Před rokem 2025 ne, ale pak je F1 pro Porsche reálnou možností

Formule 1 se ekologií chtě nechtě musí začít zabývat. Prvním krokem k „zelenějšímu“ závodění bylo zavedení turbo-hybridních agregátů v roce 2014 – ty už ale nestačí. Dalším krokem je využívání syntetických paliv, které mohou do královny motorsportu přilákat další velké značky. Jednou z nich je například Porsche.

Štítky: 2025 Porsche Volkswagen Zveřejněno 17. 03 2021 — Petr Čermák

Formule 1 hledá aktivní dodavatele pohonných jednotek. Současná situace je totiž podle mnohých nepříznivá, přičemž ze současných čtyř dodavatelů jeden odchází. Jmenovitě jde o Hondu, jejíž know-how odkoupí v roce 2022 Red Bull.

Kdo by ale mohl do formule 1 v dohledné době vstoupit? Nejčastěji se ve spojení s královnou motorsportu mluví o některém z představitelů koncernu Volkswagen, nebo například o představitelích skupiny Hyundai.

V případě VW o formuli 1 nejvíce uvažuje Porsche. Z jakého důvodu? Proč zrovna v době, kdy většina automobilek přechází na tzv. „zelenou“ cestu a snaží se vyvíjet elektromobily? Je to jednoduché – spalovací motor neřekl své poslední slovo. Jen už ho nebudou pohánět fosilní paliva, nýbrž syntetická. A právě Porsche vloni v červenci oznámilo zahájení vývoje syntetického paliva.

K potenciálnímu příchodu Porsche nahrává i ikona nového výkonného ředitele F1 Stefana Domenicaliho. Italský manažer má za sebou totiž úspěšnou kariéru nejen ve formuli 1 (u Ferrari), ale také v širším automobilovém průmyslu. Působil nějakou dobu jako šéf Audi a Lamborghini – obě automobilky spadají pod koncern VW, jehož součástí je i Porsche.

Dalším dílem hádanky je pak týden starý komentář sportovního ředitele VW Group Fritze Enzingera, který se nechal slyšet, že „Porsche a VW Group uvažují o vstupu do F1“. Technologicky náročná královna motorsportu by jim totiž ve vývoji syntetických paliv mohla pomoct.

Enzingerova slova ale mohou přeci jen být pouhým PR komentářem, z kterého nemusí nic vzejít. Enzinger totiž letos oslaví své 65. narozeniny a podle přísného německého důchodového systému nejspíše automobilku opustí. Sám uvedl, že jeho nástupce byl již dávno vybrán, jeho jméno ale neznáme.

VW Group se tak může vydat úplně jiným směrem, než kterým by jej sám Enzinger rád vyslal. Nakonec se může Porsche držet jen a pouze vytrvalostních závodů, kde se jim dlouhodobě daří. Audi pak oznámilo návrat do světového šampionátu rally (WRC).

Zajímavostí také je, že se Porsche pravidelně účastní motorových porad F1, jeho účast ale nemusí vůbec nic znamenat. Kromě Porsche se účastní řada dalších automobilek, které ve formuli 1 závodit nikdy nemusí. Např. Honda do nejvyšší motoristické soutěže přichází a odchází s přestávkami už od roku 1964.

Kia EV6 bude prvním z nových elektromobilů od značky

Porsche ale do formule 1 rozhodně nevstoupí v nejbližších třech letech. V současnosti se německá stáj založená českým rodákem Ferdinandem Porsche zaměřuje na návrat do královské kategorie vytrvalostních závodů WEC. V Le Mans by se měl monopost Porsche objevit opět v roce 2023. Dva vysoce náročné projekty by pak mohly být kontraproduktivní a samotnému Porsche nic nepřinést.

Fanoušci jsou rozhodně natěšení a očekávají další zprávy. Je ale důležité říct, že ty v řádech týdnů, měsíců (ale možná i let!) nedorazí. Kromě programu WEC se totiž Porsche angažuje ve formuli E, kde od loňské sezony provozuje svůj vlastní tým.

Ještě jednou možností je, že by VW Group vstoupit chtěla, ale ne pod záštitou Porsche. Jenže jaké jméno vybrat? Lamborghini, Bugatti, Audi, Seat nebo dokonce Škoda? Či samotný VW? Nejreálnější je asi Audi, ale to se nachází ve stejné pozici jako Porsche – provozuje tým ve formuli E a připravuje se na návrat do WEC.

Kolem Volkswagenu však stále doznívají následky Dieselgatu, který tehdy narušil plány na potenciální vstup do F1 a v jakési míře může ovlivnit i nápad současný. Jedno je ale jisté – formule 1 potřebuje dodavatele. Alespoň jednoho, jenže kde hledat? Pokud se o slovo nepřihlásí např. Hyundai (hlavně s bratrskou společností KIA) nebo Mazda (která je v současnosti nejvýraznějším průkopníkem vývoje spalovacího motoru namísto přechodu na čistou elektromobilitu), pak nám příliš mnoho možností nezbývá.

Na závěr tedy vypíchnu několik bodů – Porsche o vstupu sice uvažuje, ale zítra není dnes a všechno může být úplně jinak. Pokud by se ale nakonec Porsche odhodlalo, nevíme, zda by byl reálnou představou rok 2025. Pozitivní zprávou ale je, že automobilky o formuli 1 mohou do budoucna uvažovat, pokud se budou chtít chytnout dnes málo propagované snaze zachránit spalovací pohonný agregát.