Před 70 lety se prvním závodem narodila formule 1

Kategorie formule 1 byla vytvořena již v roce 1947. Oficiální šampionát byl však spuštěn až o tři roky později. První velkou cenu hostil legendární Silverstone a odstartoval tak dlouhou éru královny motorsportu, která pokračuje dodnes.

Štítky: Historie Silverstone Zveřejněno 12. 05 2020 — Lukáš Podstata

Šampionát formule 1 si 13. května připomene 70. výročí od svého prvního závodu. Po velmi úspěšných letech se do oficiálního šampionátu rozhodla zapojit také značka Alfa Romeo. Její sestava doslova budila před ostatními soupeři respekt. Giuseppe Farina, Luigi Fagioli, Reg Parnell a v neposlední řadě Juan Manuel Fangio. Taková jména v kombinaci s monopostem Alfetta 158 měla italskému továrnímu týmu zajistit úspěch.

Vzhledem k tomu, že do první sezony formule 1 nezasáhlo Ferrari, tak svoji dominanci od prvního dne Alfa Romeo potvrzovala. Giuseppe Farina dokázal porazit své týmové kolegy (Fagioliho a Fangia) o dvě desetiny vteřiny. Dominantní kvalifikaci Alfy podtrhl čtvrtým místem Reg Parnell. Nejlepším z dalších jezdců byl thajský závodník Princ Bira s monopostem Maserati. Do závodního víkendu měl zasáhnout také Felice Bonetto s Maserati, ale jezdec se nakonec do závodu nepřihlásil.

Na první závod mistrovský světa formule 1, který hostil anglický Silverstone zavítalo přes 200 000 fanoušků. Samozřejmostí byla i účast královské rodiny, kde byla královna Alžběta s králem Georgem VI a hraběnkou s hrabětem z Montbattenu představena všem závodníkům a zároveň byli kompletně provedeni okruhem s výkladem od britského poválečného závodníka Earla Howa. Tím ovšem nebylo představováním konec. Raymon Mays totiž široké veřejnosti představil první vůz BRM, který byl financovaný britskou vládou a byl založený na konstrukčních plánech předválečných Mercedesů. Tato prezentace měla za úkol dostat britský motorsport do popředí s cílem v nejbližší době sesadit dominantní italské značky.

Start první Grand Prix formule 1.

Start závodu se bravurně povedl všem pilotům Alfy Romeo. Všichni jezdci si ihned po odlepení z první startovní řady začali tvořit důležitý náskok před konkurencí. Do půlky závodu odstoupilo vlivem technických potíží několik závodníků. Alfa Romea nejenom, že měla obrovskou rychlost, ale i práce mechaniků zapříčinila, že divákům doslova spadla brada. Mechanici italského týmu totiž dokázali obsloužit jeden vůz pod pouhých třicet vteřin, což byl na tehdejší dobu nevídaný počin.

Jediným konkurentem Alfy Romeo byl Princ Bira s Maserati. Thajec ale nakonec musel po problémech s motorem ve 49. kole odstoupit. Na čele o vítězství bojoval Farina s Fangiem. V 60. kole se Argentinec pokusil zaútočit do zatáčky Stowe, ale svůj manévr nezvládl a narazil do balíků slámy. Tento manévr ho stál nejenom druhé místo, ale Fangio musel po následných problémech s přívodem paliva svůj monopost jen pár kol před cílem odstavit.

Po zbytek závodu se snažil Farinu přelstít v boji o vítězství také další pilot Alfy Romeo, Fagioli. Ital ovšem recept na svého kolegu nenašel a cíl protnul na druhém místě. První závod mistrovství světa formule 1 skončil naprostou dominancí Alfy Romeo. Na podiu nebylo zástupce jiného týmu a nebýt chyby Fangia, mohl italský tým slavit umístění na prvních čtyřech místech. Farina si navíc za své vítězství odvezl ze Silverstonu 500 liber, které byly stanoveny jako prize money.

Giuseppe Farina v souboji s Luigim Fagiolim.

Diskuse k článku

Napsat komentář