Předsezonní testy v Bahrajnu: Vítězové a poražení
Tři dny, jedno auto a dva jezdci. Piloti nedostanou příliš prostoru na trati, aby si vůz pořádně vyzkoušeli. Kdo odjížděl z Bahrajnu s úsměvem na tváři a kdo naopak má dva týdny před úvodním závodem sezony v Melbourne bolehlav?
Vítězové
Williams
To, že pilot zaznamená nejrychlejší čas testů ze všech, nemusí vždy odhalit skutečnou výkonnost vozu. Na počátku tisíciletí dokonce mohla být stáj z Grove obviňována, že to dělá jen pro to, aby byly jejich nově podepsaní sponzoři šťastní. Čtvrteční nejrychlejší čas Carlose Sainze a páteční solidní počínání Alexandera Albona nemusí nutně znamenat, že jsou nyní připraveni vyzvat McLaren, Mercedes, Ferrari a Red Bull.
Co se však očekávat dá, je to, že bude Williams přinejmenším usilovat o páté místo v Poháru konstruktérů, což by pro ně byl obrovský krok vpřed. Nicméně dle dat je vidět, že se zlepšili zejména v rychlosti na jedno kolo, závodní tempo už je o poznání horší.
McLaren
Úřadující mistři světa navázali tam, kde v Abú Dhabí skončili – v čele celého pelotonu. Druhý den testů to potvrdili během perfektní závodní simulace, když Lando Norris skončil s 30 vteřinovým náskokem na pilota Ferrari Charlese Leclerca a Anderu Kimiho Antonelliho z Mercedesu, kteří jeli podobný program. Rovněž se zdálo, že také Norrisův týmový kolega Oscar Piastri má v longrunech navrch nad George Russellem. Přestože byl McLaren jednoznačně nejrychlejší, musí ještě vychytat drobnosti, a to především co se týká zlepšení přilnavosti zadní části vozu. Tento problém je však pro okruh v Bahrajnu typický.
Oliver Bearman
Mladý Brit ukázal, že bude jedním z vychytralých psychologických hráčů. Místo toho, aby se soustředil na své výkony na trati, měl údajně “opisovat” nastavení, která udělal na svém volantu Lewis Hamilton. A to Haas pravděpodobně chtěl. Bearman většinu času věnoval simulacím závodu, přičemž to dělal tak, aby příliš neodhaloval skutečnou rychlost VF-25.
Z dat se dalo vyčíst, že před první zatáčkou zvedal nohu z plynu dříve a do zatáček nenajížděl agresivně. Nejvíce byl na očích v pátek, kdy mu odletěl kryt motoru.
Zas a znovu McLaren, ale Red Bull může překvapit
Co se týká závodní rychlosti, tam nastavil McLaren laťku pěkně vysoko. Jak Norrisova čtvrteční, tak i Piastriho páteční simulace byla impozantní, což naznačuje reálnou šanci, že by mohli titul obájit.
Nicméně je důležité podotknout, že Verstappen neabsolvoval kompletní závodní simulaci, takže Red Bull je velkou neznámou.
Poražení
Sauber
Přestože se říká, že ve formuli 1 nejsou žádné slabé týmy, protože všichni mají velmi talentované a drahé inženýry, tak nějaký tým musí být zkrátka poslední. A pro letošní ročník si zřejmě černého Petra vytáhla stáj z Hiwnilu.
Tým pokračuje v přípravách na přerod v Audi, takže je přirozené, že se příliš nesoustředí na tuto sezonu. A to lze vyčíst z výsledků předsezonních testů. kdy byli nejpomalejším týmem a zároveň neodjeli ani příliš kol.
Okruh v Bahrajnu
Jedním z poražených je překvapivě také samotný okruh v Bahrajnu, a to hned ze tří důvodů. Proč? Jelikož se na této trati koná každoročně velká cena, dalo by se čekat, že nemůže dojít k něčemu, jako je výpadek proudu. Jednalo se o poměrně velký bezpečností problém, protože byla poměrně špatná viditelnost kvůli ponurému počasí, přičemž elektřinu se podařilo nahodit až po hodině.
Další neobvyklou situaci ovlivnit však nikdo nemohl. V sobotu totiž pršelo, což je pro Sachír velmi netypické, a protože s tím nikdo nepočítal, tak pneumatiky do mokra měly k dispozici pouze dva týmy.
Postřehy z předsezonních testů: Williams černým koněm středu pole?
Pátek se postaral o dvě vskutku bizarní situace. Dopoledne způsobila přerušení rozbitá tabulka skla z budky startéra, za čímž stál vymrštěný kamínek Bearmanovým haasem.
Odpoledne byly zveřejněny záběry odhozené židle v únikové zóně, než došlo k vrcholu všech bahrajnských bizarností – “návštěvy” autobusu, který se objevil v 10. zatáčce. FIA následně začala příčiny vjezdu autobusu na trať vyšetřovat. Řidič autobusu zřejmě špatně zatočil a tak se dostal z obslužné komunikace mezerou ve svodidlech na dráhu.
Lance Stroll
Kanadský pilot opět neměl po dvou letech hladký průběh testů. Zatímco v roce 2023 se testů vůbec nezúčastnil kvůli poranění zápěstí, letos jej částečně vyřadila nemoc. Aston Martin plánoval, že v pátek dopoledne do AMR25 usedne právě Stroll a odpoledne Alonso. Strollovi ale bylo nevolno, tak je prohodili. Ten ale odpoledne odjel pouze 35 kol, než se se na trati znovu objevil Španěl.
Nicméně Aston Martin byl všeobecně neviditelný, což dokazuje také fakt, že jsou druhým týmem od konce tabulky, který odjel nejméně kol. Za tři dny testování absolvovali pouze 306 okruhů, o dva více než poslední Red Bull, přičemž většinu kol má na kontě Alonso…
Mercedes
Když se podíváme na výsledky nejlepších týmů roku 2024, longruny Mercedesu nebyly nijak světoborné. Zdá se, že tým po neustále probíraném kontroverzním finále v Abú Dhabí 2021 tak nějak ztratil část svého kouzla a pro rok 2026 bude potřebovat od základů předělat.
Pravděpodobně nebudou přímou hroznou pro Ferrari, McLaren a Red Bull, potažmo Verstappena.