022] se ale Thajec vrátil. Nebylo to ale už s Red Bullem, nýbrž s britským Williamsem, kde se mu poměrně daří.